• Almelle4

    Är det normalt att ha mensvärk så här länge och att mensen aldrig kommer?

    Hej, min mens håller hela tiden på att komma men kommer inte. Jag har mensvärk i magen och ryggen hela tiden och även en äcklig blöt känsla där nere som jag får jämt innan mens så den borde komma snart, men det här har hållit på rätt länge nu så jag är orolig att det är något fel. Jag minns inte precis hur länge det varit så här men kanske en och en halv vecka. Annars brukar jag inte ha så här mer än typ en dag innan. Det är jobbigt med värken så jag har tagit flera alvedon varje dag nu den senaste tiden, är det farligt? Är det normalt att det håller på så här så länge innan mensen eller ska jag gå till läkaren?

  • Svar på tråden Är det normalt att ha mensvärk så här länge och att mensen aldrig kommer?
  • Anonym (....)
    Almelle4 skrev 2018-07-18 18:49:50 följande:

    Hej, min mens håller hela tiden på att komma men kommer inte. Jag har mensvärk i magen och ryggen hela tiden och även en äcklig blöt känsla där nere som jag får jämt innan mens så den borde komma snart, men det här har hållit på rätt länge nu så jag är orolig att det är något fel. Jag minns inte precis hur länge det varit så här men kanske en och en halv vecka. Annars brukar jag inte ha så här mer än typ en dag innan. Det är jobbigt med värken så jag har tagit flera alvedon varje dag nu den senaste tiden, är det farligt? Är det normalt att det håller på så här så länge innan mensen eller ska jag gå till läkaren?


    Har du tagit ett graviditetstest?
  • Almelle4
    Anonym (....) skrev 2018-07-18 18:51:49 följande:

    Har du tagit ett graviditetstest?


    Nej men jag har inte haft oskyddat sex så det borde vara omöjligt att jag är gravid, och det känns alltså precis som vanligt när mensen ska komma bara att det hållit på mycket längre och den verkar inte komma.
  • Anonym (....)

    Vad använder du för skydd? Preventivmedel är aldrig 100% säkert fast du kanske inte har ett aktivt sexliv

  • Anonym (.)
    Almelle4 skrev 2018-07-18 18:49:50 följande:

    Hej, min mens håller hela tiden på att komma men kommer inte. Jag har mensvärk i magen och ryggen hela tiden och även en äcklig blöt känsla där nere som jag får jämt innan mens så den borde komma snart, men det här har hållit på rätt länge nu så jag är orolig att det är något fel. Jag minns inte precis hur länge det varit så här men kanske en och en halv vecka. Annars brukar jag inte ha så här mer än typ en dag innan. Det är jobbigt med värken så jag har tagit flera alvedon varje dag nu den senaste tiden, är det farligt? Är det normalt att det håller på så här så länge innan mensen eller ska jag gå till läkaren?


    det är normalt om du är gravid. Gör ett gravtest
  • Almelle4
    Anonym (....) skrev 2018-07-18 19:07:01 följande:

    Vad använder du för skydd? Preventivmedel är aldrig 100% säkert fast du kanske inte har ett aktivt sexliv


    Vi använder kondom och ingen har gått sönder och vi har haft på den hela tiden. Kan man bli gravid ändå då verkligen? Känns som det borde vara omöjligt.
  • Anonym (....)
    Almelle4 skrev 2018-07-18 19:14:33 följande:

    Vi använder kondom och ingen har gått sönder och vi har haft på den hela tiden. Kan man bli gravid ändå då verkligen? Känns som det borde vara omöjligt.


    Antingen har du inte haft någon ägglossning eller så är det en graviditet, det finns inga 100% skydd så ta ett test för säkerhets skull
  • Almelle4
    Anonym (.) skrev 2018-07-18 19:08:06 följande:

    det är normalt om du är gravid. Gör ett gravtest


    Är sånna test dyra? Jag tror verkligen inte att jag är gravid så det känns inte så kul att lägga massa pengar på ett sånt test i onödan om det kostar mycket.
  • Anonym (.)
    Almelle4 skrev 2018-07-18 19:18:06 följande:

    Är sånna test dyra? Jag tror verkligen inte att jag är gravid så det känns inte så kul att lägga massa pengar på ett sånt test i onödan om det kostar mycket.


    nej du kan köpa ett billigt från RFSU eller apotekets egna.
  • Almelle4
    Anonym (....) skrev 2018-07-18 19:17:40 följande:

    Antingen har du inte haft någon ägglossning eller så är det en graviditet, det finns inga 100% skydd så ta ett test för säkerhets skull


    Okej jag kanske inte har haft ägglossning då! Kommer mensen igång av sig själv sen i så fall? Köper man sånt test på apoteket eller finns det i vanlig mataffär?
  • EpicNurse

    Ta ett gravtest. Det är alltid det första man ska gör som något med ens cykel strular.

    Är du inte gravid så har ägglossningen sannolikt uteblivit och kommer att komma nästa cykel. Om det går 6 månader utan att mensen kommer så bör man kolla upp det. Innan dess kan man lugnt avvakta.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Är det normalt att ha mensvärk så här länge och att mensen aldrig kommer?