• Daygamer

    Läser du böcker?

    Hej,

    Hur kan du läsa böcker utan att bli uttråkad och rastlös? Det är riktigt trist.

    När jag läser bok så flödar mina tankar på helt andra saker, samtidigt som jag läser så tänker jag på exakt allt mellan himmel och jord och sedan tänker jag efter att jag läst 2 sidor "oj jag glömde bry mig om vad jag läste", det folk säger om böcker "man går till en annan värld" det stämmer riktigt bra, inte nog med att jag läser så läser jag inte samtidigt som jag tänker på något helt annat och märker inte ens det.

    Vad är detta?

  • Svar på tråden Läser du böcker?
  • Mascaraklumpar

    Det är helt normalt att det blir så, antingen när det man läser inte är tillräckligt intressant, eller när man har mycket annat att tänka på eller är allmänt stressad. Till viss del tror jag att det är en träningssak också. Jag upplever att det är betydligt lättare att påbörja en bok om ja nyligen läst andra böcker, än om jag haft uppehåll från läsandet på ett år eller så.

  • Aniiee

    Träning. Träning, träning, träning. Vana.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Pumakvinna

    Att klara av att läsa en bok är det som skiljer en obildad från en bildad.

    Vi får de människor och samhälle vi skapar. Ett utan bildning och förmåga att ta till sig det skrivna ordet, källkritik och att läsa instruktioner tror jag inte många vill leva i. Det är skrämmande! Kunskap är makt och det som skapat vårt civila samhälle, kultur, rättsstat och demokrati.

    Att kunna fokusera längre än en mening i taget borde ligga i allas egenintresse för att vidga sitt intellekt och bygga sina värderingar. För att inte tala om identitet ,självinsikt och människokännedom.

    Så svaret på frågan är JA, självklart och med nöje.

  • Aniiee
    Pumakvinna skrev 2018-07-23 13:57:09 följande:

    Att klara av att läsa en bok är det som skiljer en obildad från en bildad.

    Vi får de människor och samhälle vi skapar. Ett utan bildning och förmåga att ta till sig det skrivna ordet, källkritik och att läsa instruktioner tror jag inte många vill leva i. Det är skrämmande! Kunskap är makt och det som skapat vårt civila samhälle, kultur, rättsstat och demokrati.

    Att kunna fokusera längre än en mening i taget borde ligga i allas egenintresse för att vidga sitt intellekt och bygga sina värderingar. För att inte tala om identitet ,självinsikt och människokännedom.

    Så svaret på frågan är JA, självklart och med nöje.


    DU är fan SKRÄMMANDE!
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Pumakvinna
    Aniiee skrev 2018-07-23 14:22:35 följande:
    DU är fan SKRÄMMANDE!
    Där ser man. Mer rädd för en Puma än en bok;)
  • Aniiee
    Pumakvinna skrev 2018-07-23 14:55:04 följande:
    Där ser man. Mer rädd för en Puma än en bok;)
    Jag är inte alls rädd för dig men din attityd är skrämmande. Det är inte en attidtyd ja gvill ha i samhället.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Daygamer
    Aniiee skrev 2018-07-23 12:47:58 följande:

    Träning. Träning, träning, träning. Vana.


    Wow, det var ett tag sedan Aniiee, vi möts här igen ser jag. Vi skrev länge sedan rätt många år sedan. Jag är 23 år nu.

    Vi skrev om diverse tester som jag la mycket vikt vid tiden.
  • Afterlife
    Aniiee skrev 2018-07-23 15:06:38 följande:
    Jag är inte alls rädd för dig men din attityd är skrämmande. Det är inte en attidtyd ja gvill ha i samhället.
    Samtidigt har Puman tyvärr en poäng. De som inte läser och kan ta till sig skriven text brukar fästa mycket större sanningsvärde vid skriven text och det är ett problem. Du stöter väl säkert också på de där som inte läser mer än rubrikerna och som inte kan skilja mellan trovärdiga och icke trovärdiga källor. Det är sällan man stöter på såna människor bland dem som läser mycket (oavsett genre).
  • Daygamer

    Fast svaren berör mig måste jag hålla med dig. Men jag undrar var du fått fram ditt påstående ifrån?

  • Pumakvinna
    Afterlife skrev 2018-07-23 15:34:44 följande:
    Samtidigt har Puman tyvärr en poäng. De som inte läser och kan ta till sig skriven text brukar fästa mycket större sanningsvärde vid skriven text och det är ett problem. Du stöter väl säkert också på de där som inte läser mer än rubrikerna och som inte kan skilja mellan trovärdiga och icke trovärdiga källor. Det är sällan man stöter på såna människor bland dem som läser mycket (oavsett genre).
    TACKFlört
  • Attraktiv

    För mig är det likadant, bortsett från om det är en faktabok med bilder där man inte behöver läsa allt för att förstå.

    Jag är för den sakens skull inte obildad. När jag gick på universitet så var jag fokuserad på föreläsningarna, skrev ner det som var väsentligt och läste sammanfattningen i slutet av varje kapitel.

  • Tow2Mater

    En del gillar att läsa, andra gor det inte. Behover det vara svårare än så?

    Jag älskar att läsa, maken hatar det, och 9-åriga pojken tar än så länge efter sin far. Hoppas det vänder for honom, men misstänker det aldrig kommer att gora det, han har sin fars gener då det kommer till läsande.

  • Trent
    Aniiee skrev 2018-07-23 15:06:38 följande:

    Jag är inte alls rädd för dig men din attityd är skrämmande. Det är inte en attidtyd ja gvill ha i samhället.


    Vilken attityd? Förklara.
  • annabellelee

    Jag håller med Pumakvinnan. Att läsa längre texter är en träningssak och viktigt!

    Jag menar inte att alla måste läsa skönlitteratur, (men om man tar sig tid att göra det öppnas porten till en fantastisk värld), men viktigare är att forskning, utredande reportage och avancerad fakta ofta kommer i formen av långa texter, och kan man inte läsa längre texter är man beroende av att någon annan berättar viktiga saker för dig, dvs någon annan har makten över dig.

    Du har själv inte förmåga eller intresse att kolla källtexterna, och kan därmed inte vara källkritisk, utan får tro det du får berättat.

    Inte bra...

  • Bunny on speed

    Absolut kräver det träning. Det märks tydligt på jobbet vilka elever som aldrig läser, de förstår inte texters nyanser och kan inte läsa mellan raderna.


    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Läser du böcker?