• Äldre 23 Jul 20:07
    1770 visningar
    8 svar
    8
    1770

    Transitvisum?!

    Jag ska resa till Marocko. Jag mellanlandar i Belgien och i Nederländerna.

    När jag bokade stod det att jag kan behöva transitvisum för min resa och att det är mitt ansvar att ta reda på om jag behöver det. Men vart gör jag det och vad sjutton är ett transitvisum ?

  • Svar på tråden Transitvisum?!
  • Äldre 23 Jul 20:33
    #1
    Nady skrev 2018-07-23 20:07:06 följande:

    Jag ska resa till Marocko. Jag mellanlandar i Belgien och i Nederländerna.

    När jag bokade stod det att jag kan behöva transitvisum för min resa och att det är mitt ansvar att ta reda på om jag behöver det. Men vart gör jag det och vad sjutton är ett transitvisum ?


    Beror på vad du har för nationalitet... Är du inte Europe så kan du behöva transitvisum (om inte ursprungslandet har en deal med schengen länderna eller länderna du skall igenom) men är du Europe så är det inga problem. 

    Var själv i Marocko i våras! Spännande land! Jag var i Marrakech, bra att tänka på är att det inte luktar rosor överallt... Tex inne i Sukar... De säljer kött och fisk som ligger utan kylaggregat...Gammalt blod och köttspill fisk rens mm som ligger och luktar.... Den lukten chockade mig totalt!! Men annars var det fantastiskt! Skulle gärna åka tillbaka, kanske mer till andra delar av landet för att se något annat. Men vi besökte även ett vattenfall uppe i början av Atlasbergen! Där bör man ha kameran i högsta hugg!! Fick sällskap av apor när vi satt och åt lunch (de var på andra sidan floden men ändå) I Marrakech finns det också massor att se! 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 23 Jul 20:34
    #2

    Just det du kan kolla om du behöver transit visum genom att helt enkelt gå in på ländernas ambassads sidor på nätet och se vad de säger där ang olika nationaliteter   


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Thomas­W
    Äldre 23 Jul 20:42
    #3

    Svenskt pass eller annat euland, inget transit visum.

    Pass från marocko, shengenvisum.

  • Äldre 23 Jul 21:23
    #4
    Coccolina skrev 2018-07-23 20:33:01 följande:

    Beror på vad du har för nationalitet... Är du inte Europe så kan du behöva transitvisum (om inte ursprungslandet har en deal med schengen länderna eller länderna du skall igenom) men är du Europe så är det inga problem. 

    Var själv i Marocko i våras! Spännande land! Jag var i Marrakech, bra att tänka på är att det inte luktar rosor överallt... Tex inne i Sukar... De säljer kött och fisk som ligger utan kylaggregat...Gammalt blod och köttspill fisk rens mm som ligger och luktar.... Den lukten chockade mig totalt!! Men annars var det fantastiskt! Skulle gärna åka tillbaka, kanske mer till andra delar av landet för att se något annat. Men vi besökte även ett vattenfall uppe i början av Atlasbergen! Där bör man ha kameran i högsta hugg!! Fick sällskap av apor när vi satt och åt lunch (de var på andra sidan floden men ändå) I Marrakech finns det också massor att se! 

    [

    [quote=78905967][quote-nick]Coccolina skrev 2018-07-23 20:33:01 följande:[/quote-nick]

    Beror på vad du har för nationalitet... Är du inte Europe så kan du behöva transitvisum (om inte ursprungslandet har en deal med schengen länderna eller länderna du skall igenom) men är du Europe så är det inga problem. 

    Var själv i Marocko i våras! Spännande land! Jag var i Marrakech, bra att tänka på är att det inte luktar rosor överallt... Tex inne i Sukar... De säljer kött och fisk som ligger utan kylaggregat...Gammalt blod och köttspill fisk rens mm som ligger och luktar.... Den lukten chockade mig totalt!! Men annars var det fantastiskt! Skulle gärna åka tillbaka, kanske mer till andra delar av landet för att se något annat. Men vi besökte även ett vattenfall uppe i början av Atlasbergen! Där bör man ha kameran i högsta hugg!! Fick sällskap av apor när vi satt och åt lunch (de var på andra sidan floden men ändå) I Marrakech finns det också massor att se! 


    Vad kul! Det ska bli så spännande! :D det enda jag oroar mig för är själva flygresan, är så okunnig gällande incheckning olika visum osv, man vill ju inte stå där och inte få gå ombord, :/
  • Äldre 23 Jul 21:24
    #5
    ThomasW skrev 2018-07-23 20:42:22 följande:

    Svenskt pass eller annat euland, inget transit visum.

    Pass från marocko, shengenvisum.


    Och det gäller i alla de länderna jag ska passera? :D tack!
  • Thomas­W
    Äldre 23 Jul 21:42
    #6
    Nady skrev 2018-07-23 21:24:00 följande:

    Och det gäller i alla de länderna jag ska passera? :D tack!


    Hela EU är visumfritt. Som att åka till Göteborg.

    Marocko behöver du inte heller något annat än pass.

    Resebyrån har säkert en standardskrivning.

    Åker du via Ryssland, USA så behöver du visum.

    Vart åker du ? Jag har varit I Agadir och Marakesh.

    Agadir är typisk charterkänsla = du vet inte om du är I Marocko eller Bulgarien. Marakesh är helt unikt.

    Om du bor I Agadir, ta bussen t Marakesh, sov en natt där, boka på booking.com och åk tillbaka.

    Varning. Om någon vill visa dig något så tror han att han är guide. Tacka bara NEJ.

    Ibland är folk påträngande. Bara säg Thank you very much och gå bort. Inte säg fuck you. Bara Thank you och gå vidare. Folk där nere har en månadslön på några hundra och tror att du är en bankomat.
  • Äldre 23 Jul 22:47
    #7
    ThomasW skrev 2018-07-23 21:42:12 följande:

    Hela EU är visumfritt. Som att åka till Göteborg.

    Marocko behöver du inte heller något annat än pass.

    Resebyrån har säkert en standardskrivning.

    Åker du via Ryssland, USA så behöver du visum.

    Vart åker du ? Jag har varit I Agadir och Marakesh.

    Agadir är typisk charterkänsla = du vet inte om du är I Marocko eller Bulgarien. Marakesh är helt unikt.

    Om du bor I Agadir, ta bussen t Marakesh, sov en natt där, boka på booking.com och åk tillbaka.

    Varning. Om någon vill visa dig något så tror han att han är guide. Tacka bara NEJ.

    Ibland är folk påträngande. Bara säg Thank you very much och gå bort. Inte säg fuck you. Bara Thank you och gå vidare. Folk där nere har en månadslön på några hundra och tror att du är en bankomat.


    Haha jag borde ha med mig dig som guide! Jag ska åka till Oujda så långt ifrån Marrakesh tyvärr. Men ska åka dit en annan gång :D
  • Thomas­W
    Äldre 24 Jul 04:31
    #8

    Får man fråga vad du ska göra där ?

    Låter inte som en vanlig charterresa.

Svar på tråden Transitvisum?!