• Äldre 25 Jul 12:34
    1504 visningar
    4 svar
    4
    1504

    Tror du att det finns en fastighetsbubbla i Sverige?

    Hej
    Jag är nyfiken på att veta vad ni användare här på familjeliv anser om den svenska fastighetsmarknaden. Finns en fastighetsbubbla eller inte i Sverige år 2018. Detta kan vara en väldigt vanlig fråga eller samtalsämne för vissa och där väldigt många faktorer såklart spelar in, men skulle vilja veta vilken andel som tror vad här på forumet:)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att det finns en fastighetsbubbla i Sverige?
  • Äldre 25 Jul 14:02
    #1

    Bara för att bubblan inte smäller helt plötslogt betyder det inte att den inte finns. Att den finns är både tydligt och självklart om man ser ekonomi över huvud taget som bubblor som växer och krymper.

    Den Svenska fastighetsprisbubblan har har svällt ansenligt och i farligt rasande takt på senaste åren, det är sant. Nu verkar den  ha avstannat något och kanske slipper smälla.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 25 Jul 14:07
    #2

    Nja.. Ju högre skuldkvoten är hos hushållen desto högre är väl sannolikheten för ett ordentligt prisras vid en snabb konjukturnedgång, och just nu är den hög om man jämför med hur det sett ut historiskt. Men hur konjukturen kommer att röra sig framöver kan man ju omöjligt veta - vi kan drabbas av en stor finanskris imorgon, eller så kan världsekonomin ligga relativt stabilt i 50 år till. Att det fanns en bostadsbubbla kan man ju liksom bara konstatera när den väl spruckit. Händer inget oväntat och priserna ligger stabilt i många år så fanns det med facit i hand ingen bubbla.

    Related image

    Här är en graf över hushållens skuldkvot. Sist den steg kraftigt var precis innan finanskrisen 90-94, då fastighetspriserna rasade med så mycket som 80% på vissa håll.

    I slutändan tror jag att så länge man tänker långsiktigt när man köper och ser till att man klarar räntehöjningar så är det inga problem att köpa bostad idag. Är man beroende av dagens låga räntor för att ha råd att bo kvar ska man kanske däremot tänka ett varv extra innan man köper.

  • Äldre 25 Jul 14:10
    #3

    Nej, jag tror inte det. Det finns inte ett överflöd av bostäder i förhållande till hur många som behöver någonstans att bo. Då vi just nu har en hög efterfrågan på arbetskraft så är det många som behöver en bostad. Många företag anger bostadsbrist som ett tungt skäl tillagt de inte får tag i den arbetskraft de behöver. När folk har arbete har de råd att flytta hemifrån, att bryta upp från en relation.

    Men, om/när nästa lågkonjunktur slår till kommer efterfrågan nå bostäder att minska. Inte för att folk inte behöver utan för att de inte har råd på grund av arbetslöshet.

    Det är märkligt att vi inte kan få till en balans mellan utbud och efterfrågan när man lyckats i andra länder med en dynamisk arbetsmarknad.

  • Anonym (katji­ng)
    Äldre 27 Jul 22:58
    #4

    Vissa investerare på Dagens Industris forum har ylat om bostadsbubbla sedan 90-talet och sedan dess har jag tjänat 2 miljoner rent på bostadskarriär.

    Så jag säger "låt dem hållas".

    Numera har jag inget bolån alls så jag kunde inte bry mig mindre om räntorna går upp.

Svar på tråden Tror du att det finns en fastighetsbubbla i Sverige?