• Frökenglad

    Förälder som inte vill ha sitt barn mer än h*n ”måste”

    Hur ser ni på detta.. föräldrar har barn/barnen varannan vecka. Om ena föräldrar frågar om den andra kan ta barnet/barnen lite extra pga olika situationer (alltså utöver sin vecka) och denne föräldern tvär vägrar det.. i min värld känns det ju som Om man inte älskar sitt barn/sina barn? Vill man inte va med dem så mycket som möjligt?

    Kan man anmäla en sån här förälder?

    Det är även massa andra saker som indikerar på att föräldern inte bryr sig om barnet/barnen. Låter barnet/barnen vara skitigt, lukta illa, gör ej rent tex öron och naglar som ej klipps. Lämnar alltid bort barnet/barnen och när dem är hemma så får barnet/barnen sköta sig själv/själva. Sitta typ med plattan antagligen så föräldern ska slippa engagera sig.

    Orkar inte skriva allt men en liten grund..

    Är det värt en orosanmälan?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-23 18:52
    Juste! Håliga skitiga kläder också!

  • Svar på tråden Förälder som inte vill ha sitt barn mer än h*n ”måste”
  • Anonym (Jord)
    Frökenglad skrev 2018-07-23 18:51:23 följande:

    Hur ser ni på detta.. föräldrar har barn/barnen varannan vecka. Om ena föräldrar frågar om den andra kan ta barnet/barnen lite extra pga olika situationer (alltså utöver sin vecka) och denne föräldern tvär vägrar det.. i min värld känns det ju som Om man inte älskar sitt barn/sina barn? Vill man inte va med dem så mycket som möjligt?

    Kan man anmäla en sån här förälder?

    Det är även massa andra saker som indikerar på att föräldern inte bryr sig om barnet/barnen. Låter barnet/barnen vara skitigt, lukta illa, gör ej rent tex öron och naglar som ej klipps. Lämnar alltid bort barnet/barnen och när dem är hemma så får barnet/barnen sköta sig själv/själva. Sitta typ med plattan antagligen så föräldern ska slippa engagera sig.

    Orkar inte skriva allt men en liten grund..

    Är det värt en orosanmälan?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-23 18:52

    Juste! Håliga skitiga kläder också!


    Rör det en mamma eller pappa?
  • Frökenglad
    Anonym (Jord) skrev 2018-07-23 18:53:29 följande:

    Rör det en mamma eller pappa?


    En mamma
  • EnGladPingvin

    Om man är uppriktigt otolig för barnens välmående ska man såklart anmäla, men att föräldern inte tar barnen utöver sin umgängestid kommer läggas ner omgående och är slöseri med myndighetens tid. Det är inte skäl för orosanmälan.

    Är barnen misskötta, hygienen inte sköts, trasiga kläder, får inte mat eller liknande är det självklart en helt annan sak. Det ska anmälas. Vilket skola och barnomsorg borde ha gjort, men om det inte skett och du är uppriktigt orolig kontakta socialen.

  • Frökenglad
    EnGladPingvin skrev 2018-07-23 19:01:43 följande:

    Om man är uppriktigt otolig för barnens välmående ska man såklart anmäla, men att föräldern inte tar barnen utöver sin umgängestid kommer läggas ner omgående och är slöseri med myndighetens tid. Det är inte skäl för orosanmälan.

    Är barnen misskötta, hygienen inte sköts, trasiga kläder, får inte mat eller liknande är det självklart en helt annan sak. Det ska anmälas. Vilket skola och barnomsorg borde ha gjort, men om det inte skett och du är uppriktigt orolig kontakta socialen.


    Okej.. barnet/barnensöker konstant negativ uppmärksamhet där också.. klipper sig själv/själva i håret hemma hos mamman tex.. mamma bryr sig inte tycker inte det är en stor sak. Barnet/barnen är extremt uppmärksamhetssökande aldrig varit med om något liknande.. tar det som ett tecken på att barnet/barnen mår dåligt. Barnet/barnen är vändor speciella också, den/ dem tar väldigt mycket energi. Dagiset brys sig inte. Barnet/barnen har gjort mycket dumheter där, tex bränt sig själv/själva med limpistol för skojskull.. det tycker dem inte är en stor sak. Personalen kan ibland stå och plocka ögonbrynen där också framför barnen.. ett barn börjar på skolan i höst.. dem kanske tar tag i det på allvar. Kan tänka mig att skolan agerar mera. MEn då ska jag göra en orosanmälan för hygienen pch dem sakerna iaf. Tack för svar :)
  • Anonym (mmm)

    Du anmäler om du känner oro för barnet. 

    Att föräldrar inte vill "hjälpa till" på veckan barnet är hos den andra föräldern brukar inte räknas in i oro, folk gör ju som de vill. Även föräldrar som lever tillsammans kan ju ha såna upplägg att det är den enas "barndag" osv, och det är det ingen som säger nåt om. 

    Om du är osäker kan du ju alltid ringa Soc och berätta om detta och fråga om de anser man ska göra en orosanmälan i fallet.  

  • Anonym (älskade barn!)

    Men varför gör man barn med en person, som inte ens orkar att växa upp och bli en ansvarig föräldrar?

    Jag begriper inte varför det alltid skall gå så jävla snabbt att fixa barn? Det finns ju hur många som helst, ensamstående föräldrar, verkar det som. Och så MÅSTE ni lämna barnen till någon so skiter i dem? Jag hade aldrig någonsin lämnat mina barn, hos någon som jag inte litade på 100%.

  • Frökenglad
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-23 19:19:04 följande:

    Du anmäler om du känner oro för barnet. 

    Att föräldrar inte vill "hjälpa till" på veckan barnet är hos den andra föräldern brukar inte räknas in i oro, folk gör ju som de vill. Även föräldrar som lever tillsammans kan ju ha såna upplägg att det är den enas "barndag" osv, och det är det ingen som säger nåt om. 

    Om du är osäker kan du ju alltid ringa Soc och berätta om detta och fråga om de anser man ska göra en orosanmälan i fallet.  


    Tack så mycket för svar! :)

    Det är väl mest att jag blir orolig när hon är så tvär och verkligen vägrar..blandat med alla dem andra saker hon ?inte gör? och bryr sig om.. hon själv är ju väldig mån om att vara väldigt fin och välvårdad.. så konstigt i mina ögon då att med barnet/barnen bryr man sig itne alls.. förut när frågan togs upp varför hon sätter på den/dem trasiga kläder då den/dem kan bli mobbade (barn kan ju vara väldigt elaka..) blev svaret typ ?jaha det är väl intemitr bekymmer?.. hmm..
  • Frökenglad
    Anonym (älskade barn!) skrev 2018-07-23 19:23:05 följande:

    Men varför gör man barn med en person, som inte ens orkar att växa upp och bli en ansvarig föräldrar?

    Jag begriper inte varför det alltid skall gå så jävla snabbt att fixa barn? Det finns ju hur många som helst, ensamstående föräldrar, verkar det som. Och så MÅSTE ni lämna barnen till någon so skiter i dem? Jag hade aldrig någonsin lämnat mina barn, hos någon som jag inte litade på 100%.


    Precis!! Ni? Detta är inte mitt barn utan jag är en utomstående.. men jag håller med dig.. det är det som gör mig så upprörd. Jag har också ett barn men h*n bor i en kärnfamilj med både mig och sin pappa :) jag bara undrar utöver en Annan familj..
  • Brumma

    Nej, du kan inte anmäla (eller kan kan du ju men du tar bara upp tid från anmälningar med grund) för att en förälder inte tar barnet mer än på "sin" vecka. Eller sin helg för den delen. Det behöver INTE tyda på att barnet är oönskat och icke älskat. Tvärtom kan det finnas flera skäl till att svaret blir nej. Fullt legitima skäl...

    Att barnet är så smutsigt att det luktar illa är naturligtvis inte ok. Men ett barn borde inte hinna bli varken så smutsigt (så det luktar illa), få så långa naglar att det tyder på att barnet får illa eller hinna få så mkt öronvax att öronen behöver rengöras på bara en vecka.. för barnet bodde väl vv? Den andra föräldern nämner du inte?

    Lite trasiga kläder är inte heller det grund för anmälan..

    Inte heller att barnet ibland är bortlämnat till barnvakt ELLER att det får sitta med plattan. Vilket du inte ens vet säkert utan verkar vara något du förmodar..

    Vad är skitiga kläder för dig? Så att kläderna är hårda av smuts eller att det är lite gräs och glassfläckar på?

    VET du överhuvudtaget något om hur barnet har det? För det känns mest som om du inte gillar mamman och försöker hitta fel.. har du ngn insikt i deras liv?

  • Bibbidi
    Anonym (Jord) skrev 2018-07-23 18:53:29 följande:
    Rör det en mamma eller pappa?
    Spelar väl ingen roll...
  • Anonym (Pi)

    Jag fattar inte heller. Man är ju förälder lika mycket varje vecka.

  • Frökenglad
    Brumma skrev 2018-07-23 20:22:43 följande:

    Nej, du kan inte anmäla (eller kan kan du ju men du tar bara upp tid från anmälningar med grund) för att en förälder inte tar barnet mer än på "sin" vecka. Eller sin helg för den delen. Det behöver INTE tyda på att barnet är oönskat och icke älskat. Tvärtom kan det finnas flera skäl till att svaret blir nej. Fullt legitima skäl...

    Att barnet är så smutsigt att det luktar illa är naturligtvis inte ok. Men ett barn borde inte hinna bli varken så smutsigt (så det luktar illa), få så långa naglar att det tyder på att barnet får illa eller hinna få så mkt öronvax att öronen behöver rengöras på bara en vecka.. för barnet bodde väl vv? Den andra föräldern nämner du inte?

    Lite trasiga kläder är inte heller det grund för anmälan..

    Inte heller att barnet ibland är bortlämnat till barnvakt ELLER att det får sitta med plattan. Vilket du inte ens vet säkert utan verkar vara något du förmodar..

    Vad är skitiga kläder för dig? Så att kläderna är hårda av smuts eller att det är lite gräs och glassfläckar på?

    VET du överhuvudtaget något om hur barnet har det? För det känns mest som om du inte gillar mamman och försöker hitta fel.. har du ngn insikt i deras liv?


    Hahaha satt och väntade på ett sånt inlägg från någon som dig! Som tydligen verkar vara en sån mamma som faktiskt har det såhär hemma med sitt barn eftersom du går i försvar direkt och hettar.. väldigt uppenbart! ! Jag skiter fullständig i mamman.. jag tycker varken om henne eller tycker illa om henne , jag är orolig över att barn som tom har sagt ?jag tycker det är jobbigt att prata med mamma? Jag VET för jag har varit där. Ja barnet får otroligt mycket öronvax på bara några.. så är det för vissa människor medans andra inte får något alls. Lika med barnens naglar.. växer snabbt som blixten. Jag kan inte på något sätt tycka att det är ok att låta barn se ut så! Den andra föräldern tar hand om barnet utan problem som en normal människa. Lite trasiga kläder?? Förstår inte hur människor som du kan tycka det ör ok att sätta på barn skitiga och trasiga kläder? Hur fan är ni funtade? Skulle DU själv göra det?? Isf har man absolut ingen självrespekt eller tycker om sig själv. Punkt slut. Skitiga kläder som det tex är fullt med hästbajs på? Det tycker du är ok? Om du tycker det hoppas hag verkligen inte att du har barn. du verkar bara anta att jag är en människa som är fin i kanten och får panik av minsta lilla smutsfläck. Nejdu.. herregud skärp dig förfan
  • Frökenglad
    Anonym (Pi) skrev 2018-07-23 21:22:39 följande:

    Jag fattar inte heller. Man är ju förälder lika mycket varje vecka.


    Ellerhur? Hade jag haft mitt barn varannan vecka hade jag tagit varenda lilla extra minut med h*n om jag fick chansen!!
  • Fru Ve

    Tycker det hela låter som en trött och/eller lat förälder. Men inte så illa så det motiverar en orosanmälan. För mig är det inte självklart att alla alltid skulle vilja ha sina barn extra tid om man har varannan vecka. Man kanske planerar in saker som behöver göras eller annat den veckan barnen är hos den andra föräldern. Så det inte funkar så bra att ha barnet extra då. Det måste inte ha med bristande kärlek att göra. Jag unnar mig egen tid utan barnen ibland fast jag skulle kunna vara med dem. Det betyder inte att jag inte älskar dem.

  • Brumma
    Frökenglad skrev 2018-07-23 21:49:25 följande:

    Hahaha satt och väntade på ett sånt inlägg från någon som dig! Som tydligen verkar vara en sån mamma som faktiskt har det såhär hemma med sitt barn eftersom du går i försvar direkt och hettar.. väldigt uppenbart! ! Jag skiter fullständig i mamman.. jag tycker varken om henne eller tycker illa om henne , jag är orolig över att barn som tom har sagt ?jag tycker det är jobbigt att prata med mamma? Jag VET för jag har varit där. Ja barnet får otroligt mycket öronvax på bara några.. så är det för vissa människor medans andra inte får något alls. Lika med barnens naglar.. växer snabbt som blixten. Jag kan inte på något sätt tycka att det är ok att låta barn se ut så! Den andra föräldern tar hand om barnet utan problem som en normal människa. Lite trasiga kläder?? Förstår inte hur människor som du kan tycka det ör ok att sätta på barn skitiga och trasiga kläder? Hur fan är ni funtade? Skulle DU själv göra det?? Isf har man absolut ingen självrespekt eller tycker om sig själv. Punkt slut. Skitiga kläder som det tex är fullt med hästbajs på? Det tycker du är ok? Om du tycker det hoppas hag verkligen inte att du har barn. du verkar bara anta att jag är en människa som är fin i kanten och får panik av minsta lilla smutsfläck. Nejdu.. herregud skärp dig förfan


    Ja, mina barn har en del byxor som fått hål på knäna - det uppstår NÄR DE FÅR VARA BARN - skulle jag slänga byxor direkt det blev ett hål skulle de få ha plaggen max tre gånger. Känns varken ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart..

    Och nej, självklart är det inte ok att gå med hästbajs på kläderna - det fanns ju en anledning till att jag frågade vad skitiga kläder är för dig..

    Jag är medveten om att många barns naglar växer fort men det är ovanligt att de växer 4-5 mm i veckan. Det är också väldigt ovanligt att barn får så mycket vad att öronen behöver rensas 1-flera gånger i veckan. Men jo, jag är medveten om att det finns barn som får ut vax var tredje dag ungefär - men innan örat fylls helt tar det längre tid.

    Din extremt aggressiva ton i ditt svar samt dina påhopp helt plockade ur luften visar precis hur oseriös du är. Tack - då vet jag vilken sorts person du är och behöver inte lägga mer tid på vare sig dig eller din tråd. Soc lär inte ta dig seriöst med den attityden. Vilket är synd om barnen verkligen far illa..
  • Physalis

    Jag tycker det enda som inte låter oroande är att mamman inte vill ta fler dagar än sina egna. Det kan bero på många saker som inte handlar om att hon inte skulle älska sina barn. Med det resonemanget kan man undra varför pappan inte ens vill ha hela sin vecka, speciellt om han vill skicka barnen dit de blir vanvårdade.

    Resten låter tillsammans rätt illa. Sen beror det såklart på hur man värderar ex smutsiga och trasiga kläder. Om det är ett skrubbat knä och en permanent färgfläck så hör det till om barnen är aktiva. Handlar det om dragkedjor som inte går att stänga, hål i skorna och illaluktande matrester är det en annan sak.

    Jag tycker att om du är orolig så ska du anmäla.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (S)
    Frökenglad skrev 2018-07-23 21:49:25 följande:

    Hahaha satt och väntade på ett sånt inlägg från någon som dig! Som tydligen verkar vara en sån mamma som faktiskt har det såhär hemma med sitt barn eftersom du går i försvar direkt och hettar.. väldigt uppenbart! ! Jag skiter fullständig i mamman.. jag tycker varken om henne eller tycker illa om henne , jag är orolig över att barn som tom har sagt ?jag tycker det är jobbigt att prata med mamma? Jag VET för jag har varit där. Ja barnet får otroligt mycket öronvax på bara några.. så är det för vissa människor medans andra inte får något alls. Lika med barnens naglar.. växer snabbt som blixten. Jag kan inte på något sätt tycka att det är ok att låta barn se ut så! Den andra föräldern tar hand om barnet utan problem som en normal människa. Lite trasiga kläder?? Förstår inte hur människor som du kan tycka det ör ok att sätta på barn skitiga och trasiga kläder? Hur fan är ni funtade? Skulle DU själv göra det?? Isf har man absolut ingen självrespekt eller tycker om sig själv. Punkt slut. Skitiga kläder som det tex är fullt med hästbajs på? Det tycker du är ok? Om du tycker det hoppas hag verkligen inte att du har barn. du verkar bara anta att jag är en människa som är fin i kanten och får panik av minsta lilla smutsfläck. Nejdu.. herregud skärp dig förfan


    Oj. Med detta inlägg visade du verkligen vilken sorts person DU är. Du borde nog jobba på hur du uttrycker dig.
Svar på tråden Förälder som inte vill ha sitt barn mer än h*n ”måste”