• Anonym (Kollomamma)

    De grillar med alla barnen på kollo trots eldningsförbudet!

    Min dotter är nyss hemkommen från kollo på Barnens ö. Då säger de att de har grillat! Jag går in på kollots Instagram. Mycket riktigt, de har grillat! Va faan. Totalt eldningsförbud och de grillar! Min dotter sa att kolloledarna sa att det är torrt men att det är inga problem om de passar elden och eldar på iordningställd grillplats. 10 juli utfärdades ju totalt eldningsförbud!

    Vad är det för omdöme? Törs man skicka barnen på kollo fortsättningsvis?

  • Svar på tråden De grillar med alla barnen på kollo trots eldningsförbudet!
  • Anonym (Kollomamma)
    Pope Joan II skrev 2018-07-21 09:48:27 följande:

    Deras mark räknas väl som privat tomt?


    Undantaget är privat trädgård. Inte en skog.
  • Pope Joan II
    Anonym (Kollomamma) skrev 2018-07-21 09:51:32 följande:

    Undantaget är privat trädgård. Inte en skog.


    Det står ?egen tomt? och inte trädgård under föreskrifterna angående eldningsförbudet för Stockholms län. Du skrev heller inte att de grillade i skogen så det gick ju inte att veta.

    Men jag hållet med om att de borde avstått.
  • Anonym (meo)
    Pope Joan II skrev 2018-07-21 09:48:27 följande:

    Deras mark räknas väl som privat tomt?


    Borde väl inte spela någon roll om det eldas på tomt eller privat mark, jag tror inte elden bryr sig om var tomtgränsen går sen när den börjar sprida sig, och då är man lika jävla skyldig till om det börjar brinna i nån angränsande mark eller tomt.

    Om grannen skulle ställa sig och grilla idag på sin tomt så skulle jag lika gärna kunna bli utsatt för risk om det börjar sprida sig i gräset (eller under jorden som det också kan göra) för att hen tråtsar eldningsförbodet. Eller måste det ske i en kommunal park för att det ska räknas som olagligt?
  • Anonym (Kollomamma)
    Pope Joan II skrev 2018-07-21 09:56:27 följande:

    Det står ?egen tomt? och inte trädgård under föreskrifterna angående eldningsförbudet för Stockholms län. Du skrev heller inte att de grillade i skogen så det gick ju inte att veta.

    Men jag hållet med om att de borde avstått.


    Ja, förlåt du har helt rätt, jag skulle varit mer utförlig. De gick iväg till en skog och grillade i en iordningställd grillplats.

    På mitt andra barns kollo hade ett barn sprungit på treans hoppavsats så att hen halkade och skrapade sig på kanten och landade i ett magplask. Jag frågade mitt barn om kolloledarna hade sagt till om att de inte fick springa där uppe. Näe, de hade inte sagt någonting. Där fanns även femmans hoppavsats.Funderar på om alla dessa kolloledare är alltför unga och dumdristiga själva, som både grillar vid eldningsförbud och låter barnen springa på hoppavsatser.
  • Pope Joan II
    Anonym (meo) skrev 2018-07-21 10:04:02 följande:

    Borde väl inte spela någon roll om det eldas på tomt eller privat mark, jag tror inte elden bryr sig om var tomtgränsen går sen när den börjar sprida sig, och då är man lika jävla skyldig till om det börjar brinna i nån angränsande mark eller tomt.

    Om grannen skulle ställa sig och grilla idag på sin tomt så skulle jag lika gärna kunna bli utsatt för risk om det börjar sprida sig i gräset (eller under jorden som det också kan göra) för att hen tråtsar eldningsförbodet. Eller måste det ske i en kommunal park för att det ska räknas som olagligt?


    Borde och borde, det är så det är bestämt helt enkelt. Du kan ju själv läsa föreskrifterna.
  • Anonym (Kollomamma)
    Pope Joan II skrev 2018-07-21 10:31:17 följande:

    Borde och borde, det är så det är bestämt helt enkelt. Du kan ju själv läsa föreskrifterna.


    Från svt.se

    "FRÅGOR OCH SVAR OM ELDNINGSFÖRBUDET

    Var får jag elda?

    Du får bara elda på din egen tomt, i en grill där glödbädden är långt från marken. Muurikka, stormkök eller engångsgrill får inte användas alls.

    Vad innebär egen tomt?

    Med den egna tomten avses en trädgårdstomt med kortklippt gräs, och med behörigt avstånd till skog"
  • Anonym (meo)

    Folk är väl bara som vanligt korkade och oinformerade (eller blundar för informationen för att den stör deras semesterfirande med planerad grillning....)

Svar på tråden De grillar med alla barnen på kollo trots eldningsförbudet!