• erijon

    Sluta amma vägrar flaska

    Nu vill jag verkligen sluta amma!

    Sonen är 10 mån om ett par dagar.

    Ammar kring 7 och 9 sedan vid 19 på kvällen och ibland en gånger under morgontimmarna (just nu alltid vid 4-5)

    Han äter bra och är glad i mat i övrigt, gillar att prova nytt och är inte särskilt kräsen förutom i perioder.

    Han äter i övrigt: hemlagat mat, burkar, yoghurt, frukt, macka och klämmisar och smakar det mesta av vår vanliga mat i mindre bitar.

    Amningen tar kålen på mig numera.

    Det känns frustrerande, jobbigt och inte bra längre. Jag har försökt massvis med flaska, senast för ett par dagar sedan gick det kanon! Han åt 165ml välling vid 3 tillfällen en dag. Sen bara vägrade han dagen efter, vid nattning.

    Känns som att han knappt får i sig någon mängd mjölk vid amning, många ggr känner jag ingen utdrivning alls (vet att det kan bli så när man ammat länge. Men många ggr känner jag tydligt utdrivningen, därav att jag misstänker att han blivit slö och bara myser istället för att äta)

    Han väger i princip samma som vid 8 mån kontrollen, vilket också känns jobbigt. Hab ligger strax över medel, men börjar liksom smalna av.

    Vad ska jag göra?

    Idag vid 9 vägrade jag erbjuda bröstet för jag helt enkelt ibte orkar och vill. Tragglade lite med flaska och pappa tog över, jag gick iväg. Han åt ga 50ml frivilligt utan krångel. Sen började det och vi gav upp. Somnade förmodligen hungrig. Känns förjävligt!

    Känner mig misslyckad. Totalt misslyckad i att inte vilja amma mer men samtidigt vill jag verkligen inte alls.

  • Svar på tråden Sluta amma vägrar flaska
  • cosinus

    Alternativet till bröstet behöver ju inte vara flaska för en så pass stor. Ge gröt på kvällen så somnar han mätt ändå.

    Börja med att ta bort all amning dagtid och när det funkar så kan du prova ta bort den vid 5 också men då får du vara beredd på att han anser det vara morgon ist en period.

    Har ammat, och slutat amma, 4 barn men alla har inte tagit flaska när vi slutat. Visst är flaska smidigt men inget måste.

  • telly

    Håller med, gröt är bra. Bara bra att slippa avvänja honom välling sen när han är äldre.

    Ang att han står still i vikt. Han kryper väl och rör sig mer och mer? Då brukar hullet försvinna.

  • erijon
    cosinus skrev 2018-07-22 09:39:40 följande:

    Alternativet till bröstet behöver ju inte vara flaska för en så pass stor. Ge gröt på kvällen så somnar han mätt ändå.

    Börja med att ta bort all amning dagtid och när det funkar så kan du prova ta bort den vid 5 också men då får du vara beredd på att han anser det vara morgon ist en period.

    Har ammat, och slutat amma, 4 barn men alla har inte tagit flaska när vi slutat. Visst är flaska smidigt men inget måste.


    Han hatar gröt precis som flaska. Så det alternativet försvinner liksom. Dessutom är han för trött när han ska sova för att sitta och äta.

    Jag kan inte ge en macka, yoghurt eller frukt heller. Speciellt inte när han redan uppenbarligen inte växer tillräckligt. Får panik. Är säkert Min mjölk som börjar sina/inte ger vad han behöver.

    Han äter varannan timma, fortfarande.

    Vid 05 brukar dock vara morgon redan....... visserligen nyligen börjat, men att försöka ens få honom att somna om utan att amma är totalt omöjligt.

    Han hade nyligen en bfa period där han inte ammade något mellan 19 och 07. Vaknade han en gång ofta, så kunde jag söva i famnen me napp och snutte. Nu är han klarvaken.
  • erijon
    telly skrev 2018-07-22 09:45:03 följande:

    Håller med, gröt är bra. Bara bra att slippa avvänja honom välling sen när han är äldre.

    Ang att han står still i vikt. Han kryper väl och rör sig mer och mer? Då brukar hullet försvinna.


    Ja, jag förstår vad ni menar gällande gröt. Men han gillar inte det heller.. så det är inget alternativ.

    Jar barn sedan innan, som åt välling. Tar hellre den fighten sen än ett barn som inte får i sig och vägrar flaska.

    Äldre barnet älskade gröt och välling, tog flaskan direkt oxh sluta amma vid 2 mån dessvärre ( mjölkallergiker då. Därför)
  • erijon
    telly skrev 2018-07-22 09:45:03 följande:

    Håller med, gröt är bra. Bara bra att slippa avvänja honom välling sen när han är äldre.

    Ang att han står still i vikt. Han kryper väl och rör sig mer och mer? Då brukar hullet försvinna.


    Ja hab kryper och reser sig, går längs saker. Jag förstår det jag, men han vägde 9,2 ca vid 8mån och idag 9,4. För någon vecka sedan 9,6. Innan dess stått still.. väger på samma våg. Dock inte pratat med Bvc, men vad ska dem göra.
  • Minis4567

    Antingen är barnet inte moget för att vilja sluta amma. Förstår att det känns jobbigt. Hade samma med min sladdis. Tänkte amma 6, 7 månader max men han vägrade flaska. Slutade med att jag delammade tills han var nästan ett år. Pausa försöken att sluta några dagar. Testa att ge välling i pipmugg. Gör hemmagjord smothie. Smörgås i bitar kan du också prova. Försök att minska ner på amningen dagtid. Jag tror att man måste bestämma sig för att sluta, det var det rådet jag fick från BVC när mitt barn inte ville sluta.

    En dag tog han vällingflaskan bara, som om han alltid hade hållt i vällingflaskan själv och druckit.

    Lycka till och komihåg att det är lite tufft de första dagarna när man väl bestämt sig för att sluta amma. Men när du väl gör det så håll fast vid ditt beslut.

  • cosinus

    Ok, gröt vägrar han också men ge mat då? Och ge maten innan han är så trött att han inte orkar sitta och äta?

    Mina åt kvällsmat (gröt) sen bad och sen sova. De som åt välling åt det, sen bad sen sova. Haft barn som haft tjorviga magar och behövt lite tid mellan sista måltid och sömn. Men de behöver ju faktiskt inte äta det sista de gör även om de är vana vid det sen tidigare.

  • erijon
    Minis4567 skrev 2018-07-22 13:27:08 följande:

    Antingen är barnet inte moget för att vilja sluta amma. Förstår att det känns jobbigt. Hade samma med min sladdis. Tänkte amma 6, 7 månader max men han vägrade flaska. Slutade med att jag delammade tills han var nästan ett år. Pausa försöken att sluta några dagar. Testa att ge välling i pipmugg. Gör hemmagjord smothie. Smörgås i bitar kan du också prova. Försök att minska ner på amningen dagtid. Jag tror att man måste bestämma sig för att sluta, det var det rådet jag fick från BVC när mitt barn inte ville sluta.

    En dag tog han vällingflaskan bara, som om han alltid hade hållt i vällingflaskan själv och druckit.

    Lycka till och komihåg att det är lite tufft de första dagarna när man väl bestämt sig för att sluta amma. Men när du väl gör det så håll fast vid ditt beslut.


    Det är jättejobbigt! Blir så frustrerad och sen är jag där och ammar ändå, för samvetet.

    Jag brukar ge det du säger, men smoothie gör jag med yoghurt och frukt/bär bara så den går att ge med sked.

    Han dricker vatten bfa ur våden nappflaska och pip. Välling i pip spottade han ut direkt när vi provade sist, så det gav jag upp direkt. Då måste han deSutom sitta upp för att den ibte skulle läcka.

    Kanske kan försöka slita alla HELT utan att ge flaska, och sen när det funkat ett par dagar erbjuda flaska igen, då kanske han liksom förstår att bröstet inte är ett alternativ! Frågan är bara vad jag ska erbjuda vid 5,7,9 och 19 för att somna. Inte skitsugen på att sitta och krånngla i matstolen...
  • erijon
    Tow2Mater skrev 2018-07-22 19:09:43 följande:

    Ersättning ska ju vara det du ger istället for brostmjolk, inte välling. Prova kopp.


    Jo fast iochmed att han i övrigt, dvs bortsett från frukost och kvällsmål, äter en bra och varierad kost så är det ju inte lika viktigt att ersätta bröstmjölken med ersättning. Jag vet precis vad du menar, men han är 10 månader, inte 4. Har dock provat ersättning också, med samma resultat. Fast det var några veckor sedan.

    Kan inte pumpa, får inte ut någon mjölk.. annars hade jag vant vid flaskan på den vägen.
  • Minis4567
    erijon skrev 2018-07-22 18:38:07 följande:

    Det är jättejobbigt! Blir så frustrerad och sen är jag där och ammar ändå, för samvetet.

    Jag brukar ge det du säger, men smoothie gör jag med yoghurt och frukt/bär bara så den går att ge med sked.

    Han dricker vatten bfa ur våden nappflaska och pip. Välling i pip spottade han ut direkt när vi provade sist, så det gav jag upp direkt. Då måste han deSutom sitta upp för att den ibte skulle läcka.

    Kanske kan försöka slita alla HELT utan att ge flaska, och sen när det funkat ett par dagar erbjuda flaska igen, då kanske han liksom förstår att bröstet inte är ett alternativ! Frågan är bara vad jag ska erbjuda vid 5,7,9 och 19 för att somna. Inte skitsugen på att sitta och krånngla i matstolen...


    Jag skulle nog pausa med försöken. Hade det precis likadant med vår trea så förstår verkligen hur jobbigt det är... Om du kan tänka dig att delamma någon vecka till så gör det. I den här värmen kanske inte barnet är så intresserad av att prova nya saker heller. Om du inte mår dåligt av att barnet får amma lite på morgonen så fortsätt med det. Det sägs att kvällsamningen och morgonamningen är svårast att vänja av barnet med. Kanske varken barnet eller du är redo? Ibland kan man ju känna omgivningens krav på att sluta amma. Som jag skrev tidigare så slutade jag delamma vår trea två veckor innan han fyllde ett. Trodde aldrig jag skulle delamma så länge men insåg till slut att jag fick låta barnet bestämma när det var redo!

    Lycka till nu!
  • erijon
    Minis4567 skrev 2018-07-22 21:26:31 följande:

    Jag skulle nog pausa med försöken. Hade det precis likadant med vår trea så förstår verkligen hur jobbigt det är... Om du kan tänka dig att delamma någon vecka till så gör det. I den här värmen kanske inte barnet är så intresserad av att prova nya saker heller. Om du inte mår dåligt av att barnet får amma lite på morgonen så fortsätt med det. Det sägs att kvällsamningen och morgonamningen är svårast att vänja av barnet med. Kanske varken barnet eller du är redo? Ibland kan man ju känna omgivningens krav på att sluta amma. Som jag skrev tidigare så slutade jag delamma vår trea två veckor innan han fyllde ett. Trodde aldrig jag skulle delamma så länge men insåg till slut att jag fick låta barnet bestämma när det var redo!

    Lycka till nu!


    Jag överlever en vecka eller två till. Men då måste det ändå vara under försök att han accepterar flaska, alternativt att det funkar att ge annat. Smörgås går för tillfället jättebra för honom att äta, men det känns inte riktigt rätt att ge typ 1/2 macka med smör/leverpastej istället för ett helt amningstillfälle på morgonen (fast han tar nog mest småslurkar vid 7 och 9) och på kvällen så brukar han liksom tömma båda brösten. Hur ska jag ersätta det? Om inte med flaska i famnen som jag numera ammar? Förstår att rutiner ändras och försvinner/tillkommer, men vet verkligen ibte hur jag ska lösa detta.

    Ja att morgon och kvällsamning är svårast märker jag, haha.

    Vid 7 kanske man kan he lite yoghurt och frukt, macka, smoothie/klämmis eller liknande. Men vid 9 igen brukar hab ju ammas till sömns. Då är han omöjlig allt som oftast, att äta något annat. Vi har provat förut! När jag ammade alla mål förutom lunchen.
  • annabellelee

    Min vägrade välling och gröt. Han började äta vanlig mat helt enkelt, men det gick långsamt. Vid ett år kund jag sluta amma, men hade gärna gjort det tidigare.

  • erijon
    annabellelee skrev 2018-07-23 07:28:01 följande:

    Min vägrade välling och gröt. Han började äta vanlig mat helt enkelt, men det gick långsamt. Vid ett år kund jag sluta amma, men hade gärna gjort det tidigare.


    Men ?vanlig? mat.. vad är det då? Förstår att flaska och välling kanske inte passar in där, men gröt äter ju mer eller mindre alla (barn i förskolor/skolor iallafall).

    Att äta yoghurt eller smörgås aom frukost är ju inget konstigt, men en hel skål med yoghurt utan flingor eller l liknande känns sådär, dels pga barnets ålder och energimässigt. Smörgås går bra men tar sin tid OCH det är inte alltid han är pigg och på humör nog att pilla i sig mer äb 1/2 smörgås. Känns inte tillräckligt helt enkelt.

    I dagsläget ger jag rysk yoghurt och blandar med olika frukter/puréer (17%fett ) och smörgås när vi andra äter eller bj senaste dagarna som mellis, ca 1/2 smörgås och klämmis/youghurr med frukt eller en hel macka ibland.
  • erijon
    Tow2Mater skrev 2018-07-22 19:09:43 följande:

    Ersättning ska ju vara det du ger istället for brostmjolk, inte välling. Prova kopp.


    Jag ska ändå prova att ge ersättning, är ju fakiskt både nyttigare och mer likt bröstmjölk i smaken. Han har inga allergier, ska jag testa Semper eller nan? Kanske bäst att ta steg 2 iochmed järnet eftersom han inte äter gröt eller välling.

    Har ju inte provat på ett tag!
  • erijon
    Tow2Mater skrev 2018-07-22 19:09:43 följande:

    Ersättning ska ju vara det du ger istället for brostmjolk, inte välling. Prova kopp.


    Jag ska ändå prova att ge ersättning, är ju fakiskt både nyttigare och mer likt bröstmjölk i smaken. Han har inga allergier, ska jag testa Semper eller nan? Kanske bäst att ta steg 2 iochmed järnet eftersom han inte äter gröt eller välling.

    Har ju inte provat på ett tag!
Svar på tråden Sluta amma vägrar flaska