• Anonym (Pank)

    Fråga ang. försörjningsstöd

    Om jag gör en överföring mellan mina egna bankkonton, som syns i kontoutragen som lämnas in vid ansökan om ekonomiskt bistånd, ses detta då som en inkomst? Sitter med en överklagan i ett beslut, där de har räknat ihop alla inkomster i form av bidrag och några insättningar till ena kontot PLUS min egna överföring som "insättning"? Har gjort en miss eller finns det någon idiotisk bestämmelse som detta grundas på?

  • Svar på tråden Fråga ang. försörjningsstöd
  • Anonym (***))

    Det är ju ingen inkomst, men om du har pengar på ett annat konto, så bör det ju räknas i dina totala tillgångar.

  • Anonym (Nej.)

    Nej, det gör det inte.
    Men jag brukade ta två kontoutdrag och sedan markera på + och 1 på mina olika konton där ja g själv fört över för att underlätta. Alltså lämnade in en kopia som var "ren" och en kopia med förklarande anteckningar så att det lättare skulle se vilka pengar som bara var flyttade på.
    Var även sambo på den tiden och ibland flyttade vi pengar mellan våra konton och visade detta på samma sätt.

  • Anonym (Pank)

    Jo, pengarna som går till mitt andra konto har man tagit med i beräkningarna av mina totala tillgångar.

    Flyttade pengarna för att kunna betala räkningarna från ett och samma konto.

    tack för svar! Får skicka med ytterligare kontoutdrag där överföringen är markerade från båda konton.

  • Anonym (***))
    Anonym (Pank) skrev 2018-07-25 23:05:45 följande:

    Jo, pengarna som går till mitt andra konto har man tagit med i beräkningarna av mina totala tillgångar.

    Flyttade pengarna för att kunna betala räkningarna från ett och samma konto.

    tack för svar! Får skicka med ytterligare kontoutdrag där överföringen är markerade från båda konton.


    Gör så, så förstår dom vad det är.
  • Anonym (Pank)

    Seriöst! Skickade in en överklagan med en förklaring kring detta, och utdrag från båda konton med markerad överföring från ena kontot till det andra. Fick ett skriftligt beslut med avslag och där beräkningarna fortfarande visar på att dessa pengar räknats in som inkomst som gör att jag inte haft normunderskott under juli månad.

    Nu har hon skickat detta till Förvaltningsrätten och gått på semester. Förvaltningsrätten har skickat brev om att de kommer starta en utredning, så jag får väl se vad de anser. Men jag bara undrar om socialtjänsten har "rätt" att tolka in så uppenbara felaktigheter? Hon kunde dessutom ha frågat om dessa pengar på mötet, eller ringt och frågat istället för att dröja flera veckor med att skicka beslutet i brev.

    Någon som varit med om något liknande?

  • Anonym (Pank)

    Nej, det är ju det jag säger. Självklart får man inga pengar om man har pengar så det räcker på ett sparkonto... Det är från mitt andra konto, som jag har redovisat med kontoutdrag enligt kravet. Har t ex barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll som inkomster, som kommer in på olika konton. Detta har hon räknat ihop och UTÖVER detta överföringen jag gjorde som inkomst. D.v.s bara överflyttade pengar, inget otillåtet alltså.

Svar på tråden Fråga ang. försörjningsstöd