• Äldre 23 Jul 13:39
    3484 visningar
    23 svar
    23
    3484

    Vad tänker ni om dessa namn?

    Lillen är beräknad i september men namnet känns längre bort... Detta är en lista på namn som antingen jag eller sambon gillar. Vad tänker ni gällande dessa namnen? Fint, klassiskt, bortskämd liten snorunge, utbildningsnivå, dåligt uppfostrad osv. Vad ni än får för associationer helt enkelt. Släng på vad ni vill men försök hålla det hövligt iaf :)


    Vi kommer självfallet välja namnet själva i slutändan men jag vill ändå ger barnet ett så enkelt liv som möjligt gällande framtida jobb och liknande. Efternamnet kommer vara antingen tyskt eller ett namn som fungerar lika bra på svenska som engelska, det är inte bestämt ännu.


    Marvin
    Adrian
    Dorian
    Timothy
    Tristan
    Theodor
    Charles (Charlie som smeknamn)
    Isac
    Damien/Damian
    Dominic
    Arthur


    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Vad tänker ni om dessa namn?
  • Äldre 23 Jul 13:49
    #1

    Trevligt och inte alldeles ovanligt att ni har funderingar kring att namnet även ska fungera för en vuxen.
    Mina tankar kring alternativen.
    Marvin - kanske inte alldeles lätt att ta till sig för många svenskspråkiga, i en engelsk miljö, alldeles utmärkt.
    Adrian - neutralt namn som fungerar i de flesta sammanhang, blir nog Adde bland kompisarna 
    Dorian - känns lite tveksamt då jag associerar det till romanen Dorian Greys porträtt
    Timothy - lika som för Adrian
    Tristan - kan ge lite konstiga smeknamn/öknamn bland svenskspråkiga
    Theodor - se Adrian, blir nog Theo som smeknamn
    Charles (Charlie som smeknamn)
    Isac - se Adrian
    Damien/Damian - känns tveksamt då jag direkt tänker på filmen där det onda barnet hette så
    Dominic - se Adrian
    Arthur - se Adrian
    Grattis till lillen och lycka till i era namnfunderingar. Min erfarenhet är att man bestämmer sig slutgiltigt när barnet är fött, man ser kanske att namnet inte alls passar när man träffar sitt barn.

  • Anonym (Mami)
    Äldre 23 Jul 13:53
    #2

    Mina favoriter är Theodor och Charles, tycker att det ör fina tidlösa namn som passar lika bra i alla åldrar.

  • Anonym (J)
    Äldre 23 Jul 14:52
    #3
    -1
    Marvin - Passar utmärkt i alla åldrar och är väldigt unikt, och sött, i Sverige. Jag tänker på att namnet kanske sitter på en stilig, ung man som har bra utbildning och jobb!

    Adrian - Fruktansvärt fint namn! Passar exakt alla åldrar och är såååå himla vackert.

    Dorian - Nej tack! Det är INTE sött med svenskt uttal. Jag tycker dessutom inte att det passar en bebis eller ett barn alls.. Kanske en 60+.

    Timothy - Väldigt fint och Tim blir ju ett sött smeknamn! Passar dock inte alla åldrar men 20 år och upp. 

    Tristan - Nä, och jag associerar nog bara det namnet med dåliga grejer. Sen tycker jag inte att "trist" i namnen är så kul heller! Typiskt basketspelar-namn.

    Theodor - Jättefint! Theo blir ett bra smeknamn. Passar alla åldrar. Ser framför mig att namnet sitter på en pojke, kille eller man med lite småvågigt/lockigt och mjukt hår som gärna kanske är lite musikalisk eller konstnärlig på något vis.

    Charles - Ett riktigt öknamn. Nej, tack.. Får mig att tänka på en riktig besserwisser eller överdrivet pretentiös människa. Charles funkar typ inte alls i Sverige och jag associerar det namnet med småfeta pilsnermän som är 40+ i Storbritannien!

    Isac - Det är inte ett fult namn men jag associerar det med mitt idiot-ex.. Inte för att det ska påverka ditt val dock.. FlörtDrömmer
    Damien/Damian - Hade en dagiskamrat på 90-talet som hette Damiano. Han bet mig! Haha, det är ett ganska fint namn för övrigt men jag tycker det är lite för omstyrslat. Det är finare med engelskt uttal men det kommer ju inte ske här i Sverige, tyvärr.

    Dominic - Typiskt killar som blir mobbade för ett sånt namn. Gråter 
    Näää, skulle inte välja Dominic. För mig passar det dessutom en tjej bättre (med stavningen Dominique, kanske).

    Arthur - Lite som att döpa sitt namn till Arnold - man gör bara inte så. Heeej Arnooold!
  • Äldre 23 Jul 15:14
    #4
    +1
    Marvin - amerikansk kuf som bor i mammas källare. Namnet i sig: Småtrevligt, men jag hade valt bort det pga att det kan bli  Marvinn, Maaarviiin, Maaarvin osv. "Marre" som smeknamn känns inte heller helt otroligt...

    Adrian - Vem som helt, funkar överallt. Namnet i sig: Vackert och ståtligt. Väldigt estetiskt, men inte minsta pompöst. Bra, enkelt och gångbart. 

    Dorian - Har skitnödiga estetföräldrar. Namnet i sig: Vackert så det förslår, men lite väl pompöst i vardagen. 

    Timothy - Raggarföräldrar... Namnet i sig: I Sverige har jag hört många knäppa uttal. Blir troligen "Tim/Timmy" i vilket fall.

    Tristan - Se Dorian. Namnet i sig: Se Dorian.

    Theodor -  Se Adrian. Namnet i sig: Vackert och gångbart. Enkelt. Sött, men inte så det stör. "Theo" lite tråkigt smeknamn på ett så vackert namn. 

    Charles (Charlie som smeknamn) - Nyrika Stockholmspäron. Namnet i sig: Vackert och klassiskt, men uttalet varierar i Sverige. 

    Isac - Stavat med k- vem som helst. Med c - unga tatuerade föräldrar. Namnet i sig: Med k - vackert, klassiskt, enkelt, bibliskt, gångbart. 

    Damien/Damian - Ligist. Namnet i sig: Tycker inte att det passar så bra i svenskan. Gillar inte heller namnet i sig. 

    Dominic - vem som helst som troligen inte är helsvensk/har helsvensk släkt. Namnet i sig: Vackert, bra, lite eget, men inte konstigt. Uttal kan variera dock. Något stolpigt så det kan säkert bli smeknamn. 

    Arthur - Välutbildade övre medelklass/medelklasspäron. Namnet i sig: Älskar! Så vackert! Eget, men inte udda. Gångbart på alla sätt. Sött på barn och seriöst på vuxen. Det enda negativa är att uttalet varierar. 

    1. Arthur
    2. Adrian
    3. Theodor
    4. Charles
    5. Dominik
    6. Dorian
    7. Tristan
    8. Isac(med k hamnar det på andra/tredje plats)
    9. Timothy
    10. Marvin
    11.Damien/Damian
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 23 Jul 15:29
    #5
    +1

    Marvin - tänker på marsvin och en utvecklingsstörd pojke jag kände som barn

    Adrian - fint, vanligt, neutralt

    Dorian - JD i Scrubs. En dörr.

    Timothy - Timothy Mus i Dumbo

    Tristan - en trist typ

    Theodor - en grek

    Charles (Charlie som smeknamn) - prins Charles, töntigt

    Isac - felstavat, föredrar Isak eller Isaac

    Damien/Damian - Omen, djävulen, en tant (Dame)

    Dominic - Monica Dominique, en feminin man, skådespelare i Sagan om ringen

    Arthur - Babar, kung Arthur

    Vad tänker du på mina svar?

  • Anonym (M)
    Äldre 23 Jul 16:24
    #6

    Adrian, Theodor & Isac var helt okej! Ganska fina namn! Resten var fula.

  • Äldre 23 Jul 16:51
    #7
    telly skrev 2018-07-23 15:29:36 följande:

    Marvin - tänker på marsvin och en utvecklingsstörd pojke jag kände som barn

    Adrian - fint, vanligt, neutralt

    Dorian - JD i Scrubs. En dörr.

    Timothy - Timothy Mus i Dumbo

    Tristan - en trist typ

    Theodor - en grek

    Charles (Charlie som smeknamn) - prins Charles, töntigt

    Isac - felstavat, föredrar Isak eller Isaac

    Damien/Damian - Omen, djävulen, en tant (Dame)

    Dominic - Monica Dominique, en feminin man, skådespelare i Sagan om ringen

    Arthur - Babar, kung Arthur

    Vad tänker du på mina svar?


    Att andra har gett mer givande/hjälpsamma svar men det är ok.
  • Äldre 23 Jul 16:55
    #8
    fluu skrev 2018-07-23 15:14:23 följande:

    Marvin - amerikansk kuf som bor i mammas källare. Namnet i sig: Småtrevligt, men jag hade valt bort det pga att det kan bli  Marvinn, Maaarviiin, Maaarvin osv. "Marre" som smeknamn känns inte heller helt otroligt...

    Adrian - Vem som helt, funkar överallt. Namnet i sig: Vackert och ståtligt. Väldigt estetiskt, men inte minsta pompöst. Bra, enkelt och gångbart. 

    Dorian - Har skitnödiga estetföräldrar. Namnet i sig: Vackert så det förslår, men lite väl pompöst i vardagen. 

    Timothy - Raggarföräldrar... Namnet i sig: I Sverige har jag hört många knäppa uttal. Blir troligen "Tim/Timmy" i vilket fall.

    Tristan - Se Dorian. Namnet i sig: Se Dorian.

    Theodor -  Se Adrian. Namnet i sig: Vackert och gångbart. Enkelt. Sött, men inte så det stör. "Theo" lite tråkigt smeknamn på ett så vackert namn. 

    Charles (Charlie som smeknamn) - Nyrika Stockholmspäron. Namnet i sig: Vackert och klassiskt, men uttalet varierar i Sverige. 

    Isac - Stavat med k- vem som helst. Med c - unga tatuerade föräldrar. Namnet i sig: Med k - vackert, klassiskt, enkelt, bibliskt, gångbart. 

    Damien/Damian - Ligist. Namnet i sig: Tycker inte att det passar så bra i svenskan. Gillar inte heller namnet i sig. 

    Dominic - vem som helst som troligen inte är helsvensk/har helsvensk släkt. Namnet i sig: Vackert, bra, lite eget, men inte konstigt. Uttal kan variera dock. Något stolpigt så det kan säkert bli smeknamn. 

    Arthur - Välutbildade övre medelklass/medelklasspäron. Namnet i sig: Älskar! Så vackert! Eget, men inte udda. Gångbart på alla sätt. Sött på barn och seriöst på vuxen. Det enda negativa är att uttalet varierar. 

    1. Arthur

    2. Adrian

    3. Theodor

    4. Charles

    5. Dominik

    6. Dorian

    7. Tristan

    8. Isac(med k hamnar det på andra/tredje plats)

    9. Timothy

    10. Marvin

    11.Damien/Damian


    Tack för det väldigt utförliga svaret! Mycket att tänka på samt att jag personligen håller med dig om topp tre vilket alltid är skönt :p
  • Äldre 23 Jul 17:01
    #9
    OlgaElvira skrev 2018-07-23 13:49:54 följande:

    Trevligt och inte alldeles ovanligt att ni har funderingar kring att namnet även ska fungera för en vuxen.

    Mina tankar kring alternativen.

    Marvin - kanske inte alldeles lätt att ta till sig för många svenskspråkiga, i en engelsk miljö, alldeles utmärkt.Adrian - neutralt namn som fungerar i de flesta sammanhang, blir nog Adde bland kompisarna Dorian - känns lite tveksamt då jag associerar det till romanen Dorian Greys porträttTimothy - lika som för AdrianTristan - kan ge lite konstiga smeknamn/öknamn bland svenskspråkigaTheodor - se Adrian, blir nog Theo som smeknamnCharles (Charlie som smeknamn)Isac - se AdrianDamien/Damian - känns tveksamt då jag direkt tänker på filmen där det onda barnet hette såDominic - se AdrianArthur - se Adrian

    Grattis till lillen och lycka till i era namnfunderingar. Min erfarenhet är att man bestämmer sig slutgiltigt när barnet är fött, man ser kanske att namnet inte alls passar när man träffar sitt barn.


    Tack för svaret! Mycket att fundera över :)

    Förhoppningsvis kommer vi att bara "se" det perfekta namnen på lillen när han väl är ute men är livrädd för att sitta utan namn i flera veckor efter födelsen :/
  • Äldre 23 Jul 17:05
    #10
    Anonym (J) skrev 2018-07-23 14:52:18 följande:

    Marvin - Passar utmärkt i alla åldrar och är väldigt unikt, och sött, i Sverige. Jag tänker på att namnet kanske sitter på en stilig, ung man som har bra utbildning och jobb!

    Adrian - Fruktansvärt fint namn! Passar exakt alla åldrar och är såååå himla vackert.

    Dorian - Nej tack! Det är INTE sött med svenskt uttal. Jag tycker dessutom inte att det passar en bebis eller ett barn alls.. Kanske en 60+.

    Timothy - Väldigt fint och Tim blir ju ett sött smeknamn! Passar dock inte alla åldrar men 20 år och upp. 

    Tristan - Nä, och jag associerar nog bara det namnet med dåliga grejer. Sen tycker jag inte att "trist" i namnen är så kul heller! Typiskt basketspelar-namn.

    Theodor - Jättefint! Theo blir ett bra smeknamn. Passar alla åldrar. Ser framför mig att namnet sitter på en pojke, kille eller man med lite småvågigt/lockigt och mjukt hår som gärna kanske är lite musikalisk eller konstnärlig på något vis.

    Charles - Ett riktigt öknamn. Nej, tack.. Får mig att tänka på en riktig besserwisser eller överdrivet pretentiös människa. Charles funkar typ inte alls i Sverige och jag associerar det namnet med småfeta pilsnermän som är 40+ i Storbritannien!

    Isac - Det är inte ett fult namn men jag associerar det med mitt idiot-ex.. Inte för att det ska påverka ditt val dock.. 

    Damien/Damian - Hade en dagiskamrat på 90-talet som hette Damiano. Han bet mig! Haha, det är ett ganska fint namn för övrigt men jag tycker det är lite för omstyrslat. Det är finare med engelskt uttal men det kommer ju inte ske här i Sverige, tyvärr.

    Dominic - Typiskt killar som blir mobbade för ett sånt namn.  

    Näää, skulle inte välja Dominic. För mig passar det dessutom en tjej bättre (med stavningen Dominique, kanske).

    Arthur - Lite som att döpa sitt namn till Arnold - man gör bara inte så. Heeej Arnooold!


    Tack för alla utförliga svar :) du kan ha rätt om Tristan, jag älskar egentligen namnet men det fungerar antagligen bättre utanför Sverige... Får nog plocka bort det från listan...
Svar på tråden Vad tänker ni om dessa namn?