• Frankie Bean

    Permanent skallassymetri

    När min son var 3 månader upptäckte jag att han hade en ganska kraftig skallassymetri, vilket jag kontaktade bvc om omgående. Rådet som gavs var att tvinga honom ligga med huvudet åt andra hållet och vi gjorde vad vi kunde för att få honom att vända huvudet vilket var en ständig kamp. Sedan 6-månaderskontrollen har detta avfärdats med att det kommer rätta till sig och att det ser bättre ut. Att det inte förbättrats sedan han var 6 månader gick aldrig in trots uprepade påtalningar, "det är ju väääldigt ovanligt att en 2-åring inte har ett runt huvud" har jag hört otaliga gånger. Så vad har hänt, jo nu är han 2 år med ett snett huvud. Öronen står snett gentemot varandra och det "saknas" liksom bakhuvud på en sidan vilket gör att kepsar sitter snett, mössor hamnar på sniskan och förhoppningsvis kommer han inte önska sig diadem när han blir äldre.

    Jag känner mig så förkrossad och arg, nu är det för sent att ändra och han kommer ha ett deformerat huvud resten av livet. Syns inte så mycket med långt hår men en dag kommer han ju antagligen tappa det, vilket kommer att se bisarrt ut. Känner sådan ångest och skuld över detta.

  • Svar på tråden Permanent skallassymetri
  • viseversa

    Jaa du.. som förälder hade ni kunnat ändra detta tidigt när ni såg det. Stått på er helt enkelt.

  • Anonym (Fia)
    viseversa skrev 2018-07-22 11:24:19 följande:

    Jaa du.. som förälder hade ni kunnat ändra detta tidigt när ni såg det. Stått på er helt enkelt.


    Men vad elakt skrivet. TS gjorde vad hon kunde. Det var säkert första barnet och hon kände inte till vad hon kunde göra mer än att påtala det för sin BVC sköterska. Sköterskan gjorde fel enligt min mening
  • Anonym (Fia)

    Ts: det finns speciella kuddar där man "tvingar barnet " att ligga på sidan , men det är för sent nu. Runt 2-6 månader brukar dessa användas. Jag har dock hört att man kan operera skallen, vet inte hur svårt det är men jag tycker absolut att du ska kontakta barnläkare. Det verkar ju tyvärr inte som att bvc sköterskan lyssnar på dig ang skallassymetrin. Annars stå på dig hos sköterskan att du vil träffa barnläkare ang detta. så får du se vad de säger. Hoppas det rättar till sig. vissa barn har också lättare att få assymetri än andra. 

  • Frankie Bean

    Detta är vårt enda barn och jag trodde att bvc-sköterskan skulle ta det på allvar och berätta om något mer behövde göras. Det är först nu i efterhand jag fått reda på att det finns särskilda kuddar, både för huvudet och kroppen. Även hjälm, även om det är ovanligt i Sverige och det jag verkligen har lärt mig om den lokala mödra- oh barnhälsovården är att de gärna avfärdar allt med ett "det löser sig med tiden", vilket det verkligen inte gör!

    Vi träffade barnläkare vid en av kontrollerna, vilken frågade sköterskan om tillståndet hade förbättrats något och hon svarade ja, i journalen står det "lugnande besked till modern" vilket provocerar mig enormt! Finns det någon mening nu ändå att uppsöka någon? Vad kan göras rent praktiskt? Han fyllde 2 i juni så sömmarna är ju slutna?

  • viseversa
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-22 12:13:44 följande:
    Men vad elakt skrivet. TS gjorde vad hon kunde. Det var säkert första barnet och hon kände inte till vad hon kunde göra mer än att påtala det för sin BVC sköterska. Sköterskan gjorde fel enligt min mening
    Står man på sig är det lätt så länge huvudet är mjukt. Har också haft ett barn med platt/snett bakhuvud och jag fixade det själv. Rullade handdukar hon sov på sidan vände huvudet efter schema. Efter 1-2mån var det runt igen. Visst det kräver jobb men det går och är inte så svårt trots allt. Man kan göra massor hemma. Bvc är inte gudar som fixar allt.
  • Frankie Bean
    viseversa skrev 2018-07-22 13:13:27 följande:

    Står man på sig är det lätt så länge huvudet är mjukt. Har också haft ett barn med platt/snett bakhuvud och jag fixade det själv. Rullade handdukar hon sov på sidan vände huvudet efter schema. Efter 1-2mån var det runt igen. Visst det kräver jobb men det går och är inte så svårt trots allt. Man kan göra massor hemma. Bvc är inte gudar som fixar allt.


    Skönt att det var så enkelt för dig. Jag vände hans huvud varje gång han lade det åt sitt favorithåll bara för honom att vända tillbaka direkt. Det kunde ta 20 min att gå 100 m med barnvagn eftersom jag fick stanna och vända hans huvud gång på gång på gång. Någon gång måste man sova också och jag kunde inte hindra honom i sömnen. Om några handdukar hjälpte er så hade ni inte problem på samma sätt som vi. Han tog sig på något sätt över rullade täcken för att komma "rätt" (för honom). Har en bild där jag pallrat saker runt honom i hela barnvagnen för att göra det omöjligt för honom att ha huvudet åt vänster men han lyckades klistra sig mot sidan av barnvagnens liggdel och hålla balansen vid några få månaders ålder så huvudet kunde vara vänt åt vänster.
  • fjanten

    Ja, vissa saker får man leva med. Gick gymnasiet med en kille som hade ett helt snett ansikte, det blev människa av honom med. Min son slets ut med sugklocka och har fortfarande kvar en bula på sidan av huvudet från det, inget att göra något åt. Det är såklart inte det snyggaste, men man lär sig leva med sådant.

    Någon annan får tidigt håravfall. En tredje får en sne näsa. En fjärde får hela låren fyllda med bristningar vid 13. Ingen är perfekt.

  • Farsta2014

    Viseversa: varför strö salt i någon annans sår? Håller med Fia, bara elakt.

    TS: det kan vara svårt att få bort uppkommen skallassymetri så även om ni hade gjort allt så är det möjligt att ni inte hade lyckats. Jag förstår att du är arg på din BM för hon borde informerat dig om kuddarna och hjälmarna så ni i varje fall kunde försökt med dessa hjälpmedel. Jag skulle nog konfrontera BM om detta så att hen inte gör samma sak mot någon annan. Och om hon inte vill lyssna på detta skulle jag anmäla till verksamhetschefen. Problem med skallassymetri ökar då barnen sover på rygg nuförtiden. Detta borde din BM veta. Tex slutade jag själv använda babygym till barn nr 2 då bebisar inte bör spendera vaken tid på rygg. Jag kan bli lite irriterad att babygym finns med på alla ?inköpslistor? inför barnets ankomst för det är i direkt motsats till gällande råd för att motverka skallassymetri.

    En kompis barn har ganska kraftig skallassymetri men det syns lite mindre nu när killen är 3 (syntes väldigt tydligt i 2-årsåldern.) Jag hoppas att det jämnar ut sig lite med åldern och om inte annat så har jag också hört att operation kan hjälpa.

    Varning till andra som läser: Den sk. ?Panda-kudden? hjälper inte mot skallassymetri. Det är andra kuddar som ska användas, tex mot ryggen så barnet inte vänder sig på ?fel? sida.

  • Anonym (...)

    Min dotter har samma. Det var runt vid födsel men blev snett pga en favoritsida. Hon föddes även prematur så låg ju bara ner de första månaderna. Vi fick övningar men de hjälpte inte helt och hon har som din son en platt sida. Mycket hår så det syns mindre men hon har en virvel just på det platta vilket gör att det syns mer. Hon blir också 2 snart.

    Har förhoppningen att det växer till sig lite när huvudet växer så det blir mindre synligt i framtiden.

    Själv har jag ett platt ställe på huvudet också som skulle se helt galet ut utan hår (syns ej med) och min mamma har på samma ställe fast en grop.

    Tror många vuxna har konstiga skallar utan att man vet om det.

  • Anonym (...)

    Nej pandakudden hjälpte inte. Vi hade den och jag tycker nästan det blev värre av den.

  • Jsv17

    Va?! Vi upptäckte en mini-skillnad på vår son, han fick en fostersvulst på ena sidan vid förlossningen och kunde bara ligga åt ena sidan första 2 månaderna. Efter det runt 4mån påtalade vi det för bvc och de skickade remiss till sjukgymnast direkt! Då mättes assymetrin till 11mm (7 och under anses ?normalt?) vi fick också kudden för sido-läge, men även övningar för att stärka nacken som visade också blivit svag på ena sidan, vilket resulterade i att han fortfarande favoriserade ena sidan. Vi går fortfarande hos sjukgymnasten för att föröka upp och få hjälp. Redan första återbesöket efter ett par veckor hade vi gått från 11mm till 9, och nu sist (besök 4) var vi på 7mm, men hon kommer fortsätta träffa oss till vi är på 5. De gick igenom honom jättegrundligt, verkar ju väldigt konstigt att kininet fick nån hjälp alls?! Vad arg jag blir! Vad säger bvc idag? De måste ju ge en remiss nu så de kan se om det finns något sätt att hjälpa honom nu?


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Frankie Bean

    Det var nog en sådan reaktion från bvc som jag önskat mig! Att man tog det på allvar och inte avfärdade på det sättet jag tycker de gjort.

  • Frankie Bean
    Anonym (...) skrev 2018-07-22 17:40:18 följande:

    Min dotter har samma. Det var runt vid födsel men blev snett pga en favoritsida. Hon föddes även prematur så låg ju bara ner de första månaderna. Vi fick övningar men de hjälpte inte helt och hon har som din son en platt sida. Mycket hår så det syns mindre men hon har en virvel just på det platta vilket gör att det syns mer. Hon blir också 2 snart.

    Har förhoppningen att det växer till sig lite när huvudet växer så det blir mindre synligt i framtiden.

    Själv har jag ett platt ställe på huvudet också som skulle se helt galet ut utan hår (syns ej med) och min mamma har på samma ställe fast en grop.

    Tror många vuxna har konstiga skallar utan att man vet om det.


    Har undrat om det finns fler. Känns som att för alla andra löste det sig och trots att jag är glad för deras skull känns det som ett eget, större misslyckande.
  • Jsv17
    Frankie Bean skrev 2018-07-23 15:55:25 följande:

    Det var nog en sådan reaktion från bvc som jag önskat mig! Att man tog det på allvar och inte avfärdade på det sättet jag tycker de gjort.


    Det är sådan reaktion man SKA få! Du upplevde ju precis som vi att han starkt favoriserade ena sidan och det var nästan omöjligt att vända åt ?rätt? håll. I vårt fall visade det ju sig att det faktiskt berodde på musklerna var svagare och stelare i nacken på dna sidan och han behövde hjälp att träna upp dem, tog typ 2 veckor sen var det hur lätt som helst att få honom att ligga åt ?rätt? håll, för då var ju inte det jobbigare för honom. Har någon gjort en undersökning av honom idag? Måste ju finnas nån hjälp man kan få trots att skallbenen växt ihop?
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (Samma)
    Frankie Bean skrev 2018-07-23 15:55:25 följande:

    Det var nog en sådan reaktion från bvc som jag önskat mig! Att man tog det på allvar och inte avfärdade på det sättet jag tycker de gjort.


    Vi råkade ut för samma respons med vår dotter. Påtalade och påtalade men nej det var ingen fara, det skulle gå bort av sig själv osv. Sen tog vi henne till en läkare för en annan grej och hon upptäckte förkortad halsmuskel. Vi fick visserligen ingen remiss till sjukgymnast men vi fick med oss instruktioner hur vi skulle tänka och göra osv. Nu är dottern 7 månader och det här blivit mycket bättre. Även jag är sjukt irriterad på igonransen hos BVC och läkaren blev inte heller imponerad.
  • Anonym (poo)

    Han skulle haft en hjälm som åtgärdade detta innan han fyllde 1. Nu är det som du säger försent.

  • Rutankajutan

    Förstår precis hur du känner!

    Fick mitt första barn för 4 år sedan & hon hade en favoritsida viket jag inte tänkte på först ens plus att hon låg ner jätte mycket, sov jämt!

    När hon var runt 3 månader påtalade jag detta för BVC att hon var jätteplatt på ena sidan men fick som svar att det skulle växa bort. Vi fick inget tips om speciella kuddar eller något alls. Påtalade problemet många gånger utan respons hos bvc.

    Av en annan anledning var vi till en barnläkare vid 8 månaders ålder, då passade jag på att ta upp detta med honom. & han tog mig på största allvar & såg även en stor asymmetri i ansiktet & platt skalle på ena sidan. Tyvärr var det inte mycket att göra åt då , fick dessvärre inga tips om sidokuddar elle liknande då heller. Men fick komma till en sjukgymnast två gånger då hon var stel i nacken.

    När jag ser tillbaka på kort ser hon verkligen ?bedrövlig? ut. Vid 2 år var det dock mycket bättre & nu vid 4 år ser man nästan ingenting i ansiktet men öronen är fortfarande olika eller det ena örat är lite utåtstående & hon är är platt på en sidan.

    Förstår din frustration, känner lika! Är så arg på både vården & mig själv att jag inte gjorde mer, googlade reda på kuddar osv.

  • Anonym (Fia)
    Rutankajutan skrev 2018-07-24 11:37:53 följande:

    Förstår precis hur du känner!

    Fick mitt första barn för 4 år sedan & hon hade en favoritsida viket jag inte tänkte på först ens plus att hon låg ner jätte mycket, sov jämt!

    När hon var runt 3 månader påtalade jag detta för BVC att hon var jätteplatt på ena sidan men fick som svar att det skulle växa bort. Vi fick inget tips om speciella kuddar eller något alls. Påtalade problemet många gånger utan respons hos bvc.

    Av en annan anledning var vi till en barnläkare vid 8 månaders ålder, då passade jag på att ta upp detta med honom. & han tog mig på största allvar & såg även en stor asymmetri i ansiktet & platt skalle på ena sidan. Tyvärr var det inte mycket att göra åt då , fick dessvärre inga tips om sidokuddar elle liknande då heller. Men fick komma till en sjukgymnast två gånger då hon var stel i nacken.

    När jag ser tillbaka på kort ser hon verkligen ?bedrövlig? ut. Vid 2 år var det dock mycket bättre & nu vid 4 år ser man nästan ingenting i ansiktet men öronen är fortfarande olika eller det ena örat är lite utåtstående & hon är är platt på en sidan.

    Förstår din frustration, känner lika! Är så arg på både vården & mig själv att jag inte gjorde mer, googlade reda på kuddar osv.


    Man blir så ledsen och arg när man läser sådant här. Det är bvc sköterskans och barnläkarens jobb att ha koll på. Jag var själv orolig för sådan här och när jag frågade en svägerska som är läkare svarade hon också att du har väl aldrig sett vuxna med platta bakhuvuden eller sneda ansikten? (jo de finns och förr i tiden sov många barn på magen så det med platta bakhuvuden är relativt nytt fenomen). man hade också vänd schema förr i tiden.. Min dotter hade lite platt bakhuvud när hon var tre månader men efter samtal med barnläkare på BVC så fick vi massa bra råd och köpte även den där sidokudden plus att hon fick ligga mycket på mage så det rättade till sig. Klandra dig inte för att du inte googlade reda på kuddar osv. Det gjorde jag först med mitt tredje barn. mitt första barn har lite platt bakhuvud, då hen sov mycket i samma ställning plus att hen  inte tyckte om att ligga på magen. skönt att ditt barns huvud har vuxit i sig lite. kanske blir det bättre med tiden också.
Svar på tråden Permanent skallassymetri