• Bength9999

    Skriva på kontrakt för en lägenhet för någon annan??!!

    Hej!

    Nu är det så att min bror som bott och jobbat utomlands ett tag behöver flytta tillbaka till Malmö inom kort pga personliga skäl. Han söker därför en hyreslägenhet. Han bad mig söka efter en passande lägenhet för honom. Min bror blev erbjuden visning till en lägenhet men då han för närvarande bor utomlands så kunde han inte närvara på visningen. Hyresvärden sa att hen ej hyr ut till en hyresgäst som inte sett lägenheten och inte närvarat på visningen. Jag undrar nu om jag hade kunnat närvara på visningen istället för min bror med en skriftlig tillåtelse (och underskriven) av min bror som ger mig makten att närvara på visningen istället för honom och även skriva på kontraktet? Hade jag alternativt kunnat ange mig själv som medsökande och sedan ta bort mig själv som medsökande ett par dagar efter kontraktskrivningen?

    Han är fortfarande folkbokförd i Malmö stad så det är inte ett problem. Han har inga ekonomiska problem och har inte fått några anmärkningar under åren som han bodde i Sverige. Han har dock inte möjligheten att köpa bostadsrätt eller liknande just nu och söker därför hyresrätt.

    Tack på förhand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-22 14:33

  • Svar på tråden Skriva på kontrakt för en lägenhet för någon annan??!!
  • EmberEyes

    Vanligtvis brukar värdarna mena att "någon" ska titta på lägenheten, antingen den sökande eller ett ombud. Prata med värden och förklara läget.

  • Bength9999

    Okej, tack! Vet du om jag kan skriva på kontraktet för min bror även om jag inte är medsökande, om han ger mig en skriftlig tillåtelse med sin egen underskrift? Eller måste det vara någonting mer officiellt?

  • EmberEyes

    Prata med värden, och ev. hyresgästföreningen. Det borde inte vara omöjligt att med en fullmakt kunna skriva ett kontrakt för någon annans räkning, men det betyder troligtvis inte att värden måste acceptera en fullmakt.

Svar på tråden Skriva på kontrakt för en lägenhet för någon annan??!!