• Äldre 18 Jul 21:21
    4892 visningar
    7 svar
    7
    4892

    Snuttar på gosedjur - hur sluta?

    Hej allihop!


    Min dotter på strax över 2 år har aldrig haft napp utan en gosekanin, som hon suger på tassarna på. Det finns ju en uppsjö av tillvägagångssätt när det gäller nappavvänjning, men Kanin är dessutom hennes vän och trygghet - vi kan liksom inte posta honom till tomten eller Nappfén. 


    Någon annan med samma problem? Jag har som plan att klä på Kanin bebiskläder dagtid så att tassarna försvinner och hon bara kan krama honom då, även under lunchsovet, och sen successivt låta Kanin ha kläder även på natten. Hon lär dock bli fly förbannad ... 


    Ja, tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Snuttar på gosedjur - hur sluta?
  • Äldre 18 Jul 21:45
    #1

    Varför måste hon sluta med den?

  • Äldre 18 Jul 21:53
    #2

    Är det viktigt att hon slutar? Min ena dotter hade en snuttefilt som användes upp till sjuårsåldern ungefär, hon hade inte napp utan gosade med filten när hon skulle sova, jag hade ingen tanke på att ta den ifrån henne.

  • Mammit­illtre
    Äldre 18 Jul 21:54
    #3

    Jag tänker som föregående talare, din dotter behöver kanske inte sluta snutta på sin kanin? Anledningen till att man vänjer barn av med napp relativt tidigt är ju för att tänderna tar stryk. Snuttefilt är en annan sak. Jag känner många med barn i fem-sjuårsåldern som använder snuttefilt/gosedjur och ingen ser det som ett problem. En tvååring är ju så himla liten än också och behöver lite extra trygghet i form av nåt att gosa med.

  • Äldre 19 Jul 18:58
    #4

    Detta är på rekommendation av vår tandläkare, då kaninens tassar i princip lyckas bilda samma vakuum som en napp. Därav kan hennes tänder ta stryk. Närmare 3 års ålder behöver man som bekant vänja barn av med napp, dock vill jag redan nu se om det finns knep man kan ta till för att ta fokus från Kanin successivt. Nu vill hon suga på honom flera gånger under dagarna.


    Det finns även en hygienisk aspekt.

  • Äldre 19 Jul 19:00
    #5

    Mao - ja, hon ska sova med Kanin. Min tanke är att han ska vara kvar så länge hon känner ett behov av honom. 


    Det är suget jag skulle vilja trolla bort på sikt utan att för den sakens skull behöva trolla bort även honom. 

  • Äldre 19 Jul 19:00
    #6

    Hon har ju inte längre ett sugbehov, så det här är rent beroende och inget annat. En dålig vana. 

  • Mammit­illtre
    Äldre 19 Jul 21:54
    #7
    Chi7777 skrev 2018-07-19 18:58:32 följande:

    Detta är på rekommendation av vår tandläkare, då kaninens tassar i princip lyckas bilda samma vakuum som en napp. Därav kan hennes tänder ta stryk. Närmare 3 års ålder behöver man som bekant vänja barn av med napp, dock vill jag redan nu se om det finns knep man kan ta till för att ta fokus från Kanin successivt. Nu vill hon suga på honom flera gånger under dagarna.

    Det finns även en hygienisk aspekt.


    Oj! Haha, vilken skicklig tjej :)) Ja då förstår jag! Vad jobbigt! Jag har en 3,5-åring som suger på tumme och vi har inte haft en tanke på att vänja honom av med det än. Tandläkaren har inte sagt något så jag tänker att det får bli runt 4 år istället. Har ingen ork nu! Tyvärr har jag inga jättebra tips om ni inte vill ta bort kaninen helt. Känns som att er dotter kanske kommer hitta sätt att klä av kaninen kläder om ni sätter något på tassarna? Ev doppa tassarna i nåt liknande Stopp och väx?!

    Lite tröst i sammanhanget kanske kan vara att min äldsta dotter sög jättelänge på napp. Så pass att hennes tänder hade format sig efter nappen. Tillslut slutade hon med napp och när hennes vuxentänder kom upp var de hur fina som helst, inte vinklade eller påverkade av sugandet alls. Men det kanske bara var tur!
Svar på tråden Snuttar på gosedjur - hur sluta?