• LillyL

    Rätt till ersättning vid förlorad arbetsinkomst som tredje part?

    Hejsan,
    Jag har en fråga som jag tänkte se om någon här inne har svar på.
    Jag och min exmake har delad vårdnad om vår dotter (varannan vecka). För drygt 1,5 månad sedan råkade min dotters och hennes pappa ut för en svår olycka då de vart påkörda på cykel. Min dotter klarade sig tack och lov fysiskt medan hennes pappa fortfarande vistas på sjukhus på grund av sina skador. Då jag arbetar inom sjukvården och har treskift har det varit väldigt svårt att få till det med mitt arbete, det har gått att byta visa pass och några nätter och helger har min mamma hjälpt mig så jag kunnat arbeta.Jag vet inte hur lång tid det kommer ta innan han är fullt återställd då flertalet frakturer inte läkt ordentligt och han nu sitter i rullstol innan han får börja belasta.
    Kan jag på något sätt få ut någonting för den förlorade arbetsinkomst jag nu får samt för de extra kostnader som det nu blivit. Är absolut inte girig men undrar även om det finns någonting som kan gå in och hjälpa till här? 

  • Svar på tråden Rätt till ersättning vid förlorad arbetsinkomst som tredje part?
  • nnnnnnnn

    Förstår inte riktigt vad problemet är. Är det att du måste vara ledig för att ta hand om dottern? På "hans" veckor.
    För då kan man ta VAB, när ordinarie vårdnadshavare är sjukskriven.

    Men borde inte barnet kunna vara på förskolan när du jobbar? Eller är det för att du jobbar skift? Det gör du väl även under "dina" veckor? Hur löser du det i vanliga fall?

  • LillyL

    De veckor vår dotter är här jobbar jag endast dagar och lägger all obekväm arbetstid de veckor hon är hos sin pappa.

  • nnnnnnnn
    LillyL skrev 2018-07-18 19:39:20 följande:
    De veckor vår dotter är här jobbar jag endast dagar och lägger all obekväm arbetstid de veckor hon är hos sin pappa.
    Vab

    Den som brukar ha hand om barnet när du jobbar är sjuk = du får lov att VABBA de tider som barnet brukar vara hos pappa så att du kan jobba "obekväma" tider.



Svar på tråden Rätt till ersättning vid förlorad arbetsinkomst som tredje part?