• Svar på tråden Passar denna till en nyfödd?
  • Anonym (Misse)

    Jag skulle köpt nåt som den sista. De minsta bör ju sitta mer lutade bakåt eftersom de inte håller upp kroppen själva. Den första ser ut som den vi köpte till vår dotter när hon växte ut babyskyddet, vid ca 8-9 månader.

  • Liten till

    Den första du skriver fungerar säkert till nyfödd, men är förmodligen väldigt opraktisk. Vi har till våra två haft babyskydd först, fördelen med det är att du tar ju ur själva bilstolen och kan sätta ner bebis lugnt och tryggt, och även bära bebis i den. Köper man en vanlig bakåtvänd bilbarnstol så sitter den ju fastmonterad i bilen och du ska lyfta in bebis och spänna fast, samt måste spänna loss och ta ur varje gång du ska stanna och gå in någonstans. Vi har haft babyskydd i ca 9månader (man ska ha de till max 1år har jag för mig, samt att man måste beakta längd) sedan en bakåtvänd till de är minst 4år.

    Bästa var med barn nummer två då vi hade babyskydd som kunde klickas i vagnschassit, då kunde man enkelt ha med en sovande bebis i affären om man behövde gå in lite snabbt.

  • Guldbarb

    Vikten är utifrån storleken på testdockan som de kunnat spänna fast i den. Det är en stol som inte ska användas fören bebisen kan sitta upp (och når till bältet). Innan dess ska den ha ett babyskydd :) dessutom är inte den bilbarnstolen något jättebra val då den bara är godkänd till 18kg och jag har för mig att den är kort i ryggen.

  • EpicNurse

    0-4 år innebär för det första inte från nyfödd, utan innan barnet är 1 år. De flesta barn byter till stol nr 2 när de är 6-12 månader. För det andra kan man aldrig bara gå på åldern, utan det avgörande är hur barnet sitter i stolen. Barnet ska alltså kunna sitta stadigt med stöd och orka hålla upp sin kropp och huvud innan man byter till den typen av stol. Och bältet ska ligga rätt, dvs på axlarna, inte uppe vid öronen.

    Du ska köpa ett babyskydd, liknande det i den andra länken du skrev.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • asdfgh

    Den stolen får bara monteras med ca 20 graders lutning, ett babyskydd har betydligt mer lutning eftersom bebisen inte klarar av rakare montering. Öht är den stolen oftast urvuxen innan barnet är gammalt nog att klara sig med så lite lutning. 

Svar på tråden Passar denna till en nyfödd?