• bebben201001

    Era erfarenheter kring planerat kejsarsnitt

    Hej!

    Om bara ett par dagar ska jag genomgå mitt första kejsarsnitt som är planerat. Jag har tidigare fött vaginalt, men den förlossningen upplevde jag som hemsk och även de skador som uppkom vilka gav mig problem länge (klipp). Därför har jag pga förlossningsrädsla själv valt att denna gång förlösas med kejsarsnitt. Men nu börjar jag bli rädd för diverse komplikationer såsom sammanväxningar i buken etc.. Har du som genomgått planerat kejsarsnitt upplevt komplikationer efteråt med exempelvis sammanväxningar som ger smärta i buken m.m.? Hade du jätteont i snittet efteråt? Hur länge isåfall? Har du fått problem vid nya bukoperation för att du redan genomgått en (kejsarsnittet)?

    Usch, känner mig så rädd inför snittet, men känns som att jag verkligen inte vågar föda vaginalt igen. Det är som att välja mellan pest eller kolera, tycker jag. Skriva även gärna fördelar ni upplevt med planerat snitt så min rädsla kanske ger med sig lite! Är så rädd och nervös just nu och nästan ångrar att jag satt mig i denna sitsen igen att behöva genomgå ytterligare en förlossning oavsett förlossningssätt.Jag vill gärna ha mitt barn, men inte vara med om en förlossning igen .

    Tack för att du tog dig tid att läsa!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-19 23:11
    Hjälp mig, är så rädd att jag bara vill försvinna från denna jord!

  • Svar på tråden Era erfarenheter kring planerat kejsarsnitt
  • FruNyfiken

    Jag fick planerat snitt efter att ha fört vaginalt första gången. Tvillingar som båda låg på tvären.
    Jag var jättenervös, men i efterhand kan jag säga att snitt var det bästa, jag fick ganska stora problem efter vaginal förlossning.
    Jag åt vanliga smärtstillande, åkte hem efter två dagar (på egen begäran) och har inte haft några problem alls. Lycka till!

  • Delilah2001

    Jag har gjort två kejsarsnitt, kommer bli ett tredje, eftersom jag är gravid igen.

    Har inte fått några komplikationer eller så.

    Har inte haft särskilt ont direkt efter snitten heller. Har inte behövt något smärtstillande hemma efteråt.

    Det kommer gå bra ska du se!

  • Bellelelle

    Har två planerade snitt i bagaget och båda har gått fint! Första snittet gick snabbt och enkelt, var rätt sjuk efteråt och var det ganska länge men i övrigt inga komplikationer. Man får ju smärtlindring :) Andra snittet tog lite längre (försiktig läkare) men jag mådde som en prinsessa efter! Hade knappt ont och var återställd fort. Inga komplikationer efter någondera. Har därför heller inte något negativt att säga om snitt.


    Det kommer gå fint skall du se! Lycka till när det är dags :)

  • Sjuttiosjuan

    Vår bebis låg i säte och ville eg föda vaginalt trots det men fick så högt blodtryck på slutet så det blev planerat snitt ändå.

    Det gick såå himla bra. Klart man har ont efteråt men efter 2 v kände jag mig på banan igen.

    Det kommer gå toppen för dig med! Lycka till:)

  • nyfiken2015

    Jag gjorde ett urakutsnitt med barn nummer 1 och därför gjorde jag i början av året ett planerat snitt med barn 2.

    Själva snittet var lugnt och tryggt, en fantastisk upplevelse. Pga tidigare snitt hade jag en del sammanväxningar bla hade urinblåsan flyttat sig. Dock inget som oroade läkaren men tog lite längre tid att nå bebis.

    Nackdelen var att bebis pga snittet fick en andningsstörning, blev blå och behövde syrgas och andningshjälp ca 5 timmar.

    Smärtan efteråt var hanterbar men vissa rörelser gjorde mer ont. Åt smärtstillande14 dagar och de första dagarna extra smärtstillande förutom alvedon/naproxen.

    Överlag var snittet en fantastisk upplevelse trots de problem bebis fick. Skulle göra om det igen.

  • Sjuttiosjuan
    bebben201001 skrev 2018-07-21 12:33:50 följande:

    Tack snälla för era svar! Mitt snitt är på måndag, längtar, men är nervös! Era svar lugnar mig dock lite


    Lycka till! Det hör till att vara nervös men det kommer gå toppen! Snart har du din lilla bebis:) Nästan lite avis, vår tjej har hunnit bli 5 v nu och den känslan när hon kom vill man ju gärna uppleva igen:)
  • nyfiken2015
    bebben201001 skrev 2018-07-21 12:33:50 följande:

    Tack snälla för era svar! Mitt snitt är på måndag, längtar, men är nervös! Era svar lugnar mig dock lite


    Lycka till, kommer gå toppen bra, så fantastiskt att ha snittet framför sig så man får uppleva en fantastisk stund:)
Svar på tråden Era erfarenheter kring planerat kejsarsnitt