• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 18 Jul 15:21
    8267 visningar
    17 svar
    17
    8267

    Förhöjda levervärden

    Härom dagen fick jag besked om att jag har lite för höga levervärden och att dom vill att jag kommer tillbaka och tar ett nytt prov om ett tag igen.

    Har man inte hypokondri innan,så får man det garanterat av detta besked,kan jag tala om.

    Har googlat på detta,vilket man inte ska göra,jag vet,men kan ej låta bli. Jag vill ju veta vad som kan vara fel.  Övervikt har jag inte,och nykterist som jag är,kan det inte vara alkoholkonsumtion heller.

    Det blir ju uteslutningsmetoden.,och ni kan ju säkert lista ut vilken sjukdom jag tänker på......

    Hur vanligt är det att man har för höga levervärden,utan att det behöver vara någon allvarlig sjukdom?

  • Svar på tråden Förhöjda levervärden
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 16:13
    #1

    Läst så många ggr men inget svar. Ingen?

  • Anonym (Ssk)
    Äldre 18 Jul 16:39
    #2

    3 vanliga orsaker till förhöjda levervärden;

    1. Hög alkoholkonsumtion.

    2. Fetma/övervikt.

    3. Läkemedelsreaktion.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 17:28
    #3
    Anonym (Ssk) skrev 2018-07-18 16:39:59 följande:

    3 vanliga orsaker till förhöjda levervärden;

    1. Hög alkoholkonsumtion.

    2. Fetma/övervikt.

    3. Läkemedelsreaktion.


    1. Har inte druckit alkohol i hela mitt liv,är nykterist,som jag skrev i trådstarten.
    2.Är ej överviktig,har ingen fetma.
    3. Äter inga läkemedel.

    Som jag skrev i TS så har jag googlat på detta,och dessa tre anledningar är uteslutna.

    Det är just detta som gör mig orolig.  Jag ställer frågan igen.

    Hur vanligt är det att ha höga levervärden och det inte är en allvarlig sjukdom?
  • Anonym (B)
    Äldre 18 Jul 17:59
    #4
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-18 15:21:37 följande:

    Härom dagen fick jag besked om att jag har lite för höga levervärden och att dom vill att jag kommer tillbaka och tar ett nytt prov om ett tag igen.

    Har man inte hypokondri innan,så får man det garanterat av detta besked,kan jag tala om.

    Har googlat på detta,vilket man inte ska göra,jag vet,men kan ej låta bli. Jag vill ju veta vad som kan vara fel.  Övervikt har jag inte,och nykterist som jag är,kan det inte vara alkoholkonsumtion heller.

    Det blir ju uteslutningsmetoden.,och ni kan ju säkert lista ut vilken sjukdom jag tänker på......

    Hur vanligt är det att man har för höga levervärden,utan att det behöver vara någon allvarlig sjukdom?


    Jag hade förhöjda levervärden för några år sedan, var på blodprover av annan anledning och fick där genom reda på att levervärdena var förhöjda. Trodde jag var allvarligt sjuk men visade sig att jag höll på att gå in i väggen. Det var kroppens sätt att säga att det blivit för mycket... Så, jag fick det p.g.a stress och utmattning. Sen fick jag även höra att vissa virus kan ge utslag på levervärdena..?
  • Anonym (S)
    Äldre 18 Jul 18:12
    #5

    Fick höra av min läkare att man kan ha förhöjda levervärden av virus och exempelvis magsjuka. Även om man inte kräks eller har andra symptom på magsjuka, så man skulle veta om att man är smittad, kan levervärdena vara förhöjda ändå.

  • Äldre 18 Jul 18:18
    #6
    Anonym (Ssk) skrev 2018-07-18 16:39:59 följande:
    3 vanliga orsaker till förhöjda levervärden;
    1. Hög alkoholkonsumtion.
    2. Fetma/övervikt.
    3. Läkemedelsreaktion.

    4. Gallblåsa


     


    Är man kvinna och fött barn så ökar den dramatiskt.
    Även trean är en trolig och för mycket alvedon eller annan medicin som sliter hårt på levern vid kontinuerlig konsumtion.


    Jag var upp på ALAT på nästan 8 med med min gallblåsa, det tog nästan 15år att komma ned till ett värde av 0,49 senast och hållit sig där länge.
    Ska tilläggas att det fanns en del smärta på vägen och mediciner som var hindrande att sänka värdet.

    Men numero uno är alkohol och den troliga, men kanske inte i detta fall.
    Då det inte bara handlar om överkonsumtion av alkohol, det kan även vara flera faktorer samtidigt.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 18:41
    #7
    Anonym (B) skrev 2018-07-18 17:59:14 följande:
    Jag hade förhöjda levervärden för några år sedan, var på blodprover av annan anledning och fick där genom reda på att levervärdena var förhöjda. Trodde jag var allvarligt sjuk men visade sig att jag höll på att gå in i väggen. Det var kroppens sätt att säga att det blivit för mycket... Så, jag fick det p.g.a stress och utmattning. Sen fick jag även höra att vissa virus kan ge utslag på levervärdena..?
    Detta var intressant,då jag i grunden har utmattningssyndrom...har den senaste tiden haft stora livskriser med stress som följd.
    klyban skrev 2018-07-18 18:18:11 följande:

    4. Gallblåsa


     


    Är man kvinna och fött barn så ökar den dramatiskt.
    Även trean är en trolig och för mycket alvedon eller annan medicin som sliter hårt på levern vid kontinuerlig konsumtion.


    Jag var upp på ALAT på nästan 8 med med min gallblåsa, det tog nästan 15år att komma ned till ett värde av 0,49 senast och hållit sig där länge.
    Ska tilläggas att det fanns en del smärta på vägen och mediciner som var hindrande att sänka värdet.

    Men numero uno är alkohol och den troliga, men kanske inte i detta fall.
    Då det inte bara handlar om överkonsumtion av alkohol, det kan även vara flera faktorer samtidigt.


    Jag är kvinna men ej fött barn. Har haft svåra menssmärtor och har varit tvungen att ta Ipren mot detta.  Där finns också en anledning till förhöjda värden....Men jag har inte haft något val. Menssmärtorna tvingade mig att ta smärtstillande,helt enkelt..
  • Äldre 18 Jul 18:49
    #8
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-18 18:41:15 följande:
    Detta var intressant,då jag i grunden har utmattningssyndrom...har den senaste tiden haft stora livskriser med stress som följd.
    Jag är kvinna men ej fött barn. Har haft svåra menssmärtor och har varit tvungen att ta Ipren mot detta.  Där finns också en anledning till förhöjda värden....Men jag har inte haft något val. Menssmärtorna tvingade mig att ta smärtstillande,helt enkelt..

    Vi pratar om kontinuerlig konsumtion av läkemedel som påverkar lever, inte några dagar i månaden.
    jag hade en period av svår smärta, och drev upp mitt ALAT till 1,98 och detta i stor del pga alvedon.


     


    Även unga människor kan få ta bort gallblåsa pga sten och gegga, män som kvinnor och utan födda barn.
    Men det jag menar att det ökar risken för kvinnor och gallblåsa efter barnafödande.
    Hade en kille på jobbet som redan i 16-17 års ålder fick plocka gallblåsan.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 19:04
    #9
    klyban skrev 2018-07-18 18:49:05 följande:

    Vi pratar om kontinuerlig konsumtion av läkemedel som påverkar lever, inte några dagar i månaden.
    jag hade en period av svår smärta, och drev upp mitt ALAT till 1,98 och detta i stor del pga alvedon.


     


    Även unga människor kan få ta bort gallblåsa pga sten och gegga, män som kvinnor och utan födda barn.
    Men det jag menar att det ökar risken för kvinnor och gallblåsa efter barnafödande.
    Hade en kille på jobbet som redan i 16-17 års ålder fick plocka gallblåsan.


    Hos mig är det ALP värdet som är förhöjt,tydligen. Någon som vet något om det?
    Alltså inte ALAT.
  • Äldre 18 Jul 19:14
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-18 19:04:37 följande:
    Hos mig är det ALP värdet som är förhöjt,tydligen. Någon som vet något om det?
    Alltså inte ALAT.

    Oki, när du sa levervärde var det den ALAT jag tänkte på.
    Men har för dålig erfarenhet med ALP för svara tillfredsställande.
    Såg det nämndes med gallproblem med en del annat, men inte mycket mer än så vet jag där.
    Har du ett ALAT värde?


    hur många meter var det?
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 19:24
    #11
    klyban skrev 2018-07-18 19:14:04 följande:

    Oki, när du sa levervärde var det den ALAT jag tänkte på.
    Men har för dålig erfarenhet med ALP för svara tillfredsställande.
    Såg det nämndes med gallproblem med en del annat, men inte mycket mer än så vet jag där.
    Har du ett ALAT värde?


    Nej. Läkaren sa att alla andra blodprover såg bra ut,utom just ALP värdet. 
  • Anonym (värde­?)
    Äldre 18 Jul 20:40
    #12
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-18 19:24:30 följande:
    Nej. Läkaren sa att alla andra blodprover såg bra ut,utom just ALP värdet. 
    Hur högt är det? Bara lite förhöjt eller väldigt mycket? ALP kan vara förhöjt av många orsaker. Är det bara lite över gränsen kan det vara helt normalt för dig.
    Kan bero på tex skelettskada (fraktur?), reumatism, hypertyreos, graviditet...
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 20:53
    #13
    Anonym (värde?) skrev 2018-07-18 20:40:25 följande:
    Hur högt är det? Bara lite förhöjt eller väldigt mycket? ALP kan vara förhöjt av många orsaker. Är det bara lite över gränsen kan det vara helt normalt för dig.
    Kan bero på tex skelettskada (fraktur?), reumatism, hypertyreos, graviditet...
    ALP värdet avviker "ytterst lite" sa läkaren. Har googlat på detta och om man har ett ALP värde som avviker,är det mer "brådskande" att reda ut,än om det hade varit andra levervärden,tydligen.

    Det avviker ytterst lite,men jag blir orolig ändå. Har ingen att prata med om detta,vilket förvärrar min oro.

    Exakt hur högt det är,sa inte läkaren. Dom ville bara att jag ska komma tillbaka och ta ett nytt prov framöver.

    Hoppas detta värde kan stabiliseras av sig själv?
  • Anonym (värde­?)
    Äldre 18 Jul 21:21
    #14
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-18 20:53:58 följande:
    ALP värdet avviker "ytterst lite" sa läkaren. Har googlat på detta och om man har ett ALP värde som avviker,är det mer "brådskande" att reda ut,än om det hade varit andra levervärden,tydligen.

    Det avviker ytterst lite,men jag blir orolig ändå. Har ingen att prata med om detta,vilket förvärrar min oro.

    Exakt hur högt det är,sa inte läkaren. Dom ville bara att jag ska komma tillbaka och ta ett nytt prov framöver.

    Hoppas detta värde kan stabiliseras av sig själv?
    Är det "ytterst lite" avvikande så tror jag det kommer vara normalt nästa gång och inget att fundera över överhuvudtaget. Är det en allvarlig sjukdom är det mycket kraftigt avvikande om det reagerar.
  • Anonym (värde­?)
    Äldre 18 Jul 21:22
    #15

    Hade du tex varit och tränat innan provet togs? Sådant kan påverka så att ALP avviker lite grand.

  • Anonym (.)
    Äldre 18 Jul 21:27
    #16

    Grönt the och kanel kan ge höjda levervärden om man dricker/äter det ofta

  • Äldre 18 Jul 21:51
    #17

    Jag hade höga levervärden, som en alkolist (trots att jag knappt dricker). Mätte om ganska kort tid senare och de var då ok. Det berodde på alvedon som jag tagit mot tandvärk en tid. Har senare läst att en del människors lever blir väldigt påverkad av någon biprodukt från paracetamol.

Svar på tråden Förhöjda levervärden