• Äldre 20 Jul 18:51
    1001 visningar
    3 svar
    3
    1001

    Medicin mot Adhd

    Jag ska påbörja medicinering mot min adhd som jag fick som diagnos för 4 år sedan. Vad jag förstår det som är det Ritalin, Concerta samt Strattera som finns som alternativ.

    Ni som har adhd, samt medicineras, vilket har funkat bäst för er? Vilka symtom hjälpte medicinen mot, samt hur lång tid tog det innan ni kände att ni stod på rätt dos?

  • Svar på tråden Medicin mot Adhd
  • Äldre 21 Jul 15:37
    #1

    Det finns fler alternativ. Man börjar med den "svagaste" för att sedan ändra om det inte blir tillräcklig effekt.

    Båda mina söner äter mediciner mot ADHD och för dom funkar det bra när dom har hittat rätt medicin och rätt dos, men det tog nästan 1 år innan det var klart.

  • Äldre 21 Jul 16:19
    #2
    LouLou90 skrev 2018-07-20 18:51:35 följande:

    Jag ska påbörja medicinering mot min adhd som jag fick som diagnos för 4 år sedan. Vad jag förstår det som är det Ritalin, Concerta samt Strattera som finns som alternativ.

    Ni som har adhd, samt medicineras, vilket har funkat bäst för er? Vilka symtom hjälpte medicinen mot, samt hur lång tid tog det innan ni kände att ni stod på rätt dos?


    Det finns även Medikinet och Equasym.

    Min son har ADHD & Tourette, han fyller 18 i höst.

    Sonen var 8 år när han fick sina daignoser.

    Först fick han Ritalin - 1 tablett på morgonen men det hjälpte inte alls.

    Då fick han 1 Equasym & 1 Strattera på morgonen och 1 Strattera på eftermiddagen.....så var det ett par år.

    Sedan växte han ifrån det
  • Äldre 21 Jul 16:22
    #3
    Rock on skrev 2018-07-21 16:19:10 följande:

    Det finns även Medikinet och Equasym.

    Min son har ADHD & Tourette, han fyller 18 i höst.

    Sonen var 8 år när han fick sina daignoser.

    Först fick han Ritalin - 1 tablett på morgonen men det hjälpte inte alls.

    Då fick han 1 Equasym & 1 Strattera på morgonen och 1 Strattera på eftermiddagen.....så var det ett par år.

    Sedan växte han ifrån det


    Postade för snabbt

    Den sista tiden hade sonen 1 Medikinet på morgonen och 1 Risperdal på eftermiddagen, Melatonin på kvällen när han skulle sova = denna kombo var toppen för honom!

    Innan Melatonin hade han Circadin men den funkade inte alls.

    Sedan några år tillbaka är sonen helt medicinfri p.g.a att han kan "mota bort" det som känns jobbigt
Svar på tråden Medicin mot Adhd