• svartakatten98

    Hjälper EU-flygplanen Sverige? (skogsbränderna)

    Började tänka på detta igår, att Sverige är ett av de få länder i EU med mycket barrskog (som brinner väldigt bra). Egentligen det enda landet tillsammans med Finland. Har dessa flygplan vi lånar från EU/andra EU-länder verkligen kapaciteten som behövs? Dessa kan ju inte vara avsedda för specifikt barrskogsbränder? Vore det inte bättre att be om hjälp från tex Ryssland, som har en liknande natur som Sverige och antagligen bättre flygplan med större kapacitet att bära vatten? Läste att de svenska planen tog upp ca en kubikmeter vatten, det är ju ingenting! Det lär väl förångas innan det ens kommer ner till marken?

  • Svar på tråden Hjälper EU-flygplanen Sverige? (skogsbränderna)
  • Anonym (123)

    "de svenska planen"
    Vilka svenska plan?

    Om du menar de italienska eller franska planen så kan jag inte tänka mig att de är så värdelösa att de endast tar upp en kubik. Det kanske är helikoptrarna du tänker på?

  • Anonym (Jonas)

    För det första så har Sverige inga plan. De har helikoptrar som tar 2 kubik. Sedan har vi fått hjälp från Italien och Frankrike. 2 från varje. Nu på rak arm kommer jag inte ihåg hur mycket kubik men det är två siffror kubik iallafall.

    Vad jag hoppas på är att Sveriges regering fattar att vi behöver plan för att ha till eget bruk. Tror inte att bränderna skulle blivit såhär stora ifall vi haft plan redan som kunde vattenbombat direkt under första dygnet.

  • svartakatten98

    Ah, det var helikoptrar jag menade. Men det är fortfarande mycket små vattenmängder, låter det som. Jag sa Ryssland som exempel då de har betydligt bättre redskap för att hantera sådana här bränder, tror vissa av deras plan tar ca 50 kubik. Visst skulle Sverige behöva egna också, inför framtiden, men jag menar just nu i det akuta läget. Känns som att det EU har att erbjuda är mycket bristfälligt, i synnerhet då växtligheten skiljer sig en del mellan Sverige och resten av Europa. Lär ju vara vissa skillnader på brand i gräs/gles lövskog och tät barrskog. 

  • Anonym (U)
    svartakatten98 skrev 2018-07-20 19:57:10 följande:

    Ah, det var helikoptrar jag menade. Men det är fortfarande mycket små vattenmängder, låter det som. Jag sa Ryssland som exempel då de har betydligt bättre redskap för att hantera sådana här bränder, tror vissa av deras plan tar ca 50 kubik. Visst skulle Sverige behöva egna också, inför framtiden, men jag menar just nu i det akuta läget. Känns som att det EU har att erbjuda är mycket bristfälligt, i synnerhet då växtligheten skiljer sig en del mellan Sverige och resten av Europa. Lär ju vara vissa skillnader på brand i gräs/gles lövskog och tät barrskog. 


    Gles lövskog, (host host)

    Det är delar av Europa du inte besökt förstår jag.

    Det är inget fel på planens kapacitet, däremot på den tid det tog innan man rekvirerade dem. I den torka som uppstått måste man rekvirera dem på en gång, inte vänta och se.
  • svartakatten98
    Anonym (U) skrev 2018-07-20 20:10:52 följande:
    Gles lövskog, (host host)

    Det är delar av Europa du inte besökt förstår jag.

    Det är inget fel på planens kapacitet, däremot på den tid det tog innan man rekvirerade dem. I den torka som uppstått måste man rekvirera dem på en gång, inte vänta och se.
    Ska erkänna att jag inte har koll på hela europas geografi, men det verkar som att skogen vi har i Sverige är mer omfattande och tätare än i mer sydliga länder. 

    Som vanligt tar allt alldeles för lång tid här i Sverige när det gäller sådant här, men det verkar ändå som att det skulle behövas betydligt mer än vad man har nu. Både personal och större/fler plan. Särskilt med tanke på att det inom den närmsta veckan lär uppstå fler bränder och de sprider sig fort. Nu borde man ha lärt sig att inte vänta utan att ösa på allt på en gång.
  • Tow2Mater

    Ryssland eller NATO till undsättning? Oj oj vilket dilemma :) Oavsett vilket, undrar vad kostnaden for hjälpen blir, for det är väl självklart Sverige ska betala for den riktiga hjälp de snart måste ha? Om inte Gud sänder regn innan dess.


    "Sverige har dock inte bett om hjälp från Nato ? trots att vi har rätt till det, rapporterar SR. Sverige är ett av försvarsalliansens partnerländer, men har inte begärt hjälp för att bekämpa skogsbränderna via Natos krissamordningscentral.


    Under dagens pressträff menade Dan Eliasson att det kan bli aktuellt framöver, men att man primärt vänder sig till EU. "

    www.expressen.se/nyheter/-skogsbranderna-sprider-sig-trots-vattenbomber/

  • Anonym (Anne)
    svartakatten98 skrev 2018-07-20 19:57:10 följande:

    Ah, det var helikoptrar jag menade. Men det är fortfarande mycket små vattenmängder, låter det som. Jag sa Ryssland som exempel då de har betydligt bättre redskap för att hantera sådana här bränder, tror vissa av deras plan tar ca 50 kubik. Visst skulle Sverige behöva egna också, inför framtiden, men jag menar just nu i det akuta läget. Känns som att det EU har att erbjuda är mycket bristfälligt, i synnerhet då växtligheten skiljer sig en del mellan Sverige och resten av Europa. Lär ju vara vissa skillnader på brand i gräs/gles lövskog och tät barrskog. 


    Det var någon i chatten om bränderna på Expressen som skrev att de ryska planen behöver långa startsträckor, inte kan ta in vatten från sjöar/hav utan måste tankas på land, vilket tar ca 30 minuter, för att sedan flyga till branden. Det kanske inte anses vara tidseffektivt? Ryssland har också egna pågående bränder.
  • Anonym (Hervor)

    Ja de hjälper. Därför ska vi INTE gå ur EU som SD vill.

  • Anonym (Jonas)
    Banansvensk skrev 2018-07-21 06:00:09 följande:

    Hade Sverige inte betalat så satans mycket till EU (för ingenting) så hade man haft råd med egna plan. 

    Och slutat släpa in mena-apor från skitländer, så hade man absolut haft råd.


    Nej vi hade inte haft råd. Svenska kronan skulle sjunka drastiskt om vi går ur EU. All vår samarbete med utländska företag kommer kosta dubbelt. Jo vi har råd med flygplan nu men på 90talet när vi hade kunnat få våra första plan så var det inte så aktuellt då vi inte hade så mycket skogsbränder. 2014 i Västmanland var första gången som vi behövde den hjälpen. Vi vart varnade men tyvärr så lyssnade inte politikerna. Vad det beror på? Var det för att det var alliansen som satt eller var det för att det var pågående väl och man ville inte riskera lägga på något onödigt eftersom skogsbränder är sällsynt hos oss. Eller är det för att alla vi svenskar bryr oss bara om migrationen just nu och inget annat inför dessa val.
  • Anonym (Hervor)
    Banansvensk skrev 2018-07-21 06:00:09 följande:

    Hade Sverige inte betalat så satans mycket till EU (för ingenting) så hade man haft råd med egna plan. 

    Och slutat släpa in mena-apor från skitländer, så hade man absolut haft råd.


    Naturligtvis borde vi betala mindre och få tillbaka mer, men att gå ur är att gå i Putins ledband. Vi ska ha precis lika mycket hjälp som italienska olivodlare... Vi borde definitivt inte heller tagit emot så vansinnigt många migranter (så eländet på Malmö C hösten 2015). Vi bör ta emot NOLL de kommande åren, åtminstone tills våra grannländer kommit ikapp.
  • Anonym (Ingen simpel lösning)
    svartakatten98 skrev 2018-07-20 19:57:10 följande:

    Ah, det var helikoptrar jag menade. Men det är fortfarande mycket små vattenmängder, låter det som. Jag sa Ryssland som exempel då de har betydligt bättre redskap för att hantera sådana här bränder, tror vissa av deras plan tar ca 50 kubik. Visst skulle Sverige behöva egna också, inför framtiden, men jag menar just nu i det akuta läget. Känns som att det EU har att erbjuda är mycket bristfälligt, i synnerhet då växtligheten skiljer sig en del mellan Sverige och resten av Europa. Lär ju vara vissa skillnader på brand i gräs/gles lövskog och tät barrskog. 


    Väldigt få svenska sjöar är stora nog att användas som reservoar för så stora brandflyg, inte ens i Ryssland används de om inte branden är nära en mycket stor sjö. Jag vet dessutom inte vilken modell du refererar till, men de enda jag kan hitta med den kapaciteten kan inte fyllas flygande utan måste tankas vid bas, så stora landningbanor finns det få av i Sverige, i princip har vi tre flygplatser som skulle klara av att ta emot ett sånt plan, ingen av dem är byggd för att snabbt kunna ta ner, taxa, tanka och få upp ett plan av den storleken. Att göra flera korta turer med ett mindre plan är ofta effektivare än att flyga långa sträckor för att hitta en lämplig vattenreservoar eller återvända till en flygplats långt bort. Planen är dessutom ofta för snabba och flyger för högt för att kunna göra precisionsinsatser och är man ute efter att rädda infrastruktur är helikoptrar med hög precision överlägsna. Störst är inte alltid bäst, man måste också titta på vilka kapaciteter det finns att faktiskt nyttja planen också.
Svar på tråden Hjälper EU-flygplanen Sverige? (skogsbränderna)