• Lillian87

    Hur fördelar ni kostnader när en är föräldraledig?

    Jag undrar hur andra fördelar sin ekonomi när den ena föräldern är föräldraledig och den andra jobbar?

    Min sambo och jag bor i hus, har ett gemensamt barn (2 mån) och han har två barn (6&9) sedan tidigare. De bor hos oss varannan vecka. Vi har en bil som vi inte har några lån på.

    Hans inkomst är ca 22 000 efter skatt plus 1875 i barnbidrag. Min inkomst är ca 10 000 i föräldrapenning och 625 i barnbidrag.

    Innan har vi fördelat vår boendekostnad 50/50 (ca 4500:- var) och matkostnad ca 40/60 då han betalat lite mer när hans barn är här. Bilens driftkostnader står han för eftersom jag inte har körkort och bara använder bilen när hela familjen ska någonstans, i övrigt går jag eller tar bussen med bebisen.

    Innan föräldraledigheten kom vi överens om att jag skulle betala mindre eftersom jag tjänar mindre men vi kom aldrig fram till hur mycket så jag har betalat ca 3 500 i månaden. Jag betalar allt till vårt gemensamma barn (kläder, försäkring, möbler till rummet, leksaker) förutom blöjor och ersättning, där delar vi lika ungefär.

    Jag försöker betala så mycket jag kan. Ändå känner jag att jag snyltar och inte bidrar tillräckligt eftersom jag betalar mindre för boende och mat. Men nu på sommarlovet känner jag inte att jag kan betala mer än vad jag gjorde innan även om matkostnaderna ökat markant. Jag får dåligt samvete om jag köper något ?onödigt? typ smink eller kläder till mig själv.

    Är det en bra idé att skaffa exempelvis Ica-kort och sätta in en fast summa varje månad att handla mat för? Hur mycket bör var och en sätta in då? 50/50 eller är det ok att han betalar mer när han har dubbelt så hög inkomst och två ?egna? barn?

    Vi har pratat om att lägga in bilens kostnader i vår gemensamma hushållsbudget, är det rimligt? Han och de stora barnen använder bilen varje dag till jobb/skola och jag och bebisen använder den ca 2 gånger i veckan.

    Sammanfattningsvis, hur ska vi fördela? Vad är rimligt?

  • Svar på tråden Hur fördelar ni kostnader när en är föräldraledig?
  • Anonym (A)

    Vi har gemensam ekonomi. Det vill säga alla pengar som kommer in i hushållet är våra pengar - inte hans eller mina.

    Om du betalar allt till barnet så ska du givetvis få hela barnbidraget.

  • Jemp

    Vi slår ihop alla inkomster, betalar gemensamma räkningar, sparande och matpengar på separat konto. Delar sen på resten så vi har lika mycket "fickpengar".

  • PH76

    Nu är vi inte föräldralediga men vi har delat upp alla fasta kostnader baserat på nettolön i och med att jag tjänar 3 ggr mer än min fru.

    Sen så spelar det inte så stor roll vem som betala vad, skulle min fru få slut på sitt konto så swishar jag bara över de som behövs. Vi orkar inte hålla på med någon millimeterrättvisa.

  • Anonym (Gemensamt)

    Den som har pengar betalar. När man är en familj så anser inte vi i min familj att det finns något ditt eller mitt oavsett hur mycket den ena eller den andra tjänar.

  • Anonym (Vi)

    Vi tar från det konto där det finns pengar och håller inte på med någon uppdelning av mina och dina pengar.

  • Anonym (Anonymious)

    Vi har alla pengar gemensamt. Varför i hela friden ska den som är hemma med barnen ha lägre levnadsstandard? Ok, förstår att det blir rättvist om man delar föräldraledigheten 50/50.

    Jag tycker det verkar vara jättejobbigt att dela på alla kostnader. Ska inte din man betala mer, han äter ju säkert mer, osv. Hur räknar man egentligen? Alla pengar som kommer in i vårt hushåll används gemensamt.

  • Anonym (det kallas familj)

    Som vanligt. Alla pengar är bådas. Vi är gifta. Vi är en familj.

  • Anonym (Kvinna)

    Vi har båda tagit halva föräldraledigheten var så det har inte varit några problem.

  • GGN
    Anonym (det kallas familj) skrev 2018-07-23 16:16:36 följande:

    Som vanligt. Alla pengar är bådas. Vi är gifta. Vi är en familj.


    Så om man inte har gemensam ekonomi så är man inte en familj?
  • Anonym (det kallas familj)
    GGN skrev 2018-07-23 16:25:57 följande:
    Så om man inte har gemensam ekonomi så är man inte en familj?
    Ingen familjegemenskap i varje fall. Inte konstigt att förhållanden spricker när var och en håller sig på sin kant och på sitt. 
Svar på tråden Hur fördelar ni kostnader när en är föräldraledig?