• Äldre 25 Jul 09:25
    2568 visningar
    8 svar
    8
    2568

    Dubbel medborgare usa

    Godmorgon.

    Min dotter har sin far i USA. Nu planerar hon att vara där en längre period pga av att hon inte mår så bra och behöver stödet från honom och bonus mamman.

    Jag har ensam vårdnad då pappan avsade sig den 09 då han flyttade till Usa.

    Dottern vill bli dubbel medborgare och pappan säger att jag måste då "ge" honom vårdnaden. Kan det verkligen stämma? Jag är helt med på att hon vill ha dubbelt medborgarskap då hon kommer vara där under längre perioder längre fram. Hon är född 2002 så det är ju 2 år till det gäller.

    Finns det någon som kan svara tro? Försökt ringa till mängder med advokater men det är inte lätt att komma fram.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Dubbel medborgare usa
  • Äldre 25 Jul 13:39
    #1

    Jag har egentligen ingen aning i sakfrågan, men är pappan (infödd) amerikansk medborgare?

    Jag tycker du ska ringa till amerikanska ambassadens konsuläravdelning, de kan nog ge det bästa svaret. Jag misstänker att det inte är alldeles enkelt att bara så där bli amerikansk medborgare. 

    Jag hittade det här på Lawline.se, kanske kan du hitta mer information där:
    www.lawline.se/answers/amerikanskt-medborgarskap-vid-fodsel-i-sverige

  • Äldre 25 Jul 16:54
    #2

    Hej . Nej han flyttade till Usa från Sverige 09 och blev militär för usa. Nu polis. Han säger själv att vårdnaden måste tillfalla honom om hon skall bli dubbel medborgare

  • Äldre 25 Jul 17:11
    #3
  • Äldre 25 Jul 17:16
    #4

    F. Documentation and Evidence :

    "Documentation of legal custody in the case of divorce, legal separation, or adoption."

    https://www.uscis.gov/policymanual/HTML/PolicyManual-Volume12-PartH-Chapter5.html#S-A

  • Äldre 25 Jul 17:28
    #5

    Tow2Mater

    Thank you

  • Äldre 25 Jul 17:43
    #6

    Jag blev lite förvånad, men det verkar som om pappan har rätt.

    "The child is residing outside of the United States in the legal and physical custody of the U.S. citizen parent..."

  • Äldre 25 Jul 17:47
    #7
    TillFlorida skrev 2018-07-25 17:43:15 följande:

    Jag blev lite förvånad, men det verkar som om pappan har rätt.

    "The child is residing outside of the United States in the legal and physical custody of the U.S. citizen parent..."


    Fast det därbetyder bara att han behöver ha vårdnad, vilket är rimligt eftersom man annars skulle kunna söka för vilka barn som helst. Däremot står det inget om att han måste vara _ensam_ vårdnadshavare. Och det vore faktiskt extremt märkligt om det vore ett krav...
  • Äldre 25 Jul 18:36
    #8
    BuoBä skrev 2018-07-25 17:47:51 följande:
    Fast det därbetyder bara att han behöver ha vårdnad, vilket är rimligt eftersom man annars skulle kunna söka för vilka barn som helst. Däremot står det inget om att han måste vara _ensam_ vårdnadshavare. Och det vore faktiskt extremt märkligt om det vore ett krav...
    Sant
Svar på tråden Dubbel medborgare usa