• brodude

    Döpa efter vad som är sött på bebisar

    Jag funderar lite på hur man tänker när man döper ett barn till något som är urgulligt på en nyfödd utan att fundera på hur det låter på en 15, 30 eller 45-åring. Jag pratar naturligtvis om namn som Tindra, Luna, Novalie, Egon, Alfons etc. Tänker man inte alls på detta utan enbart på vad som är så gulligt som möjligt på bebis?

    Det kan ju inte vara speciellt roligt alls om 20 år när ungen precis har en examen och ska söka jobb som jurist och heter Tindra x-sson.

    Tankar?

  • Svar på tråden Döpa efter vad som är sött på bebisar
  • Anonym (Don)

    Vi föredrar "vuxnare" namn på våra barn. Vår dotter heter Eleonora. Sen om hon kallar Ellie eller Ella i framtiden är en sak, men för mig är det smeknamn.

  • Anonym (Äsch)

    Tror helt ärligt ingen kommer bry sig om 20 år, alla kommer ju ha sånna namn då så det kommer knappast sticka ut.

  • Anonym (Jd)

    Känner bara vuxna och äldre med namnet Alfons och Egon 50+ så känns inte som nåt gulligt bebisnamn för mig haha. Tindra och Nova känner jag bara tonåringar.

    Funkar hur bra som helst på dom.

  • Anonym (B)

    Tycker namnet Egon är skitfult, så det borde ingen heta varken som barn eller vuxen.

    Men man vänjer sig, och bryr sig inte direkt vad folk heter

  • Anonym (J)

    Tycker inget av namnen du nämnt är särskilt gulliga på bebisar. Novalie, Luna och Egon tycker jag är rätt fula, oavsett om det är på bebis, ungdom eller gamling. Tindra är väldigt tråkigt och Alfons förknippar jag mer med äldre män än bebisar.

    Däremot så har jag svårt för en del namn som i mitt tycke låter mer som smeknamn, typ Theo och Tilda.

  • OlgaElvira
    brodude skrev 2018-07-20 13:25:49 följande:

    Jag funderar lite på hur man tänker när man döper ett barn till något som är urgulligt på en nyfödd utan att fundera på hur det låter på en 15, 30 eller 45-åring. Jag pratar naturligtvis om namn som Tindra, Luna, Novalie, Egon, Alfons etc. Tänker man inte alls på detta utan enbart på vad som är så gulligt som möjligt på bebis?

    Det kan ju inte vara speciellt roligt alls om 20 år när ungen precis har en examen och ska söka jobb som jurist och heter Tindra x-sson.

    Tankar?


    Idag är det allt fler som vill ha unika namn till sina barn. Många nykonstruerade namn och namn från spelvärlden eller någon populär fantasyserie. Novalie, Tilja, Milo och liknande kommer att vara mycket vanliga och inget att reagera på.

    Men visst reagerar man när man får kommentaren att namnet låter för vuxet. Jag fick den kommentaren från en ung kollega nät hon bad om namnförslag till sin kommande pojke.
  • Thorax

    Alla döper ju dock inte sina barn.

    Men alla namnger dom.

    Om man ska vara petig.


    Behind every legend, lies an impossible dream
  • Thorax

    Alla döper ju dock inte sina barn.

    Men alla namnger dom.

    Om man ska vara petig.


    Behind every legend, lies an impossible dream
  • elyse

    Det går ju i alla fall att ändra när man blivit myndig.

  • brodude
    Thorax skrev 2018-07-20 18:27:28 följande:

    Alla döper ju dock inte sina barn.

    Men alla namnger dom.

    Om man ska vara petig.


    Sant, min första är på gång och där blir det inget dop. Dock är det väl ett rimligt talessätt att säga "jag ska döpa min dotter till xx" snarare än "jag ska namnge min dotter xx", eller nåt. Döpa betyder för mig vad man ger för namn, inte själva dopet, men det kanske jag är ensam om.
Svar på tråden Döpa efter vad som är sött på bebisar