svartakatten98 skrev 2018-07-20 19:57:10 följande:
Ah, det var helikoptrar jag menade. Men det är fortfarande mycket små vattenmängder, låter det som. Jag sa Ryssland som exempel då de har betydligt bättre redskap för att hantera sådana här bränder, tror vissa av deras plan tar ca 50 kubik. Visst skulle Sverige behöva egna också, inför framtiden, men jag menar just nu i det akuta läget. Känns som att det EU har att erbjuda är mycket bristfälligt, i synnerhet då växtligheten skiljer sig en del mellan Sverige och resten av Europa. Lär ju vara vissa skillnader på brand i gräs/gles lövskog och tät barrskog.
Väldigt få svenska sjöar är stora nog att användas som reservoar för så stora brandflyg, inte ens i Ryssland används de om inte branden är nära en mycket stor sjö. Jag vet dessutom inte vilken modell du refererar till, men de enda jag kan hitta med den kapaciteten kan inte fyllas flygande utan måste tankas vid bas, så stora landningbanor finns det få av i Sverige, i princip har vi tre flygplatser som skulle klara av att ta emot ett sånt plan, ingen av dem är byggd för att snabbt kunna ta ner, taxa, tanka och få upp ett plan av den storleken. Att göra flera korta turer med ett mindre plan är ofta effektivare än att flyga långa sträckor för att hitta en lämplig vattenreservoar eller återvända till en flygplats långt bort. Planen är dessutom ofta för snabba och flyger för högt för att kunna göra precisionsinsatser och är man ute efter att rädda infrastruktur är helikoptrar med hög precision överlägsna. Störst är inte alltid bäst, man måste också titta på vilka kapaciteter det finns att faktiskt nyttja planen också.