• Anonym (oförstående)

    Varför kallas man muslim och inte människa av sin etnicitet?

    Har aldrig förstått att man väljer kalla sig muslim katolik eller jude i första hand hellre än iranier, syrier, afghan, afrikan, israelit, grek osv? Jag har aldrig definierat mig som kristen utan svensk.

    Ställer inte detta till ovanligt mycket problem och rasism i samhället? Kan inte bara människor presentera sig utifrån var de kommer i från och att de är människor? sen om de ligger på mattor 5 ggr om dagen, praktiserar yoga, rider hästar, spelar golf 7 dar i veckan.

    Skitsamma vad de gör på sin fritid. Nu ställer jag bara frågan hypotetiskt utan att att ta hänsyn till religionshistoria, traditioner och orsak till varför religion har så stor plats i stora delar av världen.

    Jag undrar varför de inte bara kan vara människor utan att definiera sig med religion?

  • Svar på tråden Varför kallas man muslim och inte människa av sin etnicitet?
  • Anonym (Religion)

    För att min religion inte är en hobby, utan den beskriver vem jag är, vad jag tycker och vad jag tror på. Den är betydligt mycket viktigare än min etnicitet.
    Min religion är en del av mig mer än vad min etnicitet är. Därför definierar jag mig allra främst vid min religion, därefter etnicitet.

    Men för den som anser att ens religion är en hobby man ägnar någon timme åt varje dag så är det kanske svårt att förstå.

  • Anonym (E)
    Anonym (oförstående) skrev 2018-07-18 13:43:54 följande:

    Har aldrig förstått att man väljer kalla sig muslim katolik eller jude i första hand hellre än iranier, syrier, afghan, afrikan, israelit, grek osv? Jag har aldrig definierat mig som kristen utan svensk.

    Ställer inte detta till ovanligt mycket problem och rasism i samhället? Kan inte bara människor presentera sig utifrån var de kommer i från och att de är människor? sen om de ligger på mattor 5 ggr om dagen, praktiserar yoga, rider hästar, spelar golf 7 dar i veckan.

    Skitsamma vad de gör på sin fritid. Nu ställer jag bara frågan hypotetiskt utan att att ta hänsyn till religionshistoria, traditioner och orsak till varför religion har så stor plats i stora delar av världen.

    Jag undrar varför de inte bara kan vara människor utan att definiera sig med religion?


    Jag kan inte relatera till det då jag inte skulle presentera mig som kristen även om jag var troende. Men min tanke är att dom som gör det (aldrig träffat någon som nämner sin religion för sin nationalitet), kanske säger religionen eftersom att de känner sig närmare och lättare känner igen sig i övriga muslimer, judar etc, än den specifika nationalitet de råkar vara.
  • ThomasW

    Kanske för att en muslim i Sverige känner mer gemenskap med en muslim i Norge än med andra svenskar

  • Anonym (oförstående)
    Anonym (Religion) skrev 2018-07-18 13:51:37 följande:

    För att min religion inte är en hobby, utan den beskriver vem jag är, vad jag tycker och vad jag tror på. Den är betydligt mycket viktigare än min etnicitet.
    Min religion är en del av mig mer än vad min etnicitet är. Därför definierar jag mig allra främst vid min religion, därefter etnicitet.

    Men för den som anser att ens religion är en hobby man ägnar någon timme åt varje dag så är det kanske svårt att förstå.


    På vilket sätt är din religion mer än din etnicitet? Förklara gärna skillnaden. Kan man inte tro utan att ge upp sin frihet och sin jämlikhet?
  • ThomasW

    Vill du bedömma folk efter etnicitet, nationalitet eller adress ?

    Bilderesultat for hassan swedish

  • oanonym

    Jag har aldrig presenterat mig som ateist. Kan bero på att det inte är någon ism, eller ens något man gör eller utövar.

  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Religion) skrev 2018-07-18 13:51:37 följande:

    För att min religion inte är en hobby, utan den beskriver vem jag är, vad jag tycker och vad jag tror på. Den är betydligt mycket viktigare än min etnicitet.
    Min religion är en del av mig mer än vad min etnicitet är. Därför definierar jag mig allra främst vid min religion, därefter etnicitet.

    Men för den som anser att ens religion är en hobby man ägnar någon timme åt varje dag så är det kanske svårt att förstå.


    Du borde uppleva världen och den verklighet du lever i istället för att slösa ditt liv på tidigare människors fantasier. 

    Mänskligheten och framtiden är det som är viktigt!
  • Anonym (A)
    oanonym skrev 2018-07-18 14:08:43 följande:
    Jag har aldrig presenterat mig som ateist. Kan bero på att det inte är någon ism, eller ens något man gör eller utövar.
    Samma här.
  • Anonym (eee)

    Det är nog olika i hur man är uppfostrad men jag tror många svenskar är ignoranta och säger "muslim" om alla som är lite mörkhyade utan att egentligen orka ta reda på vad de faktiskt har för nationalitet. Mest komiskt blir det ju när det handlar om adopterade personer som inte är religiösa alls. 

  • pyssel
    Anonym (oförstående) skrev 2018-07-18 13:43:54 följande:

    Har aldrig förstått att man väljer kalla sig muslim katolik eller jude i första hand hellre än iranier, syrier, afghan, afrikan, israelit, grek osv? Jag har aldrig definierat mig som kristen utan svensk.

    Jag undrar varför de inte bara kan vara människor utan att definiera sig med religion?


    För att religionen är en större identitet än nationaliteten förmodligen och dessutom sträcker sig över många länder. Sedan undrar jag om den enorma kontinenten Afrika hamnade i sällskap med nationaliteter av bara farten, ovanan, ett lite okunnigt västerländskt perspektiv eller alltihop?
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Varför kallas man muslim och inte människa av sin etnicitet?