• Äldre 19 Jul 17:35
    8303 visningar
    14 svar
    14
    8303

    Knäcka läskoden

    Min son är precis på väg att knäcka läskoden. Han vet hur (de flesta) av bokstäverna låter och kan ljuda ihop kortare ord som sko, sten, mat osv. Men han kommer liksom inte vidare, vilket gör att han börjar tycka det är tråkigt... Så jag funderar om det är nåt jag kan göra för att hjälpa honom. Det är egentligen inte alls att jag har bråttom med att han ska lära sig läsa, utan mer att han själv blir frustrerad.

    Jag tar gärna emot alla typer av tips.

  • Svar på tråden Knäcka läskoden
  • Anonym (...)
    Äldre 19 Jul 18:28
    #1

    Ipadspelet POIO är väl till för precis det här?

  • Anonym (...)
    Äldre 19 Jul 18:31
    #2

    Annars att läsa böcker med spännande handling, även om de är lite för svåra.

    Skriva små lappar till varandra med 'hemliga' meddelanden tar upp motivationen.

    Använde detta när jag försökte lära mig läsa på ett språk med annat alfabet.

  • Äldre 19 Jul 18:35
    #3
    Anonym (...) skrev 2018-07-19 18:28:55 följande:

    Ipadspelet POIO är väl till för precis det här?


    Ja, det har han faktiskt spelat en hel del. Och han har lärt sig bokstavsljuden. Men nu har han tröttnat på att det inte blir så mycket variation i spelet...

    Ett problem för honom är att vokalerna kan uttalad både kort och långt. Flera av "läslingarna" (som är figurerna som äter vokaler) har namn med kort vokal (Anna, Ebbe osv) och när han ljudar försöker han ofta använda den korta vokalen...

    Någon som har koll på hur barn som precis börjat ljuda brukar göra med lång och kort vokal?
  • Äldre 19 Jul 18:38
    #4
    Anonym (...) skrev 2018-07-19 18:31:30 följande:

    Annars att läsa böcker med spännande handling, även om de är lite för svåra.

    Skriva små lappar till varandra med 'hemliga' meddelanden tar upp motivationen.

    Använde detta när jag försökte lära mig läsa på ett språk med annat alfabet.


    Ja, att hitta bra böcker som intresserar är ju lite av en utmaning. Jag kanske kan be honom läsa bara vissa ord i boken...

    Små meddelanden ska jag testa. Jag gjorde en skattjakt med ledtrådar i form av ord och det gick hem! Har funderat på om man skulle kunna göra någon form av spel med liknande tanke...
  • Glinda från Oz
    Äldre 19 Jul 18:40
    #5

    Jag tycker du ska prata med skolan först och höra hur de tycker att det går och be dem om tips.

    Läs mycket för honom, då behåller han intresset för böcker även om det går långsamt för honom just nu.

  • Anonym (Åkder­)
    Äldre 19 Jul 18:43
    #6

    Hur gammal är han?

    Vår tjej som nu är 7, 5 år kan plötsligt få ihop orden. Hon har varit väldigt ointresserad och haft väldigt svårt, varit nära men inte lyckats... så vi lät det vara ett tag.

    Nu några mån senare funkar det utan att vi gjort något. Så mitt tips är mer att släppa det ett tag och låta honom själv fixa det när han är helt mogen. Viktigt att de inte tröttnar.

    Var även så med vår äldsta son. Han lärde sig alla bokstäver som 2,5,åring o vi trodde han skulle läsa tidigt. Vi försökte lite men han ville inte så vi lät det va. Plötsligt innan 1an så kunde jag bara läsa. Vet inte riktigt hur men tror det kommer naturligt när det är dags

  • Äldre 19 Jul 18:47
    #7
    Glinda från Oz skrev 2018-07-19 18:40:43 följande:

    Jag tycker du ska prata med skolan först och höra hur de tycker att det går och be dem om tips.

    Läs mycket för honom, då behåller han intresset för böcker även om det går långsamt för honom just nu.


    Han går inte i skolan än. Så det är som sagt ingen stress med att han ska lära sig. Det är mest att han själv vill kunna. Men det bästa är kanske att bara fortsätta som nu, att mest högläsa (och kanske komplettera med att låta honom "hjälpa till" att läsa när det är enklare ord.)
  • Äldre 19 Jul 18:50
    #8
    Almina skrev 2018-07-19 18:47:42 följande:

    Han går inte i skolan än. Så det är som sagt ingen stress med att han ska lära sig. Det är mest att han själv vill kunna. Men det bästa är kanske att bara fortsätta som nu, att mest högläsa (och kanske komplettera med att låta honom "hjälpa till" att läsa när det är enklare ord.)


    Går han inte ens i skolan än så är det väl bara att ta det lugnt och inte pressa honom.
  • Äldre 19 Jul 18:55
    #9
    Anonym (Åkder) skrev 2018-07-19 18:43:27 följande:

    Hur gammal är han?

    Vår tjej som nu är 7, 5 år kan plötsligt få ihop orden. Hon har varit väldigt ointresserad och haft väldigt svårt, varit nära men inte lyckats... så vi lät det vara ett tag.

    Nu några mån senare funkar det utan att vi gjort något. Så mitt tips är mer att släppa det ett tag och låta honom själv fixa det när han är helt mogen. Viktigt att de inte tröttnar.

    Var även så med vår äldsta son. Han lärde sig alla bokstäver som 2,5,åring o vi trodde han skulle läsa tidigt. Vi försökte lite men han ville inte så vi lät det va. Plötsligt innan 1an så kunde jag bara läsa. Vet inte riktigt hur men tror det kommer naturligt när det är dags


    Han är 5 år. Ja, det är kanske det bästa att bara låta det vara ett tag.
  • Anonym (Åkder­)
    Äldre 19 Jul 19:30
    #10
    Almina skrev 2018-07-19 18:55:42 följande:

    Han är 5 år. Ja, det är kanske det bästa att bara låta det vara ett tag.


    Ja men då så. Skulle absolut väntat. Kan förstå att man vill skynda på om barnet är 7 men innan dess tror jag barnet visar själv om det nu skulle vara väldigt intresserat av att lära sig så tidigt. Inte många 5 åringar som läser. Även om ni tycker att han är nära så kan det vara så att det går i etapper. Nu kanske han är fullt upptagen av att lära sig något annat o plötsligt kommer han in på läsning igen.
  • Äldre 20 Jul 10:24
    #11

    För det första kan du ju berätta för honom att lära sig läsa är lite som att lära sig cykla, att man måste öva mycket för att bli bra på det, bara att läsningen tar mycket längre tid och att man måste ha tålamod.

    Med lång och kort vokal brukar man göra jämförelsen med om det låter som i alfabetet eller om den är kort.

    Jag gör spännande upptäckter med min egen dotter som går i ettan. Hon kan ta sig igenom text bara hon har tålamod, men jag märker direkt när hon inte har övat på uppåt en vecka för då blir hon mer en gissningsläsare och vill att det ska gå snabbt.

  • Äldre 11 Aug 19:12
    #12
    mammalovis skrev 2018-07-20 10:24:42 följande:

    För det första kan du ju berätta för honom att lära sig läsa är lite som att lära sig cykla, att man måste öva mycket för att bli bra på det, bara att läsningen tar mycket längre tid och att man måste ha tålamod.

    Med lång och kort vokal brukar man göra jämförelsen med om det låter som i alfabetet eller om den är kort.

    Jag gör spännande upptäckter med min egen dotter som går i ettan. Hon kan ta sig igenom text bara hon har tålamod, men jag märker direkt när hon inte har övat på uppåt en vecka för då blir hon mer en gissningsläsare och vill att det ska gå snabbt.


    Tack för ditt svar (även om mitt svar kommer väldigt sent...!).

    Vi har legat rätt lågt med läsningen men jag märker att han ofta försöker läsa på skyltar och liknande. Han har också fastnat för appen ABC-raketen där man stavar till ord med givna bokstäver. Det klarar han bra. Han gillar också Livet i Bokstavslandet (lite av en modern "Fem myror..."). Där ljudar han ihop till orden innan karaktärerna gör det.

    Annars är det lite sisådär med tålamodet... Jag märker också att sonen ibland gissningsläser.

    Det jag funderar över är hur barnen i början brukar höra när de ljudar vokaler. Sonen ljudar ofta den korta varianten. Ibland testar han lång vokal om det låter fel men ofta får jag hjälpa honom med att komma på att vokalerna kan låta på två sätt.
  • Äldre 4 Sep 19:36
    #13

    Jag tror på att lära barnen när de visar intresse för något. Så jag skulle nog säga kör på, vänta inte bara för att barnet inte går i skolan än.

    Ditt barn kan ord med tre bokstäver så ge honom då ord med fyra bokstäver.

    Busa till det så han kommer över känslan att det är svårt

    Lek med roliga sammansatta ord liknande  sko-horn, tv-spel, glass-båt osv

    Kör med teman som veckans dagar, månaderna, bilmärken, dinosaurier eller vad som nu intresserar ditt barn.

    Sedan läs kul tidningar eller böcker som fångar ditt barns intresse.

  • Äldre 4 Sep 22:07
    #14
    legomum skrev 2018-09-04 19:36:34 följande:

    Jag tror på att lära barnen när de visar intresse för något. Så jag skulle nog säga kör på, vänta inte bara för att barnet inte går i skolan än.

    Ditt barn kan ord med tre bokstäver så ge honom då ord med fyra bokstäver.

    Busa till det så han kommer över känslan att det är svårt

    Lek med roliga sammansatta ord liknande  sko-horn, tv-spel, glass-båt osv

    Kör med teman som veckans dagar, månaderna, bilmärken, dinosaurier eller vad som nu intresserar ditt barn.

    Sedan läs kul tidningar eller böcker som fångar ditt barns intresse.


    Tack för dina tips. Ska se vad vi kan hitta på som kan göra att sonen behåller intresset.
Svar på tråden Knäcka läskoden