• Anonym (Undrar)

    Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?

    Min sambos ex berättade för ett par veckor sen att hon ska ta med sig barnen och flytta till sin nya kille.

    Min sambo vägrar detta då det gör det nästan omöjligt att få fortsätta träffa dem varannan helg som nu.

    Hon struntar i det och tycker att han kan väl se dem på loven. Fast, då jobbar vi och minsta är bara 5 år.

    De har gemensam vårdnad men de är skrivna hos henne då vi inte bor på samma ort.

    Det äldre barnet är ledsen och vill inte flytta. Den lille är inte stor nog att förstå.

    Vad kan vi göra? Mer än vägra skriva på?

    Hon har redan börjat flytta grejer och snart börjar skolan...

  • Svar på tråden Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?
  • Anonym (Familjerätten)

    Ni får helt enkelt hota med att vända er till familjerätten för att försöka få enskild vårdnad med motiveringen att hon saboterar umgänget. Har man barn så får man liksom leva med att inte kunna flytta hur som helst. Hon får försöka tänka på barnen bästa i det här. Däremot kan jag lite förstå hennes tankegång, yngsta är 5 år gammal och pappan har bara varann helg. Varför ska hon stanna kvar när hans intresse för barnen inte är större än så? Visa för henne att han vill ha barn mer så kanske hon blir mer motiverad att stanna.

  • Plupp73

    Har man lika mycket tid med barnet så kan jag förstå förlusten av tid, men varannan helg....

    Hon som har 86% av tiden borde givetvis kunna flytta med barnen eftersom din sambo endast tar sig an dem 14%.

    Hir många mil är det till hennes nya kille från er?

  • Plupp73

    ...och då har jag bara räknat på tidsfördelningen mellan exet och din sambo. Om man börjar fundera över ansvarsfördelningen dem emellan avseende barnen så blir det snarare 98% kontra 2%. Att ha varannan helg är att aldrig ha sina barn i vardagen, med allt vad det innebär.

    Är det inte rimligt att även exet skall få dela tyngden av att vara ensam med två barn med någon?

    Sedan ska man främja pappans umgänge med sina barn etc etc, men någon måste ju vara med dem i vardagen. Det är väl kul att någon människa vill delta i deras liv mer än varannan helg!

  • hon mot strömmen
    Anonym (Familjerätten) skrev 2018-07-21 18:07:32 följande:

    Ni får helt enkelt hota med att vända er till familjerätten för att försöka få enskild vårdnad med motiveringen att hon saboterar umgänget. Har man barn så får man liksom leva med att inte kunna flytta hur som helst. Hon får försöka tänka på barnen bästa i det här. Däremot kan jag lite förstå hennes tankegång, yngsta är 5 år gammal och pappan har bara varann helg. Varför ska hon stanna kvar när hans intresse för barnen inte är större än så? Visa för henne att han vill ha barn mer så kanske hon blir mer motiverad att stanna.


    Plupp73 skrev 2018-07-21 18:14:28 följande:

    Har man lika mycket tid med barnet så kan jag förstå förlusten av tid, men varannan helg....

    Hon som har 86% av tiden borde givetvis kunna flytta med barnen eftersom din sambo endast tar sig an dem 14%.

    Hir många mil är det till hennes nya kille från er?


    Han kanske vill men inte får ha barnen mer för mamman. Det finns mammor som är riktiga häxor mot sina barns fäder.

    Vägra skriva under pappren och ta kontakt med tex familjerätten och skatteverket redan nu, chansen finns alltid att barnen får stanna hos pappan med tanke på att de har bott där länge. Då får mamma flytta själv eller bo kvar.

    Vet av en förälder som blev tvungen att välja på ovanstående
  • Tow2Mater

    Gissar det är bråttom, när de väl flyttat och borjat nya skolar kan de anses som "rotaade" och en ny flytt inte är i barnens bästa intresse. Genom forst familjerätten och sen riktiga rätten kan ni soka boendet.

  • Anonym (Fia)

    Bor pappan på en annan ort än den där barnen bor nu så finns det inte mycket som talar för att Tingsrätten skulle ge pappan boendet. För då behöver barnen byta skola/förskola ändå. Hade han däremot bott nära skola/förskola så hade han större chans.

  • Anonym (uber)
    Anonym (Familjerätten) skrev 2018-07-21 18:07:32 följande:

    Ni får helt enkelt hota med att vända er till familjerätten för att försöka få enskild vårdnad med motiveringen att hon saboterar umgänget. Har man barn så får man liksom leva med att inte kunna flytta hur som helst. Hon får försöka tänka på barnen bästa i det här. Däremot kan jag lite förstå hennes tankegång, yngsta är 5 år gammal och pappan har bara varann helg. Varför ska hon stanna kvar när hans intresse för barnen inte är större än så? Visa för henne att han vill ha barn mer så kanske hon blir mer motiverad att stanna.


    Exet är en vuxen människa och behöver ingens tillstånd för att flytta. Och flytt i sig innebär intet umgängessabotage.

    Det som händer vid gemensam vårdnad och förändrade omständigheter är att exet och sambon får sätta sig ned och omförhandla hur de på bästa sättet ska lösa umgänge och boende efter flytten.
  • Anonym (Undrar)

    hon flyttar drygt 45 mil fr oss...

    Bor inte i samma stad så skolan måste bytas om de ska bo hos oss oxå. Men 45 mil är så orimligt långt

  • Anonym (GENAST)

    Ta genast kontakt med advokat och stäm mamman på boendet. Kräv ett interimistiskt beslut så kommer barnet att placeras hos er (om ni får igenom det) tills det retts ut vart barnen ska ha sitt boende. 

    Om mamman hinner flytta med barnen så kan barnen anses ha rotat sig där och då får hon behålla boendet även om hon har flyttat utan att pappan skrivit på. 

    Vanligast är att ge boendet till den föräldern som bor kvar så att barnen kan gå i sin vanliga skola/på sin vanliga förskola. 

Svar på tråden Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?