• Äldre 27 Jul 13:08
    1896 visningar
    3 svar
    3
    1896

    Skadad ekparkett, är det lönt att slipa om?

    Hej! 

    Har precis flyttat in i en lägenhet med ekparkett från 1930-talet och nu när det ska renoveras skulle jag uppskatta råd från någon med lite koll. 

    1. Först och främst så undrar jag om det ens är någon ide att försöka fixa golvet eller om det kanske rent av måste läggas nytt?


    I vardagsrummet finns det kanske ett 10-tal väl synliga repor som ser ut att gå ner i själva träet. Inte långt ner visserligen utan vi pratar högst 1mm men värre är kanske att det också finns ett 10-tal djupare hack som är 2-3mm djupa/breda (där minst 2 av dem är kanske 5cm långa). 


    Vad tror ni? Går detta att fixa/laga på ett snyggt sätt? 

    2. Om det går så undrar jag också om jag kan välja att olja golvet efter att man slipat om det? Idag är det lackad Ekparkett som sagt och när jag googlar verkar det som att vissa skriver att endast vissa typer av parketgolv kan oljas? 

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Skadad ekparkett, är det lönt att slipa om?
  • Äldre 27 Jul 13:10
    #1

    Ja, om det är tillräckligt tjockt är det lönt att slipa. Jag fick välja om jag ville ha lackat eller oljat när jag hade golvfirma hemma, så jag gissar att du kan välja olja.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Jul 13:13
    #2

    Det är nog bäst att vända sig till en som kan detta. Rent generellt kan man säga att så gammal parkett har stor slipmån. Det är ofta gedigen ek rakt igenom, lackat håller bättre än oljat och är lättare att sköta. Har haft både oljat och lackat och föredrar lackat.

  • Äldre 27 Jul 13:19
    #3
    sextiotalist skrev 2018-07-27 13:13:45 följande:

    Det är nog bäst att vända sig till en som kan detta. Rent generellt kan man säga att så gammal parkett har stor slipmån. Det är ofta gedigen ek rakt igenom, lackat håller bättre än oljat och är lättare att sköta. Har haft både oljat och lackat och föredrar lackat.


    Intressant! Tack för svar :) 

    Hur jobbigt är det egentligen med oljat då enligt din erfaranhet? 

    Jag har förstått att det blir lite stökigare att sköta men jag tycker om utseendet så mycket att jag just nu tänker att det kanske kan vara värt mödan.
Svar på tråden Skadad ekparkett, är det lönt att slipa om?