• Anonym (-)
    Äldre 18 Jul 18:59
    3568 visningar
    29 svar
    29
    3568

    Är detta olagligt?

    Är det olagligt att beställa mediciner på Internet från ett annat land till sverige ? (Medicinerna är inte narkotikaklassade)

  • Svar på tråden Är detta olagligt?
  • Anonym (Gerry­)
    Äldre 19 Jul 06:58
    #1

    Ja det är det. Man får inte importera läkemedel till Sverige utan tillstånd. Gäller oavsett om det är narkotikaklassat eller inte. Kolla med tullen och Läkemedelsverket.

    Sen vet du aldrig vad du får när du beställer från utländska ick-godkända sidor. Har du tur får du det du ska ha eller utan verkan. Har du otur är det en helt annan substans och du riskerar att dö. Men det är ju upp till dig så....

  • Äldre 19 Jul 08:49
    #2

    Jag förstår att det är olagligt att importera medicin från utlandet, men vill beskriva en situation som jag gärna vill att det skall vara.

    Har under en längre tid gått med Tennisarmbåge. Verkligen trist ton, då jag ibland t.o.m. haft problem med att lyfta ett vattenglas med denna armen. Svårt när man aldrig känt att man haft svårt att klara sig själv. 

    Jag har besökt massageterapeut, som gav mig övningar men som till sist sade åt mig att gå till läkare. Sagt och gjort fick jag komma till läkare och ny terapeut som sade samma sak.. och avslutar med orden.. -bara 3 månader, det brukar ta längre tid. Konstig inställning tycker jag för att...->

    Efter ett tag åker jag till Italien och trillar in på ett apotek, där jag frågar den doktor som där äger apoteket om hur jag kan bli av med värken från Tennisarmbågen.

    Doktor (Carl Motafusco) ordinerar en medicin som jag köper och som jag sedan skall ta efter middagen och säger -Ta detta och besvären är bort imorgon.
    Hmm - Stor chans.....

    Sagt och gjort - Jag gör detta, och dagen efter är besvär och smärta som bortblåsta. Känner givetvis av en sorts stelhet men smärtan är borta och har varit sedan dess.

    Denna medicinen tog jag med mig hem, men skulle ju givetvis vilja köpa den här hemma. Då vill man kunna beställa det från utlandet, och det är ju ändå EU land.
    Hur skulle man göra då? Går det som på Systembolaget, att beställa genom ett apotek som importerar? Eller skall jag gå till en läkare i Sverige som kan undersöka om det går att få till import?

    Nu får mina vänner som åker till Italien förmodligen leta rätt på medicinen

  • Äldre 19 Jul 08:53
    #3

    Kolla först i Fass om den finns i Sverige, sök på aktiv beståndsdel.

  • Anonym (.)
    Äldre 19 Jul 08:59
    #4

    Ja det är lagligt om en läkare i ett annat eu land skriver recept på medicinen.

    T.ex. Om du beställer via docteronline så är allt helt lagligt. Inte billigt, men lagligt.

  • Äldre 19 Jul 09:01
    #5

    Det som stör mig lite, är att om det funnits något liknande i Sverige, tycker jag att man borde tagit till det, istället för att be mig fortsätta med övningar som inte fungerade då det var för inflammerat. Nu kan jag fortsätta med övningar vid behov och inte vakna på nätterna med smärta. Glad

  • Anonym (..)
    Äldre 19 Jul 09:24
    #6
    oskogh skrev 2018-07-19 09:01:03 följande:

    Det som stör mig lite, är att om det funnits något liknande i Sverige, tycker jag att man borde tagit till det, istället för att be mig fortsätta med övningar som inte fungerade då det var för inflammerat. Nu kan jag fortsätta med övningar vid behov och inte vakna på nätterna med smärta. 


    Ibland är det inte en bra idé att helt ta bort smärtan vid en inflammation eftersom risken då är att patienten överanstränger sig och förlänger läkningstiden, till och med kan kroniska tillstånd orsakas. Smärtan är ju kroppens varningssystem och berättar för oss att vi ska hålla den smärtande kroppsdelen stilla för att ge möjlighet till läkning. Inflammationen är en del av läkningsprocessen, tar man då inflammationshämmande läkemedel så hämmar man faktiskt kroppens immunrespons och försämrar läkningen.

    Att akut behandla smärta och inflammation är något helt annat än att långtidsbehandla. Såklart ska du inte behöva ha svåra smärtor, men risken med att vara helt smärtfri trots skada/inflammation är att du förvärrar problemen på sikt. Prata med din läkare om dina smärtor och försök få en "halvbra" korttidsbehandling istället för att riskera en kronisk skada.
  • Äldre 19 Jul 09:34
    #7

    Låter lite konstigt, att man vid 1 tillfälle med råd från doktor kunna skapa kroniska problem som i gengäld blir av med problemen, mot att låta kroppen jobba på högvarv i 3-4 månader för att kunna lösa situationen. Inflammationen skapar ju även en stress i kroppen? Eller har jag helt fel där?

  • Äldre 19 Jul 09:34
    #8

    Låter lite konstigt, att man vid 1 tillfälle med råd från doktor kunna skapa kroniska problem som i gengäld blir av med problemen, mot att låta kroppen jobba på högvarv i 3-4 månader för att kunna lösa situationen. Inflammationen skapar ju även en stress i kroppen? Eller har jag helt fel där?

  • Äldre 19 Jul 09:34
    #9

    Låter lite konstigt, att man vid 1 tillfälle med råd från doktor kunna skapa kroniska problem som i gengäld blir av med problemen, mot att låta kroppen jobba på högvarv i 3-4 månader för att kunna lösa situationen. Inflammationen skapar ju även en stress i kroppen? Eller har jag helt fel där?

  • Anonym (A)
    Äldre 19 Jul 10:36
    #10
    Anonym (Gerry) skrev 2018-07-19 06:58:38 följande:
    Ja det är det. Man får inte importera läkemedel till Sverige utan tillstånd. Gäller oavsett om det är narkotikaklassat eller inte. Kolla med tullen och Läkemedelsverket.

    Sen vet du aldrig vad du får när du beställer från utländska ick-godkända sidor. Har du tur får du det du ska ha eller utan verkan. Har du otur är det en helt annan substans och du riskerar att dö. Men det är ju upp till dig så....
    Instämmer
Svar på tråden Är detta olagligt?