• MammaTilltvå27

    Vad ska jag göra ? Sambon vill inte ?

    Förlåt för väldigt snurrigt inlägg.

    Vet inte vad jag ska börja. Fick igår veta att jag är gravid.

    Efter att ha vart oskyddad sen vi träffades och han har vart medveten om att jag vart detta men ändå legat med mig.

    Vi har vart tsm sen i januari. Väldigt kort tid o allt gått väldigt fort. Inget konstigt med de kan väl jag tycka.

    Flyttade in hos honom för en månad sen ca o allt har vart bra. Vart lite småjobbigt ibland.

    Men fick iallafall veta om graviditeten. Väldigt tidigt gången. Men inte ens en gnutta glädje ifrån sambon överhuvudtaget. Han verkar vilja stt jag ska göra abort då de inte är rätt tid nu enligt honom.

    Han säger att jag nästintill lurat in honom i detta ? Är ju säkert mitt egna val bara att ligga.

    Han tycker vi ska vänta o skaffa barn längre fram.

    Men jag känner att nu hände detta nu och man får väl ta de som de kommer ? Barnet kommer Inte imorgon ? O jag tänker inte genomgå en abort nu för att sen längre fram skaffa barn då för stt han kanske vill de ?

    Allt jag ville ha ifrån honom nu är stöttning. Men inte ens de får jag.

    Är så ledsen o orolig o kluven.

    Npgon som vart i samma ?

    Är han bara livrädd tro o kanske tänker annat när han smält allt ?

    Han yttrade sig så dumt med om att han tvivlat på vårt förhållande ibland o tycker vårt förhållande inte alls är bra. Men säger jämt att han älskar mig så mycket o att ja är den han vill leva med o allt sånt gulligt. Köper blommor hit o dit.

    Är allt bara en lögn?

    Med vänlig hälsning, en väldigt kluven o ledsen mamma :(

  • Svar på tråden Vad ska jag göra ? Sambon vill inte ?
  • Godisbuske

    Tråkigt läge helt klart, men han visste du va oskyddad, det visste du också och kan ju även du kräva kondom.  Men nu har ni strulat till det och ni får ta erat ansvar och göra det som blir bäst för barnet i magen. Lycka till

  • MammaTilltvå27
    Godisbuske skrev 2018-07-23 23:10:56 följande:

    Tråkigt läge helt klart, men han visste du va oskyddad, det visste du också och kan ju även du kräva kondom.  Men nu har ni strulat till det och ni får ta erat ansvar och göra det som blir bäst för barnet i magen. Lycka till


    Skillnaden mellan han o mig är väl att jag inte haft några problem med att bli gravid. Aldrig sagt att jag inte vill ha fler barn. Han har alltid sagt att händer de så händer det.

    Han var väl medveten o kunde då isådanafall inte legat med mig alternativt kondom eller bett mig ta prevmedel.

    Var stöttning jag ville ha utav detta meddelandet. Men de förstod nog inte du.
  • JLES

    Blev gravid när sambon och jag hade varit tillsammans i kanske 2-3 månader. Behöll men han var kritisk först (men bestämde verkligen inte över mig) och nu längtar han bara efter att hon ska komma.. :)

  • MammaTilltvå27
    JLES skrev 2018-07-23 23:46:37 följande:

    Blev gravid när sambon och jag hade varit tillsammans i kanske 2-3 månader. Behöll men han var kritisk först (men bestämde verkligen inte över mig) och nu längtar han bara efter att hon ska komma.. :)


    Tack för ditt svar. Jag förstår ju att de e mycket att ta in. De är de ju för en själv också.

    Jag hoppas att det är samma för min sambo. Att han kommer smälta allt o se något positivt med de.

    För jag tänker inte göra abort bara för att han tycker det är fel tillfälle nu. Kanske ego o behålla också. Men man utmanar inte ödet på de viset att oj du kan bli gravid. Vi ser vad som händer typ.

    Är så kluven o ledsen ikväll verkligen.
  • JLES
    MammaTilltvå27 skrev 2018-07-24 00:09:03 följande:
    Tack för ditt svar. Jag förstår ju att de e mycket att ta in. De är de ju för en själv också.

    Jag hoppas att det är samma för min sambo. Att han kommer smälta allt o se något positivt med de.

    För jag tänker inte göra abort bara för att han tycker det är fel tillfälle nu. Kanske ego o behålla också. Men man utmanar inte ödet på de viset att oj du kan bli gravid. Vi ser vad som händer typ.

    Är så kluven o ledsen ikväll verkligen.
    Män som är oförberedda förstår ju inte alltid för att bebisen inte växer i dem och de kanske inte förstår den moderliga kärleken som kan infalla. Jag tror att min sambo var rädd ända till KUB. Han sa som sagt aldrig att jag skulle göra abort men han blev så rädd först att han instinktivt nästan förväntade sig det. Sen pratade vi om det och han blev lite mer på mitt plan. Men han var ändå rädd. Men under KUB satt han där alldeles stolt, som ett barn på julafton, och kommenterade hur vår bebis sprattlade på skärmen. :) Nu vill han bara mysa med magen hela tiden, lägga huvudet på och prata med henne så att hon sparkar honom i tinningen. :) 

    Det är din kropp och du bestämmer. Glöm inte det. <3
  • EmberEyes

    Om vi antar att det är två vuxna personer som vet hur barn blir till, och båda skiter i att använda skydd, så får båda skylla sig själva. Det är liksom ingen överraskning att sperma+ägg kan resultera i embryo.

    Den enda som kan bestämma om barnets varande eller icke varande är mamman. Det enda pappan kan bestämma om är huruvida han vill vara en delaktig förälder eller bara skicka underhållsbidrag om mamman väljer att behålla.

    Relationen är förmodligen dödsdömd oavsett vilket.

  • Ocarinaoftime

    Jag vill inte säga att jag förstår hur du känner dig för det kan jag inte då vi alla är olika. Hoppas du inte tar illa upp nu för det är inte meningen.

    Men jag anser att du inte lurat honom till något, han visste att du inte gick på något. Men han verkar inte vara mogen nog att tänka på att alla handlingar har sina konsekvenser, de är olika beroende på vilka val man gör. Han gjorde sitt val att köra på ändå utan att diskutera de risker som medföljer hans val.
    Jag tycker inte du ska göra abort om du vill ha kvar barnet för det är ju ändå ditt. Han får bara acceptera det, sen kanske han reagera som han gjort för han fick en livskris för hans plan på livet ändrades lite. Sånt som händer ibland.

    Jag hade varit ihop med min sambo två veckor när han tog upp ämnet "barn" med mig, då jag inte hade något skydd och han inte gilla kondomer. Nu har vi varit ihop i 8 månader (bott ihop i ca 6 månader) och jag är i vecka 20. Min sambo va lite chockad i början och visste inte hur han skulle bete sig, men sen när han smällt att jag va gravid vart han jätte glad.

    Din kille kanske bara behöver smälta allt, hoppas i alla fall att det löser sig för dig 

  • Barbados

    Jag var med om exakt samma situation med mitt ex. Vi hade också oskyddat från start. Han visste att jag ville ha barn och insisterade aldrig på att vi skulle ha skydd. Men när jag sen blev gravid ett halvår in i relationen så blev han väldigt chockad. Han försökte acceptera situationen till en början, men fick panik och sa till mig att göra abort. Jag sa att jag ville tänka på det och kom fram till att jag ville behålla barnet. Då gjorde han slut.

    Så mitt tips är att fundera över valet utifrån vad du vill. Räkna bort honom. Om graviditeten får honom att göra slut, är han då verkligen rätt för dig? Och är du villig att göra abort för hans skull? Hur skulle er relation bli efter det? Är du redo att fullfölja graviditeten på egen hand om du inte vill göra abort?

    Det finns inget förbestämt rätt eller fel. Du måste själv komma fram till vad som är rätt för dig. Men det finns kuratorer som kan hjälpa dig reda ut dina tankar och känslor.

  • MammaTilltvå27
    JLES skrev 2018-07-24 00:31:11 följande:

    Män som är oförberedda förstår ju inte alltid för att bebisen inte växer i dem och de kanske inte förstår den moderliga kärleken som kan infalla. Jag tror att min sambo var rädd ända till KUB. Han sa som sagt aldrig att jag skulle göra abort men han blev så rädd först att han instinktivt nästan förväntade sig det. Sen pratade vi om det och han blev lite mer på mitt plan. Men han var ändå rädd. Men under KUB satt han där alldeles stolt, som ett barn på julafton, och kommenterade hur vår bebis sprattlade på skärmen. :) Nu vill han bara mysa med magen hela tiden, lägga huvudet på och prata med henne så att hon sparkar honom i tinningen. :) 

    Det är din kropp och du bestämmer. Glöm inte det. <3


    Nä de är nog så. Min sambo har ju ett barn sedan innan så han vet ju egentligen vad de innebär. Men är väl mycket i hans huvud just nu. Men de är nog så att de kommer som en chock o blir mycket rädsla.

    Ja men de vet jag. :). Tack för ditt svar. Jag hoppas min sambo kommer smälta de o känna glädje istället.
  • MammaTilltvå27
    Ocarinaoftime skrev 2018-07-24 10:46:53 följande:

    Jag vill inte säga att jag förstår hur du känner dig för det kan jag inte då vi alla är olika. Hoppas du inte tar illa upp nu för det är inte meningen.

    Men jag anser att du inte lurat honom till något, han visste att du inte gick på något. Men han verkar inte vara mogen nog att tänka på att alla handlingar har sina konsekvenser, de är olika beroende på vilka val man gör. Han gjorde sitt val att köra på ändå utan att diskutera de risker som medföljer hans val.

    Jag tycker inte du ska göra abort om du vill ha kvar barnet för det är ju ändå ditt. Han får bara acceptera det, sen kanske han reagera som han gjort för han fick en livskris för hans plan på livet ändrades lite. Sånt som händer ibland.

    Jag hade varit ihop med min sambo två veckor när han tog upp ämnet "barn" med mig, då jag inte hade något skydd och han inte gilla kondomer. Nu har vi varit ihop i 8 månader (bott ihop i ca 6 månader) och jag är i vecka 20. Min sambo va lite chockad i början och visste inte hur han skulle bete sig, men sen när han smällt att jag va gravid vart han jätte glad.

    Din kille kanske bara behöver smälta allt, hoppas i alla fall att det löser sig för dig 


    Nää jag tar inte illa upp alls.

    Och ser är nog så att han inte riktigt är mogen.

    Ja o jag anser också att han hade kunnat be mig skaffa prevmedel eller använda skydd då o inte säga att händer de så händer de. För jag påminde han ofta om qtt jag hade ägglossning osv. För jag kände av när jag hade den.

    Jag kommer behålla o så hoppas jag att han tänker utefter det sedan.

    Jo de va ju inte direkt planerat detta. Så jag tror att han fått en chock.

    Jag hoppas verkligen de är så att han kommer smälta det. För jag behöver ju honom. Tack för ditt svar. Känns lite bättr nu. O kul att din sambo accepterade de iallafall :)
  • MammaTilltvå27
    Barbados skrev 2018-07-24 11:31:28 följande:

    Jag var med om exakt samma situation med mitt ex. Vi hade också oskyddat från start. Han visste att jag ville ha barn och insisterade aldrig på att vi skulle ha skydd. Men när jag sen blev gravid ett halvår in i relationen så blev han väldigt chockad. Han försökte acceptera situationen till en början, men fick panik och sa till mig att göra abort. Jag sa att jag ville tänka på det och kom fram till att jag ville behålla barnet. Då gjorde han slut.

    Så mitt tips är att fundera över valet utifrån vad du vill. Räkna bort honom. Om graviditeten får honom att göra slut, är han då verkligen rätt för dig? Och är du villig att göra abort för hans skull? Hur skulle er relation bli efter det? Är du redo att fullfölja graviditeten på egen hand om du inte vill göra abort?

    Det finns inget förbestämt rätt eller fel. Du måste själv komma fram till vad som är rätt för dig. Men det finns kuratorer som kan hjälpa dig reda ut dina tankar och känslor.


    Jobbigt att din historia verkade sluta så. Men kom killen tillbaka o hur gick de med barnet ? Jag hoppas de löste sig till de bästa för er.

    Jag försöker tänka bort honom o tänka på mig. Klart de blir en omställning o gå från två barn till tre. Men jah vill ju ha ett till barn. O jag tror på att de aldrig är ?rätt tid? utan att de knmmer när ee kommer liksom.

    Jag har genomgått en abort en gång i hela mitt liv. O de va de värsta jag vart med om. Så vill inte genomgå de igen.

    Jag blev lämnad under min graviditet med sonen. Men jag klarade det bra själv. Så jah vet vad de innebär. Självklart jobbigt. Men jag vet att jag klarar de o är ju beredd på att ta mitt ansvar.

    Tack så mycket för ditt svar. Känns skönt ändå o bolla tankarna med andra :)
  • Barbados
    MammaTilltvå27 skrev 2018-07-24 16:24:03 följande:

    Jobbigt att din historia verkade sluta så. Men kom killen tillbaka o hur gick de med barnet ? Jag hoppas de löste sig till de bästa för er.

    Jag försöker tänka bort honom o tänka på mig. Klart de blir en omställning o gå från två barn till tre. Men jah vill ju ha ett till barn. O jag tror på att de aldrig är ?rätt tid? utan att de knmmer när ee kommer liksom.

    Jag har genomgått en abort en gång i hela mitt liv. O de va de värsta jag vart med om. Så vill inte genomgå de igen.

    Jag blev lämnad under min graviditet med sonen. Men jag klarade det bra själv. Så jah vet vad de innebär. Självklart jobbigt. Men jag vet att jag klarar de o är ju beredd på att ta mitt ansvar.

    Tack så mycket för ditt svar. Känns skönt ändå o bolla tankarna med andra :)


    Tyvärr slutade det inte alls så bra. Han ångrade sig inte eller kom till insikt eller så. Tvärtom så har han blivit ännu mer arg i takt med att månaderna har gått. Barnet är inte fött än och vi har bara sporadisk kontakt. Men han tycker att jag är egoistisk som behåller det, han tycker det är fel när det inte föds in i en stabil familj. Får se hur vi lyckas samarbeta när barnet är fött och hur delaktig han blir.

    Så min historia är kanske skräckscenariot, men ändå något värt att ha i bakhuvudet. Det är fint att hoppas på det bästa, att det löser sig för er. Men det är nog bra att vara förberedd på det värsta också. Skönt ändå att du redan vet hur du vill göra. Stort lycka till!
  • LittleSunshine84

    Tycker synd om dig TS! Jag hoppas att du tar ett beslut om denna graviditet som passar dig. Du har barn sedan tidigare och vet vad som förväntas av dig. Bara du vet om du klarar det ensammen eller inte.

    Jag tycker att det är klantigt att vara två i relationen om skydd och ni lyckats bli gravida trots att ni har delad önskan om ett till barn. Det är lika fel att av båda att inte ta ett gemensamt vuxet och moget beslut.

    Men! Nu är du gravid och jag önskar att han är man nog att stötta dig. Att ni gör det bästa situationen och att du får det stöd du behöver! Lycka till!

Svar på tråden Vad ska jag göra ? Sambon vill inte ?