• mandelskrutten

    Ok utan solkräm?

    Såhär ser mina dagar ut under sommaren.
    Är ute i friska luften på väg till jobbet som tar ca 45 minuter och är framme vid kontoret runt 09.00. 
    Redan då känns det dock varmt ute. 

    Är helt inomhus fram till kl: 16.00 och promenerar då hem i ca 45 minuter. 
    Har ingen solkräm alls på mig utan långa shorts och en blus eller kortarmad topp. 

    Är det ok att inte använda solskydd om man ej vistas i solen mellan 09.00 fram till kl 16.00?

  • Svar på tråden Ok utan solkräm?
  • Cornellia

    Du får väl använda hur lite eller hur mycket solkräm du vill, jag antar att du är vuxen? 


    Om du bränner dig så antar jag att du borde ha mer solkräm, om du inte bränner dig så verkar det ju funka bra utan. 


    (jag själv har aldrig använt solkräm, och det har gått alldeles utmärkt hittills)

  • Ingrediensen

    Det är såklart helt ok. Som du märkt bränner du dig knappast vid de tiderna, du får väl inte någon färg öht antar jag och det räcker troligen inte heller som d-vitaminkälla.

    Tycker det verkar råda lite solskräck. Om det är cancer du tänker på så skyddar solen för fler sorter än den orsakar.

  • mandelskrutten
    Ingrediensen skrev 2018-07-18 21:41:37 följande:

    Det är såklart helt ok. Som du märkt bränner du dig knappast vid de tiderna, du får väl inte någon färg öht antar jag och det räcker troligen inte heller som d-vitaminkälla.

    Tycker det verkar råda lite solskräck. Om det är cancer du tänker på så skyddar solen för fler sorter än den orsakar.


    Men D-vitamin kommer finns väll även i solen innan kl: 09.00 och efter kl:16.00 eller?
  • AnnaZL

    Värme har ingen som helst betydelse för hur din hud reagerar på strålningen den utsätts för, det är hur länge den exponeras och hur stark strålningen är som räknas. 
    När du undrar om det är "Ok utan solkräm" så behöver vi veta vad du menar med "Ok"- att du inte blir bränd? Inte får ökad risk för pigmentfläckar, rynkor eller cancer? Kan bilda tillräckligt med d-vitamin?

  • mandelskrutten
    AnnaZL skrev 2018-07-18 21:46:42 följande:

    Värme har ingen som helst betydelse för hur din hud reagerar på strålningen den utsätts för, det är hur länge den exponeras och hur stark strålningen är som räknas. 
    När du undrar om det är "Ok utan solkräm" så behöver vi veta vad du menar med "Ok"- att du inte blir bränd? Inte får ökad risk för pigmentfläckar, rynkor eller cancer? Kan bilda tillräckligt med d-vitamin?


    Har tålig hy men är helsvensk. Rätt blek men kan bli brun. Bränner mig inte så lätt i Sverige. 
    Vistas alltså ingenting ute alls mitt på dagen isåfall max 10 minuter om jag går en promenad. 
    Har dock spf 30 i min ansiktskräm men ingenting annat på kroppen.
  • AnnaZL
    mandelskrutten skrev 2018-07-18 21:48:57 följande:
    Har tålig hy men är helsvensk. Rätt blek men kan bli brun. Bränner mig inte så lätt i Sverige. 
    Vistas alltså ingenting ute alls mitt på dagen isåfall max 10 minuter om jag går en promenad. 
    Har dock spf 30 i min ansiktskräm men ingenting annat på kroppen.
    Men vad är det frågar om? Vad betyder "ok" för dig?
  • mandelskrutten
    AnnaZL skrev 2018-07-18 21:50:07 följande:
    Men vad är det frågar om? Vad betyder "ok" för dig?
    Men mer ur en läkaren synpunkt vad som är "rätt" eller inte. 
    Är försiktig om min hy och är jag då dum om jag inte har solkräm mer än om jag är ute en dag vid en sjö och badar, mer så?
  • milli79

    Klart det är ok om du inte bränner dig. Solkrämer innehåller väldigt mycket skräp och hämmar upptag av d-vitamin.

  • Cornellia
    mandelskrutten skrev 2018-07-18 21:44:28 följande:
    Men D-vitamin kommer finns väll även i solen innan kl: 09.00 och efter kl:16.00 eller?

    Inte säkert. 


    För att D-vitamin ska bildas i huden krävs att den träffas av solens UVB-strålar, vilket i sin tur bara kan ske när solen står minst i 45 graders vinkel över horisonten.

Svar på tråden Ok utan solkräm?