• Anonym (undra­r)
    Äldre 18 Jul 21:33
    1759 visningar
    11 svar
    11
    1759

    Förändras man när man får barn?

    Jag är nyfiken på om man förändras som person när man blir förälder?
    Att man t.ex. blir lugnare och mer stabil som individ om man inte var det innan föräldraskapet. Eller att man kanske får bättre tålamod och självinsikt? 

    Dessa är bara exempel på förändringar, vill gärna höra om ni upplevde förändringar i er personlighet eller om ni inte märkt någon skillnad? :)

    Kan också tillägga att jag inte menar att man blir mer orolig för att barnet ska skada sig etc.

  • Svar på tråden Förändras man när man får barn?
  • Anonym (...)
    Äldre 18 Jul 21:43
    #1

    Förändrades på det sättet av barn nr 2, inte av första.

  • Anonym (kkk)
    Äldre 18 Jul 21:46
    #2

    En del blir mer tålmodiga, andra säkert inte. En kollega har sagt att han kände en jättestor skillnad hos sig själv just med tålamodet efter att han blev pappa. 

    Jag tror att jag fick mer förståelse för andras föräldraskap när jag själv fick barn. Det är så lätt att sitta och tycka "varför gör ni inte si eller så" när man själv inte har barn (bara läs en del trådar härinne) men man vet sällan hela bakgrunden när man ser ett barn som gapar, skriker eller gråter. 

  • Anonym (Querq­us)
    Äldre 18 Jul 21:53
    #3

    Ja, men det sker långsamt. Jag trodde att ....poff när barnet föddes, så lärde man sig sätta det i första rummet. Men för mig har det varit en långsam och pågående process av förändring. Jag trodde livet kunde fortsätta som vanligt, men så småningom inser man att det inte fungerar längre, och att relationen till maken och hela livet är annorlunda.

  • Äldre 18 Jul 21:56
    #4

    Jo, med tiden blir man lugnare. Ibland för att man bara är trött och utmattad. De första åren var hysteriska. Men i nu nör barnen uppnått skolåldern tycker jag att jag transformerats till en ett jättebra harmonisk och cool förälder. Det är roligt att vara förälder.

  • Äldre 18 Jul 22:25
    #5
    +1

    Eftersom livet förändras på ett sätt man inte kan föreställa sig så förändras man ju givetvis också själv eftersom man alltid är en produkt av sin miljö på nåt vis.

    Lugn och stabil vet jag dock inte nödvändigtvis att man blir av sömnbrist, såriga bröstvårtor och oro.

  • Äldre 18 Jul 22:31
    #6

    Jag förändrades ganska mycket under det första året. Jag var ganska blyg av mig i sociala sammanhang, men när jag hade min baby med mig, så tittade ingen på mig utan på henne. Hon var i centrum, och det underlättade för mig. Självförtroendet ökade och när dottern var ett år gammal, så hade jag inga problem att öppna munnen i större sällskap. Jag mognade också på andra sätt, och jag blev en förbättrad variant av mig själv ...

  • Anonym (Z)
    Äldre 18 Jul 22:31
    #7

    Lugnare

    Mer tålmodig

    Mer effektiv (han somnade..! Jag har 10min!)

    Mer överseende, världen går inte under

  • Anonym (Trute­n)
    Äldre 18 Jul 22:39
    #8

    Jag lärde mig att lita på mig själv, att inte ta allt andra sa för absolut sanning och då inte bara inom området barnfostran. I och med det så slutade jag också bry mig så mycket om vad andra tycker och jag är inte så fördömmande över andras val.

    Jag lärde mig också att vara mer ödmjuk inför andras val och livssituationer.

    Men bäst av allt var att jag lärde mig att livet inte alltid blir som man tänkt, det går inte att planera livet i detalj och sen bli besviken över att saker och ting inte faller ut som man vill.

    Kanske allt detta hade hänt ändå i och med personlig mognad men det var verkligen markant skillnad efger det att min son föddes.

  • Anonym (zxy)
    Äldre 19 Jul 02:55
    #9

    Det måste vara individuellt. I min krets har generellt de flesta blivit helt hysteriska och nojjiga för precis ALLT efter första barnet. Och efter andra barnet har det blivit mer lojt.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 19 Jul 10:57
    #11
    Less is more skrev 2018-07-18 21:56:23 följande:
    Jo, med tiden blir man lugnare. Ibland för att man bara är trött och utmattad. De första åren var hysteriska. Men i nu nör barnen uppnått skolåldern tycker jag att jag transformerats till en ett jättebra harmonisk och cool förälder. Det är roligt att vara förälder.
    Håller med
Svar på tråden Förändras man när man får barn?