• Äldre 18 Jul 15:05
    16468 visningar
    15 svar
    15
    16468

    Lidköping med omnejd

    Hej

    Jag bor i den lilla staden Lidköping och ska inom kort få mitt första barn (bf 26/7). Har två bonuspojkar på 5 & 7 år med min sambo och nu ä det snart dags för en liten tjej att titta ut.

    Själv är jag 33år och undrar om det finns blivande eller redan mammor i närområdet som vill prata lite eller kanske till och med träffas och fika eller ha lekträffar med barnen. Jag tycker väldigt mycket om att baka och är ganska pysslig av mej. Hoppas att komma igång med träningen (Friskis) till hösten när kroppen börjat komma igång igen.

  • Svar på tråden Lidköping med omnejd
  • Äldre 19 Jul 09:09
    #2

    Så roligt!

    Då vet du inte än vad det är för kön på lillen, eller så vill du kanske inte veta????

    Kommer du från skara eller är du inflyttad?

    Gick du över tiden med ditt första barn? Jag har idag 7 dagar kvar till bf men skulle gärna se att hon kommer ut snarast, orkar inte vänta längre, det har inget att glra med att det varit en jobbig graviditet eller så för det har det inte, men jag börjar bli riktigt otålig nu och vil bara få det gjort.

  • Äldre 19 Jul 19:09
    #5
    Anonym (Försöker få barn) skrev 2018-07-19 11:07:19 följande:

    Jagr också från lidköping och ville bara säga grattis till barnet! Själv har jag och sambon försökt i 7 månader varav ett tidigt missfall under midsommarhelgen. Är på BIM -3 men verkar inte bli nått denna gången heller. Jag bara undrade hur lång tid det tog för dig att bli gravid?


    Hej

    Det låter inget vidare att det aldrig blir nåt, men ibland kan det ta tid. Men ni har inte kommit till det stadiet att ni pratar med läkare och gör kontroller?

    Jag hade spiral tidigare, som jag tog ut i september -17, i slutet på oktober så var jag gravid. Så för min del så tog det sej verkligen på första försöket vilket gjorde mej chockad eftersom många sa att det kunde ta lång tid innan kroppen kom igång igen efter uttaget av spiralen. Hade inte räknat med att det skulle gå så fort.
  • Äldre 19 Jul 19:19
    #6
    Guldbarb skrev 2018-07-19 12:58:28 följande:

    Nej vi vet inte än, förhoppningsvis får vi veta om ca 2 veckor, sonen är dock helt säker på att det är en tjej :)

    Jag och sambon flyttade till skara 2013. Du själv då?

    Sonen fick de vräka med en igångsättning, han hade inga planer på att komma ut. Fick puppp någon vecka innan han var beräknad så egentligen hade tålamodet tagit slut då.

    Hoppas det blir lite svalare innan din föds, tillräckligt tufft i den här värmen ändå.


    Vill ni veta kön eller ska ni låta det bli en överraskning? Jag ville veta, mest för att det är mycket lättare att planera och göra vissa inköp innan, och mycket för att jag ville veta, känns lättare då liksom.

    Jag har bott i Lidköping sen 2014, men jag kommer härifrån från trakterna så jag flyttade inte så långt alls.

    Jag hoppas att allt ska sköta sej själv och att hon vill komma ut frivilligt men känslan just nu är i alla fall att jag kommer gå över tiden.

    Håller med dej helt om att det kan få bli lite svalare. Värmen är en stor anledning till att jag vill att hon ska komma ut redan nu.
  • Äldre 21 Jul 13:40
    #8
    MrsMHA skrev 2018-07-21 08:24:03 följande:

    Hej!

    Jag bor också i Lidköping och väntar mitt andra barn, en flicka som är beräknad i början av oktober :) Vi har också en son på två år och själv fyller jag 33.

    Hur mår du nu i värmen? Känner ni att ni har allt förberett och klart?


    Då är det inte långt kvar för dej heller???? oktober kommer snabbt. Måste vara kul för pojken att få en lillasyster, och er med för den delen.

    Jag mår väl ganska ok över lag, jag försöker att hålla mej från direkt solljus, känner att det suger ur all min energi på direkten. Gillar skugga och att det fläktar lite, då mår jag som bäst. Har ju bara 5 dagar kvar till bf så jag känner mej rätt klar nu och att hon gärna får komma ut.

    Jag är förberedd och redo med att hon kommer ut så sett, men helt förberedd mentalt och rutinmässigt blir man nog inte förän man vant sej. Har ju aldrig gjort detta förut så jag vet inte helt vad jag har att vänta mej. Sambon har ju däremot gjort det tidigare så han är lugn.

    Hur är det för dej i värmen då? Du har ju lite mer tid kvar men det lär väl vara nog så jobbigt ändå?
  • Äldre 24 Jul 10:16
    #11
    Clofvenborg skrev 2018-07-23 00:53:04 följande:

    Hej!

    Bor utanför Falköping, så inte så långt bort:) har beräknat BF om 26 dagar, men man vet ju aldrig:)

    Du har inte alls långt kvar, haft några känningar? :)


    Nu har jag bf om två dagar, hoppas att det går fortare än så för jag är trött på att vänta och på den olidliga värmen. Jag är rastlös men orkar inte göra så mycket mer än kortare ärenden och småsaker i hemmet. Vill börja nästa kapitel nu!

    Hur gör det för dej i värmen då?
  • Äldre 24 Jul 11:00
    #12
    MrsMHA skrev 2018-07-24 08:25:01 följande:
    Ja det ska bli kul med flicka, var av någon anledning först helt inställd på att det skulle bli en kille till :)

    Nej det förstår jag, helt förberedd kan man nog inte vara.. skönt att sambon vart med förr! Ser barnen fram emot att få ett litet syskon? :) Jag känner mig mer förberedd på första bebistiden denna gången, förra gången hade jag svårt att se längre än till förlossningen. Men på nåt sätt känner jag ändå mindre förberedd denna gången.. jag ska ta fram boken jag läste inför förlossningen sist och även gå på inspirationsföreläsningen av barnmorskorna i Skövde, var du på den?

    Nu har jag semester och har ändå kunnat njuta av solen, men kan inte påstå att jag längtar efter att gå tillbaka till jobbet och annat än sköna klänningar igen ;)

    Hur mår du nu? :)
    så känner jag också lite nu, är förberedd fram till förlossningen och då man kommer hem, men sen då? har inte riktigt koll på vad jag ska göra mer än att mata och byta blöjor känns det som, men det är nog bara min egen nervositet och nojja som spelar in, det faller bättre på plats sen när den dagen kommer. 

    killarna är spända på att det ska hända snart, vi har ju sagt att lillasyster ska komma i sommar, och nu har det ju vart sommar ett tag så hon borde va här nu. men mestadels så pratas det om hur hon ska komma ut, den stora pojken är förlöst med kejsarsnitt och den lille på vanligt vis, så det diskuteras om hon kommer komma ut genom mag-landet eller snipp-landet =)

    jag var på den föreläsningen i skövde, den var bra, men den var lite mer inriktad på själva förlossningen och partnerns roll i förlossningen än jag trott den skulle vara, hade tänkt mej att de även skulle prata lite mer om första tiden efteråt, när man kommit hem och så. men det var en bra föreläsning så den ska du försöka gå på. 

    att behöva gå tillbaka till jobb höggravid efter denna sommaren/semestern hade nog inte jag heller sett fram emot. har blivit allt för van vid att gå omkring i stora vida klänningar och luftiga lösa kläder och bara slappa och inte göra mer än jag behöver =) vad jobbar du med? när har du tänkt sluta jobba innan bf? själv jobbar/jobbade jag i butik och det är ju inte alltid så lätt jobb som man kan tro, så jag är glad att jag slipper börja jobba mitt i sommaren igen, och får fortsätta va hemma och bara ta det lugnt.

    jag mår förhållandevis bra, jag håller mej i skugga och svalt när jag är utomhus då jag känner att värmen suger ur all min energi på bara några minuter, annars försöker jag vara inomhus så gott jag kan, men jag blir rätt så rastlös fort även om jag inte orkar ta tag i några större göromål så vill jag ha saker att göra som får tiden att gå, skulle gärna se att hon tittar ut snart så jag får annat att tänka på än bara väntan. på kvällarna och nätterna får jag halsbränna vilket inte alltid går bort trots att jag äter tabletter som jag köpt på apoteket, det är väl det som är jobbigast just nu, att jag har svårt att somna pga av det. annars ska jag inte klaga, jag har haft en ganska så bra och "lätt" graviditet med bara lite småkrämpor här och var. 

    hur är allt för dej då? hur mår du och har haft det fram tills nu? känner du stor skillnad på denna jämfört med första graviditeten? 
  • Äldre 3 Aug 11:37
    #14
    Clofvenborg skrev 2018-07-28 00:39:33 följande:
    Jo men de går än så länge bra i värmen.. varmt och svettigt, men inte ont nån stans iaf:)

    Fått några känningar än?

    Hoppas du får komma igång snart! :)
    jo nu är hon allt ute, det är däför jag inte har svarat på ett tag, jag har liksom haft fullt upp.

    vattnet gick kl 02,05 natten till torsdag (alltså gick vattnet på samma dag som bf)
    men eftersom jag inte hade fått några värkar och hon inte hade fixerat sej så ville förlossningen att jag skulle komma in, och där blev jag kvar tills hon kom ut.

    brukligt är ju att man får åka hem igen eftersom man inte har så täta värkar, men just för att hon inte var fixerad och vattnet gått så fick jag inte röra mej så mycket mer än mellan sägnen, fotöljen och toaletten, och sen var jag tvungen att ringa på sköterskan efter varje toalettbesök för att de skulle kolla hjärtljud på bäbisen. det är tydligen så att när vattnet gått och bäbisen inte är fixerad så finns det en risk att navelsträngen kommer runt halsen och därför måste de kolla hjärtljud så fort jag rört på mej lite för mycket, så det inte hänt nåt.

    värkarna satte dock igång rätt snart, ungefär vid 3,30 börja dom lite smått och höll på i den skalan större delen av torsdagen, sen blev det lite värre framåt 18 och vid 20 börja det göra ont. fick epidural vid 23, som visa sej bara tog på högra sidan av kroppen, och bedöva hela mitt högra ben så jag kunde inte styra det själv. jag hade då extremt svårt att röra mej, dels pga benet och sen att jag hade så grymt ont i vänstersidan, så från kl 23.30 ungefär så låg jag bara på ena sidan och plågades med mina värkar och andades lustgas.

    det fortsatte så ett ganska bra tag eftersom hon aldrig ville sjunka ner, trots att jag började öppna mej rätt bra, första gången de undersökte mej var jag öppen 3cm, nästa gång var jag öppen 7cm. men när jag var helt öppen, men hon inte sjunkt ner helt än, så tyckte de att jag skulle testa att krysta, för de såg att bäbisen började bli stressad. så fick börja  krysta och när jag väl fick det så var hon ute på typ 5 värkar eller så.

    Så Kl:05,38 fredagen den 27 juli är min lilla Molly född. helt perfekt liten tös som vägde 2990g och var 49cm lång. en liten plutt med andra ord, men hon växer på och ammar väldigt bra. jag är otroligt glad och nöjd med allt och det har gått så bra sen vi kom hem så jag har ingenting att klaga på. jo, det skulle vara värmen då, den har jag fortfarande ont av, det är alldeles för varmt och jag får värmesvallningar och känner mej som om jag vore i klimakteriet ;)

    hur står det till med er andra i värmen nu? är det fortfarande hanterbart?
Svar på tråden Lidköping med omnejd