• EllisO

    Fel lön?

    Jag jobbar just nu 50% då jag tidigare varit heltidsjukskriven.

    Jag får övrig ersättning från Fk men tycker inte att lönen som kom från arbetsgivare idag stämmer?

    Hoppas någon som är duktig på sånt här kan hjälpa mig!

    Jag fick idag den 25e juli lön för det jag arbetat i juni, alltså 30 dagar då jag arbetat 50% utan frånvaro. Min lön innan skatt är 26500. På lönespecen står då -609,5kr (antar att det är lön per dag) totalt -18,285. Sedan står det ?prel skatt tabell 8215? och där står det -1098.

    Utbetalat blir 7,117kr.

    Är inte detta för lite? Jag brukar få ut ca 18-19,000 när jag jobbade heltid och tar jag 18,000/2=9000kr. Borde jag inte ha ut iaf 9,000kr om jag jobbat 50% hela juni?

    Inga andra avdrag har gjorts på lönespecen.

  • Svar på tråden Fel lön?
  • Tonårsmamman1
    EllisO skrev 2018-07-25 10:51:47 följande:

    Jag jobbar just nu 50% då jag tidigare varit heltidsjukskriven.

    Jag får övrig ersättning från Fk men tycker inte att lönen som kom från arbetsgivare idag stämmer?

    Hoppas någon som är duktig på sånt här kan hjälpa mig!

    Jag fick idag den 25e juli lön för det jag arbetat i juni, alltså 30 dagar då jag arbetat 50% utan frånvaro. Min lön innan skatt är 26500. På lönespecen står då -609,5kr (antar att det är lön per dag) totalt -18,285. Sedan står det ?prel skatt tabell 8215? och där står det -1098.

    Utbetalat blir 7,117kr.

    Är inte detta för lite? Jag brukar få ut ca 18-19,000 när jag jobbade heltid och tar jag 18,000/2=9000kr. Borde jag inte ha ut iaf 9,000kr om jag jobbat 50% hela juni?

    Inga andra avdrag har gjorts på lönespecen.


    Ja, det låter konstigt. Avdraget på 18 285 är ju mer än dubbelt så stort som det du får i lön, 8 215 kr.

    Kontakta lönekontoret.

    Tänk även på att skatten kan bli fel om du får inkomst från två håll.
  • riboflavin

    Det är inte så att du innan du blev heltidssjukskriven fick en lön utan avdrag och därmed är skyldig arbetsgivaren pengar de inte kunnat dra på din lön under sjukskrivningen. Att det ingår i de där - 18000 någonting?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2018-07-25 11:11:17 följande:

    Det är inte så att du innan du blev heltidssjukskriven fick en lön utan avdrag och därmed är skyldig arbetsgivaren pengar de inte kunnat dra på din lön under sjukskrivningen. Att det ingår i de där - 18000 någonting?


    Menar givetvis första månaden som heltidssjukskriven, inte innan.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • EllisO
    riboflavin skrev 2018-07-25 11:11:17 följande:

    Det är inte så att du innan du blev heltidssjukskriven fick en lön utan avdrag och därmed är skyldig arbetsgivaren pengar de inte kunnat dra på din lön under sjukskrivningen. Att det ingår i de där - 18000 någonting?


    Nej jag är inte skyldig något till arbetsgivaren och har inte sett något fel när jag kollar tidigare specar.
  • EllisO
    Tonårsmamman1 skrev 2018-07-25 11:03:42 följande:

    Ja, det låter konstigt. Avdraget på 18 285 är ju mer än dubbelt så stort som det du får i lön, 8 215 kr.

    Kontakta lönekontoret.

    Tänk även på att skatten kan bli fel om du får inkomst från två håll.


    Jag får ju bara ut 7117?
  • Tonårsmamman1
    EllisO skrev 2018-07-25 11:15:21 följande:
    Jag får ju bara ut 7117?
    Ja, de har ju dragit skatt. 8 215 är din lön, 7 117 är din lön efter skatt.
  • EllisO
    Tonårsmamman1 skrev 2018-07-25 11:17:32 följande:

    Ja, de har ju dragit skatt. 8 215 är din lön, 7 117 är din lön efter skatt.


    Ok tack då förstår jag hur du menar. Jag har mailat lönekontoret nu och väntar svar. Om jag förstått rätt så skag ha iaf en tusenlapp eller två till.
  • Tonårsmamman1
    EllisO skrev 2018-07-25 11:25:22 följande:
    Ok tack då förstår jag hur du menar. Jag har mailat lönekontoret nu och väntar svar. Om jag förstått rätt så skag ha iaf en tusenlapp eller två till.
    Låter bra.
  • KaeJ

    Det första jag tänker på är har de gjort avdrag för midsommarafton med?

    Kan det va så att du inte gör alla dina timmar på 50%

    Beroende på hur mycket man jobbar har man ju rätt till olika långa raster. Du kanske går hem en halvtimma för tidigt eller dylikt.

  • Don3
    EllisO skrev 2018-07-25 10:51:47 följande:

    Jag jobbar just nu 50% då jag tidigare varit heltidsjukskriven.

    Jag får övrig ersättning från Fk men tycker inte att lönen som kom från arbetsgivare idag stämmer?

    Hoppas någon som är duktig på sånt här kan hjälpa mig!

    Jag fick idag den 25e juli lön för det jag arbetat i juni, alltså 30 dagar då jag arbetat 50% utan frånvaro. Min lön innan skatt är 26500. På lönespecen står då -609,5kr (antar att det är lön per dag) totalt -18,285. Sedan står det ?prel skatt tabell 8215? och där står det -1098.

    Utbetalat blir 7,117kr.

    Är inte detta för lite? Jag brukar få ut ca 18-19,000 när jag jobbade heltid och tar jag 18,000/2=9000kr. Borde jag inte ha ut iaf 9,000kr om jag jobbat 50% hela juni?

    Inga andra avdrag har gjorts på lönespecen.


    Då ska vi se.

    -609,5 är troligen avdrag per dag eftersom du jobbar halvtid.

    Månadslön/arbetstimmar per månad*arbetstimmar per dag*haltid

    26500/173*8*50%=612,7 (de räknar nog mer exakt)

    18250 är 30 dagar gånger 609,5

    Här är felet då de inte borde ta dagar per månad om de räknar dagsavdrag.

    Då du inte jobbar mer än 21 dagar per månad.
  • MR Xyz

    När jag räknar på det är löneavdraget ca 70%, vilket stämmer då avdraget (50%) multipliceras med 1,4 (50x1,4=70) för att justera arbetsveckans 5 dagar mot kalenderveckans 7 dagar (5x1,4=7).

    Så ser det tyvärr ut vid deltidsfrånvaro i de flesta fall. Det är olika ledighetsfaktorer för tjänstledighet(tjänstledighetsfaktor) och semester(semesterfaktor). Till tjänstledighet räknas även sjukdom. Oavsett hur du arbetar ska det gå åt 20 semesterdagar till 4 veckors semester. Och om du är tjänstledig eller sjuk ska det gå åt 28 kalenderdagar till 4 veckors frånvaro. Hur faktorn beräknas exakt i olika fall varierar något, men den blir alltid ca 1,4 om man jobbar måndag-fredag.

    Kolla ändå med lönekontoret för att få veta vad som gäller i ditt fall, men det verkar vara korrekt.

  • Don3
    Don3 skrev 2018-07-25 11:30:30 följande:

    Då ska vi se.

    -609,5 är troligen avdrag per dag eftersom du jobbar halvtid.

    Månadslön/arbetstimmar per månad*arbetstimmar per dag*haltid

    26500/173*8*50%=612,7 (de räknar nog mer exakt)

    18250 är 30 dagar gånger 609,5

    Här är felet då de inte borde ta dagar per månad om de räknar dagsavdrag.

    Då du inte jobbar mer än 21 dagar per månad.


    Så antigen borde du ha 26500/2=13250-skatt

    Eller 609,5*21(vet inte hur många dagar du jobbat så tar 21)=12 799,5-skatt
  • MR Xyz
    Don3 skrev 2018-07-25 11:34:59 följande:

    Så antigen borde du ha 26500/2=13250-skatt

    Eller 609,5*21(vet inte hur många dagar du jobbat så tar 21)=12 799,5-skatt


    Nej. Se mitt inlägg ovan. Är jag frånvarande 2 dagar får jag löneavdrag motsvarande 2,8 dagar. Det finns olika regler för när vilken beräkning ska tillämpas, jag vet inte hur det exakt ser ut vid 50% frånvaro, men uppenbart stämmer det med faktorn 1,4 och troligtvis är det alltså helt rätt.

    TS ska självklart ändå fråga lönekontoret för att få det bekräftat.
  • EllisO
    KaeJ skrev 2018-07-25 11:28:12 följande:

    Det första jag tänker på är har de gjort avdrag för midsommarafton med?

    Kan det va så att du inte gör alla dina timmar på 50%

    Beroende på hur mycket man jobbar har man ju rätt till olika långa raster. Du kanske går hem en halvtimma för tidigt eller dylikt.


    Nej har inga raster jag gör mina 4 timmar varje dag utan rast eller frånvaro.
  • Don3
    MR Xyz skrev 2018-07-25 11:38:18 följande:

    Nej. Se mitt inlägg ovan. Är jag frånvarande 2 dagar får jag löneavdrag motsvarande 2,8 dagar. Det finns olika regler för när vilken beräkning ska tillämpas, jag vet inte hur det exakt ser ut vid 50% frånvaro, men uppenbart stämmer det med faktorn 1,4 och troligtvis är det alltså helt rätt.

    TS ska självklart ändå fråga lönekontoret för att få det bekräftat.


    Har ts månadslön har det ingen betydelse då har man lön även röda dagar. Har hon timlön så ska man ha betalt alla dagar hon jobbar. Så nej lönen är fel.
  • EllisO

    Jag fick svar från lönekontoret och efter jag att facket sa att det insta stämde så säger det ojsan vi hade gjort lite fel, så nu sätter de över 3000kr tills imorgon.

    Blur lite shokad att de kan ha så dålig koll! Det är ju inte ett par 100 vi pratar om utan 3000kr!

    Sa också till löneskilen att då saknas det ju pengar även förra månaden. Jag skulle ha får semersättni g då eftersom jag hade semester 3 dagar i maj.

    Men näää du kan ju inte få full semester när du e sjukskriven. Jag höll på att gå i taket o sa att det kan jag visst, det är i tjänade pengar!! Så nu ska de sätta sig och titta på det också..

    Undrar hur mycket de egentligen är skyldig mig....

  • Don3
    EllisO skrev 2018-07-25 15:02:10 följande:

    Jag fick svar från lönekontoret och efter jag att facket sa att det insta stämde så säger det ojsan vi hade gjort lite fel, så nu sätter de över 3000kr tills imorgon.

    Blur lite shokad att de kan ha så dålig koll! Det är ju inte ett par 100 vi pratar om utan 3000kr!

    Sa också till löneskilen att då saknas det ju pengar även förra månaden. Jag skulle ha får semersättni g då eftersom jag hade semester 3 dagar i maj.

    Men näää du kan ju inte få full semester när du e sjukskriven. Jag höll på att gå i taket o sa att det kan jag visst, det är i tjänade pengar!! Så nu ska de sätta sig och titta på det också..

    Undrar hur mycket de egentligen är skyldig mig....


    Låter som en bra källarfilmar du jobbar på.
  • Ms H
    EllisO skrev 2018-07-25 15:02:10 följande:

    Jag fick svar från lönekontoret och efter jag att facket sa att det insta stämde så säger det ojsan vi hade gjort lite fel, så nu sätter de över 3000kr tills imorgon.

    Blur lite shokad att de kan ha så dålig koll! Det är ju inte ett par 100 vi pratar om utan 3000kr!

    Sa också till löneskilen att då saknas det ju pengar även förra månaden. Jag skulle ha får semersättni g då eftersom jag hade semester 3 dagar i maj.

    Men näää du kan ju inte få full semester när du e sjukskriven. Jag höll på att gå i taket o sa att det kan jag visst, det är i tjänade pengar!! Så nu ska de sätta sig och titta på det också..

    Undrar hur mycket de egentligen är skyldig mig....


    Det är tillåtet att ta ut hela semesterdagar under sjukskrivning, men man kan också ta för endast jobbtiden. Har du varit tydlig med att du ville ta ut hela dagar?
Svar på tråden Fel lön?