• Honsomskäms

    Min kusin favoriseras av min mormor och morfar

    Hej! Jag är en tjej på 16 år och min yngre kusin är 12. Hon har alltid spenderat väldigt mycket tid hos min mormor och morfar för att hon bor väldigt nära och hennes föräldrar jobbar väldigt mycket. Jag är också där ibland men definitivt inte lika mycket som henne. Jag märker väldigt tydligt att de gillar henne mer än mig när jag är där för att hon prioriteras alltid. Hon får alltid som hon vill och det spelar aldrig någon roll vad jag har sagt eller mina åsikter över huvudtaget. Det slutar oftast med att jag blir sårad på något sätt och då är det mormor som säger till mig att rycka upp mig, jag är ju så stor och förståndig ???? men min kusin är ju inte direkt liten längre. Hon har alltid fått som hon velat och därför kan hon inte vad som är rätt och fel och hon kan inte heller ta ett nej, om det inte blir som hon vill så går hela världen under för henne. Jag är rätt trött på det här. Varför är det jag som ska vara den duktiga? Varför kan inte hon också vara det? Mormor är alltid på mig men hon fattar inte att det sårar mig, därför är jag alltid lättirriterad runt mormor. Jag får alltid höra att mormor och min kusin åkt iväg och gjort massor av saker tillsammans, hon har nästan aldrig gjort något med mig. Såklart att det sårar mig. Vad ska jag göra? Ska jag bryta kontakten med mormor eller min kusin? Jag vill ju egentligen inte det. Hjälp?

  • Svar på tråden Min kusin favoriseras av min mormor och morfar
  • gahadas

    Skulle inte rekommendera att bryta kontakten sådär bara, men det betyder ju inte att du behöver umgås med dom. Man behöver inte en mormor och en kusin i livet för att vara lycklig. Det är dumt att fokusera på människor som gör en olycklig.

    Om du ser saker dom gör tillsammans på tex facebook så blocka deras inlägg.

    Om dom undrar så berätta hur det ligger till. Att du är trött på din kusins beteende och på din mormor som favoriserar och att du väljer att umgås mindre med dem pga detta.

  • baralillatant

    Vet din mamma om hur du känner? Kan hon prata med mormor åt dig?

    Jag tror inte att hon sårar dig medvetet, det schysstaste är att ge henne en chans att förbättra sig :)

Svar på tråden Min kusin favoriseras av min mormor och morfar