• hen och nöjd
    Äldre 27 Jul 16:14
    1714 visningar
    13 svar
    -4 +1
    13
    1714

    Ickebinära diskrimineras

    Hej,

    Jag är ny här och anser att ickebinära diskrimineras i samhället.

    Trodde dock att detta forum hade en godhetens och rättvisans profil. Men redan när jag ska registrera mig så infinner sig en känsla av diskriminering.

    Tvingas välja om jag är man eller kvinna, men det finns inget alternativ för oss icke-binära.

    Vad anser ni om detta? Är det verkligen rimligt att diskriminera oss ickebinära på detta vis?

  • Svar på tråden Ickebinära diskrimineras
  • Äldre 27 Jul 16:20
    #1
    -1 +4

    Det är inte så svårt antingen har du en penis och då är du en man. Eller så har du en vagina och då är du en kvinna. Sen vad du identifierar dig som är ditt problem. Men enligt ditt id kort och födelsebevis så är du antingen man eller kvinna.

  • kottel­in
    Äldre 27 Jul 16:26
    #2
    Spislucka skrev 2018-07-27 16:20:30 följande:

    Det är inte så svårt antingen har du en penis och då är du en man. Eller så har du en vagina och då är du en kvinna. Sen vad du identifierar dig som är ditt problem. Men enligt ditt id kort och födelsebevis så är du antingen man eller kvinna.


    Fast nu för tiden kan du ju byta personnummer och vara "man med mus" eller "kvinna med kuk".
    Nu för tiden är det inte så enkelt.

    Ja, typ så...
  • Äldre 27 Jul 17:54
    #3
    +1
    Spislucka skrev 2018-07-27 16:20:30 följande:

    Det är inte så svårt antingen har du en penis och då är du en man. Eller så har du en vagina och då är du en kvinna. Sen vad du identifierar dig som är ditt problem. Men enligt ditt id kort och födelsebevis så är du antingen man eller kvinna.


    Exakt.
  • Äldre 27 Jul 17:55
    #4
    +1
    kottelin skrev 2018-07-27 16:26:06 följande:

    Fast nu för tiden kan du ju byta personnummer och vara "man med mus" eller "kvinna med kuk".

    Nu för tiden är det inte så enkelt.


    Man får byta personnummer vid en könskorrigering, men då har man ju faktiskt bytt kön och är inte en ?man med mus? eller tvärtom.

    När det kommer till icke-binär så är jag kluven. Samtidigt som jag tycker att alla ska leva sitt liv som de vill så finns det faktiskt bara två biologiska kön, i övrigt handlar det om känslomässig identifiering.

    Sen Jan man ju undra varför man ska behöva ange kön bär man registrerar ett användarnamn på en sajt som familjeliv. Det är ju egentligen ganska ointressant i sammanhanget.
  • Glinda från Oz
    Äldre 27 Jul 18:11
    #5
    -1 +1

    Icke binäritet är en modegrej som kommer försvinna så småningom, slappna av och ägna dig åt något vettigare, det finns gott om riktiga problem att bli upprörd över.

  • kottel­in
    Äldre 27 Jul 18:24
    #6
    Fosse skrev 2018-07-27 17:55:07 följande:
    Man får byta personnummer vid en könskorrigering, men då har man ju faktiskt bytt kön och är inte en ?man med mus? eller tvärtom.

    När det kommer till icke-binär så är jag kluven. Samtidigt som jag tycker att alla ska leva sitt liv som de vill så finns det faktiskt bara två biologiska kön, i övrigt handlar det om känslomässig identifiering.

    Sen Jan man ju undra varför man ska behöva ange kön bär man registrerar ett användarnamn på en sajt som familjeliv. Det är ju egentligen ganska ointressant i sammanhanget.
    Stämmer inte, du måste inte genom gå korrigering för att få nytt personnummer.
    Ja, typ så...
  • Äldre 27 Jul 19:02
    #7
    kottelin skrev 2018-07-27 18:24:11 följande:

    Stämmer inte, du måste inte genom gå korrigering för att få nytt personnummer.


    Du har rätt.

    Men det är skillnad om man är transexuell eller icke-binär. Det finns bara två biologiska kön och rent juridisk är det ett av dessa som gäller. Sen kan man ju känna sig hur man vill, det är mer en personlig fråga.
  • Äldre 27 Jul 19:08
    #8
    -1

    Jag känner mig diskrimerad att det står välj kön man eller kvinna när man registrerade sig. Jag är sjöjungfru. Tragiskt. Lider med dig.

  • Äldre 27 Jul 19:13
    #9

    Kolla passet och välj det kön som står där. Därefter kan du vara icke-binär igen.

  • Äldre 27 Jul 20:22
    #10

    TS, exakt vari ligger diskrimineringen i detta fall? Vad är det du blivit förnekad pga din upplevda könsidentifiering?

    Att svara på en fråga om vilket biologiskt kön du är kan väl ändå inte anses som diskriminering?

  • Äldre 28 Jul 03:35
    #11
    +1
    Fosse skrev 2018-07-27 20:22:26 följande:

    TS, exakt vari ligger diskrimineringen i detta fall? Vad är det du blivit förnekad pga din upplevda könsidentifiering?

    Att svara på en fråga om vilket biologiskt kön du är kan väl ändå inte anses som diskriminering?


    Sajten Familjeliv väljer att utesluta icke-binära individer. Oavsett vad du, jag eller någon annan tycker om binära/icke-binära, trans/cis osv så är det ett faktum att familjeliv med denna registrerings-process gör ett ställningstagande i frågan.
  • storst­adspap­pa
    Äldre 28 Jul 06:20
    #13
    +1

    Det är ett bedrövligt problem du belyser i den här tråden som berör mej personligen mycket starkt. Jag har hela mitt liv fått stå ut med allvarlig diskriminering för att jag är ett äppelträd. Hur tror folk att det känns när de skrattar en rakt i ansiktet för att man står upp för den man är? Det är inte roligt alls vill jag säga till alla er mobbare där ute!

Svar på tråden Ickebinära diskrimineras