• Kaffemellanrost

    Vilka kläder och skor vid kontorsjobb?

    Hej,

    Jag ska snart börja jobba inom en myndighet. Jag tänkte höra med er vilka typer av kläder som brukar vara okej att ha när man jobbar på kontor, klädkoder?

    Fungerar enklare kostymbyxor och skjortor, typ H&M? En blandning mellan mer formella ecco skor och bättre sneakers? Jag tycker givetvis inte man ska se ut som en lodis men hur strikt brukar det vara?

  • Svar på tråden Vilka kläder och skor vid kontorsjobb?
  • Anonym (Lena)
    Kaffemellanrost skrev 2018-07-24 18:39:13 följande:

    Hej,

    Jag ska snart börja jobba inom en myndighet. Jag tänkte höra med er vilka typer av kläder som brukar vara okej att ha när man jobbar på kontor, klädkoder?

    Fungerar enklare kostymbyxor och skjortor, typ H&M? En blandning mellan mer formella ecco skor och bättre sneakers? Jag tycker givetvis inte man ska se ut som en lodis men hur strikt brukar det vara?


    Beror nog på vid vilken myndighet du ska jobba på. Själv jobbar jag på ett universitet, där inriktningen är djur och natur. Väldigt slapp klädstil, både bland studenter och anställda. 

    Hel och ren kommer man långt med.
  • sextiotalist

    Jag har mycket kontakt med en myndighet i mitt arbete, de gångerna vi har haft fysiska möten så har de flesta haft jeans.

    Mitt tips är att du besöker dina blivande kollegor, så ser du hur klädstilen är på just din blivande arbetsplats, för det kan skilja sig från avdelning till avdelning

  • Kjell2

    När jag jobbade på myndighet var det extremt noga reglerat vad man fick ha på sig och när. Fanns en hel bok med klädregler.

  • TQR735
    Kaffemellanrost skrev 2018-07-24 18:39:13 följande:

    Hej,

    Jag ska snart börja jobba inom en myndighet. Jag tänkte höra med er vilka typer av kläder som brukar vara okej att ha när man jobbar på kontor, klädkoder?

    Fungerar enklare kostymbyxor och skjortor, typ H&M? En blandning mellan mer formella ecco skor och bättre sneakers? Jag tycker givetvis inte man ska se ut som en lodis men hur strikt brukar det vara?


    Du behöver ge mer info för att det ska gå att svara på detta.

    Vad för typ av tjänst är det, vad är det för position.

    Ska du jobbar på jordbruksverket eller skattemyndigheten. Otrolig skillnad. 

    Vad har du för roll? Skillnad på de exempelvis assisten, utredare, jurist, enhetschef högre chef. Väldigt mycket skillnad på vad de förväntar sig.

    Har du kontakt med medborgare eller personer från andra offentliga myndigheter.

    Slutligen vad trivs du i?
  • Kaffemellanrost

    Hmm.. Det kanske blev lite otydligt, det är inte i en myndighet inom regeringen utan hos en stor kommun, där min position innefattar myndighetsutövning och viss kontakt med medborgare.

    Men jag tänker också att så länge man är hel och ren och har hyfsade kläder så borde det väl funka.

  • Kjell2
    Kaffemellanrost skrev 2018-07-24 19:55:49 följande:

    Hmm.. Det kanske blev lite otydligt, det är inte i en myndighet inom regeringen utan hos en stor kommun, där min position innefattar myndighetsutövning och viss kontakt med medborgare.

    Men jag tänker också att så länge man är hel och ren och har hyfsade kläder så borde det väl funka.


    Besök innan och kolla. Sen anpassa dig så att det blir bra.
  • MsFry

    Fråga din chef vad det är för klädkod.

    Jag har jobbat på olika myndigheter där klädkod varierat mellan allt från väldigt reglerat till ?har du pyjamas på dig idag? Kul!?.

  • TQR735
    Kaffemellanrost skrev 2018-07-24 19:55:49 följande:

    Hmm.. Det kanske blev lite otydligt, det är inte i en myndighet inom regeringen utan hos en stor kommun, där min position innefattar myndighetsutövning och viss kontakt med medborgare.

    Men jag tänker också att så länge man är hel och ren och har hyfsade kläder så borde det väl funka.


    Blev långt, men jag tycker ämnet är intressant då jag varit med under ganska lång tid sett hur saker ändrats och olika kulturer på olika avdelningar och kommuner.

    Har erfarenhet från egentligen alla nivåer har jobbat som handläggare till förvaltningschef på ett flertal kommuner med 5000-850000 invånare.

    Det är mycket kopplat till rollen du har samt typen av myndighetsutövning.
    En enkel regel, desto högre tjänst desto med bör du klä upp dig.

    Nu tolkar jag ditt svar så det kan vara fel, men du kommer börja en tjänst på en stor kommun, man brukar kalla kommuner över 100 000 invånare för detta.
    Detta kan påverka för personer som har myndighetsutövning i större kommun brukar ha lite mer konservativ klädstil än kollegor i små kommuner.

    Du är relativt ny i detta och du har en myndighetsroll.
    Så ena sidan är sociala som socialsekreterare eller liknande. Andra är förmodligen inom samhällsbyggnad/tekniska/miljökontor.
    I en större kommun kommer du se att dessa klär sig olika.

    Bättre att vara lite överklädd, och lite åt det konservativa hållet första dagen innan du ser hur andra klär sig.
    Kör på ett par "finbyxor", dvs inte cargo eller jeans. En vanlig skjorta och om du har några skor som inte är gympaskor. Ett par ecco "finskor" är helt rätt.  
    Du ser därefter hur de andra klär sig, det kan mycket väl vara så att detta är så man förväntar sig att du ska klä dig eller så är det jeans sneakers och T-shirt som gäller. Ska lägga till att min tolkning var att du var man, om du är kvinna kan typkläderna vara lite annorlunda men nivåerna är detsamma.

    Frågar du kollegorna så brukar det sällan finnas "klädkod".
    Men man brukar kunna se i organisationen på folks kläder vilken position de har, du bör inte överklä dig för mycket heller. Dvs om din chef kör med skjorta och "finbyxa" så bör inte du komma med kavaj.

    Det börjar med Jeans och T-shirt-> skjorta och Jeans-> finbyxor och skjorta-> kavaj /kostym.
  • Kaffemellanrost
    TQR735 skrev 2018-07-24 23:39:44 följande:
    Blev långt, men jag tycker ämnet är intressant då jag varit med under ganska lång tid sett hur saker ändrats och olika kulturer på olika avdelningar och kommuner.

    Har erfarenhet från egentligen alla nivåer har jobbat som handläggare till förvaltningschef på ett flertal kommuner med 5000-850000 invånare.

    Det är mycket kopplat till rollen du har samt typen av myndighetsutövning.
    En enkel regel, desto högre tjänst desto med bör du klä upp dig.

    Nu tolkar jag ditt svar så det kan vara fel, men du kommer börja en tjänst på en stor kommun, man brukar kalla kommuner över 100 000 invånare för detta.
    Detta kan påverka för personer som har myndighetsutövning i större kommun brukar ha lite mer konservativ klädstil än kollegor i små kommuner.

    Du är relativt ny i detta och du har en myndighetsroll.
    Så ena sidan är sociala som socialsekreterare eller liknande. Andra är förmodligen inom samhällsbyggnad/tekniska/miljökontor.
    I en större kommun kommer du se att dessa klär sig olika.

    Bättre att vara lite överklädd, och lite åt det konservativa hållet första dagen innan du ser hur andra klär sig.
    Kör på ett par "finbyxor", dvs inte cargo eller jeans. En vanlig skjorta och om du har några skor som inte är gympaskor. Ett par ecco "finskor" är helt rätt.  
    Du ser därefter hur de andra klär sig, det kan mycket väl vara så att detta är så man förväntar sig att du ska klä dig eller så är det jeans sneakers och T-shirt som gäller. Ska lägga till att min tolkning var att du var man, om du är kvinna kan typkläderna vara lite annorlunda men nivåerna är detsamma.

    Frågar du kollegorna så brukar det sällan finnas "klädkod".
    Men man brukar kunna se i organisationen på folks kläder vilken position de har, du bör inte överklä dig för mycket heller. Dvs om din chef kör med skjorta och "finbyxa" så bör inte du komma med kavaj.

    Det börjar med Jeans och T-shirt-> skjorta och Jeans-> finbyxor och skjorta-> kavaj /kostym.
    Hej, 

    Intressant att höra dina erfarenheter. Min position är handläggare inom samhällsbyggnad och jag är av det manliga könet. Ja jag har också uppfattat det som att mindre kommuner har en mer "ledig" klädstil, därav min fundering kring motsvarande större sådana. 

    Det är väl som du och alla andra hittills sagt, jag får anpassa klädstilen efter mina kollegor. Jag personligen har aldrig varit en direkt "skjort" kille utan har väl mestadels burit T-shirts och ibland piké under större delen av mitt liv. Dock är jag naturligtvis beredd att ändra på detta för att se representativ ut.
  • TQR735
    Kaffemellanrost skrev 2018-07-25 02:53:10 följande:
    Hej, 

    Intressant att höra dina erfarenheter. Min position är handläggare inom samhällsbyggnad och jag är av det manliga könet. Ja jag har också uppfattat det som att mindre kommuner har en mer "ledig" klädstil, därav min fundering kring motsvarande större sådana. 

    Det är väl som du och alla andra hittills sagt, jag får anpassa klädstilen efter mina kollegor. Jag personligen har aldrig varit en direkt "skjort" kille utan har väl mestadels burit T-shirts och ibland piké under större delen av mitt liv. Dock är jag naturligtvis beredd att ändra på detta för att se representativ ut.
    Hej!

    Ett tips, du har förmodligen träffat din nya chef ett par gånger på intervju och liknande. Hur var denna klädd? Där har du lite av ett tack du inte behöver gå över.
    Du kan även vara lite mer "nerklädd" än denna.

    Glider din chef runt med jeans och t-shirt kan självklart även du göra det. Men är det kavaj/kostym som gäller för denna, bör du nog vara lite striktare och köra finbyxa/ skjorta.
Svar på tråden Vilka kläder och skor vid kontorsjobb?