• Raysed

    Hur blir jag enklast av med husflugor

    Tjenare, förutom värmeböljan och sahara-torkan här i de småländska skogarna så har ett annat problem dykt upp. Som rubriken antyder har vi stort problem av den klassiska flugan. Liksom en eller två kan man väll stå ut med men räknar med att vi har i och runt köket ca 30-50+ stycken som ständigt åter fylls på. Att behöva gå lös med flugsmällan 30 min varje dag ihop med att man aldrig får vara ifred eller sin mat börjar ta sitt pris på tålamodet, liksom som det ser ut efter där de har varit. 

    Lite info hur läget ser ut.
    På en gård med närliggande kor och hästar har vi vårt gamla hus. Med denna värmen är öppna dörrar och fönster ett måste, dock så är nät uppsatta i de flesta av dem. Ordningen mm hemma är tyvärr inte den bästa av olika anledningar...Hund och katt finns dessutom i hemmet.

    För ca 1 månad sen inköptes fönster-limfällor och en elektrisk insektsdödare på jula men resultatet blev ju ren katastrof, efter nån vecka hittades kanske 3-5 flugor i insektsdödaren (funkade bätttre på getingar och malar) och klisterfällorna lika så även om jag räknar bananflugor till 20+. Har även provat knepet med fyllda fryspåsar men inget hjälper.

    Så med denna info undrar jag om ni har några tips på hur vi blir av med dessa små eländen. Sliter snart håret av mig eftersom man inte får ha något ifred och stora svärmar med ett konstant surrande likt ett getingbo. Gifter är av mindre intresse, giftpenna borde dock vara effektivt men våra fyrbenta varelser äter ju flugorna. 

    Finns det någon effektiv limfälla som ni rekomenderar eller vad ska vi göra för att bli av med dessa.

    Vill till sist säga att denna tråd säkerligen tagits upp förr men efter X timmars googlande hittar jag ingen som löst det smidigt.   

  • Svar på tråden Hur blir jag enklast av med husflugor
  • Fjäril kär

    Håll köket rent från lockbeten.

    *bort med disk, ut med sopor hela tiden, torka bänkskivor och bord, lämna inget gojs i slasken, håll kaffebryggaren ren och tom

    *ingen hund/kattmat som står framme

    *ingen frukt , godis eller snacks framme

    Flugor samlas i kök av en anledning, oftast för att mat och sötsaker lockar.

    Själv jobbar jag på en ridskola och enda stället där jag möter flugor inne är i vårt lunchrum. Kontoret är helt fritt från flugor. Så ja dom dras till det vi sölar ner och lämnar efter oss.. Är vi noga med städningen så är det max ett par ynka flugor inne.

  • Raysed
    Fjäril kär skrev 2018-07-25 08:58:50 följande:

    Håll köket rent från lockbeten.

    *bort med disk, ut med sopor hela tiden, torka bänkskivor och bord, lämna inget gojs i slasken, håll kaffebryggaren ren och tom

    *ingen hund/kattmat som står framme

    *ingen frukt , godis eller snacks framme

    Flugor samlas i kök av en anledning, oftast för att mat och sötsaker lockar.

    Själv jobbar jag på en ridskola och enda stället där jag möter flugor inne är i vårt lunchrum. Kontoret är helt fritt från flugor. Så ja dom dras till det vi sölar ner och lämnar efter oss.. Är vi noga med städningen så är det max ett par ynka flugor inne.


    Blev att städa upp inför en fest och städa det mesta du skrev. Efter att smällt de flugor som var kvar var det faktisk ganska få flugor (dörrar mm var även då stängda) i nån dag sen var det nästan lika fullt kör igen.

    Flugor håller sig i köket av en anledning ja, men det finns mer och mindre flugor i hela huset. Angående kattmaten måste den stå framme, dock i rummet jämte köket. 

    En än gång har ni tips på nån effektiv fälla ?
Svar på tråden Hur blir jag enklast av med husflugor