• Äldre 26 Jul 03:28
    3883 visningar
    5 svar
    5
    3883

    Vorde jag skrivit köpeavtal?

    Köpte en hund via blocket för ett tag sen. Jag fick hundens vaccinationspapper, och förra ägaren har skickat in till jordbruksverket så jag står som ägare på hunden. Men vi skrev aldrig något köpeavtal, och detta är något jag tänker på dagligen. Nu har den förra ägaren inte gett mig något problem alls och tror inte den kommer göra de heller. Men skulle förra ägaren ha rätt till hunden när vi inte skrivit avtal eller räcker de att jag är registrerad som ägare?

  • Svar på tråden Vorde jag skrivit köpeavtal?
  • Äldre 26 Jul 06:19
    #1

    Kvittot/köpeavtal är bevis för att du äger hunden så kontakta förra ägaren om att du vill ha ett. Vem som står reggad som ägare på JBV, SKK mm har ingen betydelse i en tvist.

  • Äldre 26 Jul 10:22
    #2

    Men jag försökte läsa runt lite inatt då läste jag på några hundsidor att ett muntligt avtal också är bindande. Och varför har de ingen betydelse att jag står som ägare i en tvist?

  • Äldre 26 Jul 10:45
    #3

    Ja, muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Problemet är ju ofta att de blir svåra att bevisa. Men OM det skulle uppstå en tvist, har du ju i detta fall flera bevis på din sida:

    - Ägaren har skickat papper till JBV om ägarbyte (signerat, antar jag?)
    - Ägaren har gett dig dokumentationen kring hunden.
    - Det finns kanske skriftlig dokumentation (mejl, chatt) om att säljaren vill sälja hunden, och där ni bestämmer pris och tid?

    Om du fortsatt är orolig, kan du inte bara kontakta ägaren och be om att få ett avtal/kvitto såhär i efterhand? 

  • Äldre 26 Jul 11:26
    #4
    Faaannyyy skrev 2018-07-26 10:22:42 följande:

    Men jag försökte läsa runt lite inatt då läste jag på några hundsidor att ett muntligt avtal också är bindande. Och varför har de ingen betydelse att jag står som ägare i en tvist?


    För att du behöver inte identifiera dig när du ändrar ägaruppgifter hos tex JBV så vem som helst kan ändra dessa uppgifter. Ägaruppgifterna hos JBV är mest till för att hitta dig som ägare om hunden tex springer bort.
  • Äldre 26 Jul 12:51
    #5

    Tack för alla svar! Jo vi har ju både sms konversation och går ju att se att vi överfört pengar till den vi köpte av osv, och ja de är den förra ägaren som skickat in papprena till jbv och signerat dom. Och som sagt förra ägaren har inte gett mig nåt att oroa mig för är bara de att jag har alltid köpt renrasig hund innan via kennel som är reggad i skk och då har ju allt skötts som de ska. Och jag är en person som oroar mig alldeles för mycket och tänker mycket. Jag borde som ni skriver bara höra av mig till förra ägaren och be om ett.. Känns bara dumt när de var ett tagsen vi köpte hunden. Men får väl göra detta för att lugna mig själv!

Svar på tråden Vorde jag skrivit köpeavtal?