• Äldre 28 Jul 08:10
    6340 visningar
    12 svar
    12
    6340

    Era bästa tips, solsemester

    Jag skulle behöva er hjälp med alla tips om packning för solsemester och barn.
    Vi skall åka till Mallorca och Alcudia i september på vår första resa. 
    Jag är en person som gillar att vara ute i god tid, skriva listor osv.
    Men jag behöver era tips. Vad får man inte glömma? 
    Vi kommer att ha med en urban jungle som barnvagn.

    Tusen tack på förhand för er hjälp

  • Svar på tråden Era bästa tips, solsemester
  • Äldre 28 Jul 09:21
    #1

    Packa inte för mycket. Det är oftast det man gör fel på när man reser första gången.

    Badkläder+strandtunika är det man använder mest så ett ombyte vanliga kläder kan användas flera dagar i regel.

    Barnkläder är lätta att skölja upp i handfatet med lite tvål, torkar på nolltid i solen. Bra att tänka på vid nedkissade kläder eller glassklet.

    Köp det som saknas/glöms/tar slut. Så gör jag.

  • Äldre 28 Jul 09:29
    #2

    Toppen.
    Tack för tips.
    Jag är nog personen som packar alldeles för mycket kläder.
    Hur tänker du med reseapotek och sånt?

  • Äldre 28 Jul 11:32
    #3
    elsaedvin skrev 2018-07-28 09:29:06 följande:

    Toppen.

    Tack för tips.

    Jag är nog personen som packar alldeles för mycket kläder.

    Hur tänker du med reseapotek och sånt?


    Jag har med Resorb vätskeersättning, solskyddsfaktor, skavsårsplåster, rumpsalva till blöjbarnen och ev egna mediciner.

    Om ni får turistmage dvs diarré så köp såna tabletter på plats då dom tar bättre än våra svenska.

    Något annat har jag inte behövt.
  • Äldre 28 Jul 12:19
    #4

    Har alltid med mig på resa eteriska oljor och en diffuser. Kokosolja kan man alltid köpa på plats men vill ha egen aloe vera gel med.

    Resorb och huvudvärkstabletter.

    Plåster och en packe med våtservetter (liknande liberos) har barn med benägenhet till att få många skrapsår.

    Kamera (ev extra minneskort) och laddare.

  • Anonym (Y)
    Äldre 28 Jul 12:42
    #5

    Supersomriga luftiga kläder, max 10 st exklusive underkläder t.ex Kjol, klänning, strandtunika, dubbla uppsättningar badkläder, ombyte underkläder, solhatt,

    Två olika handväskor att välja på som är enkla att ha

    Kylbalsam, våtservetter, skavsårsplåster, plåster, huvudvärkstabletter, vätskeersättning, handsprit, tamponger (börjar någon blöda näsblod är det ju bomull du kan dra loss ur en tampong)

    Bekväma skor för långa turer, tänk bekvämt före snyggt.

    Solskydd/ parasoll på vagnen

    Solhatt på barnet

    Ha lite lätta kläder på barnet för värme absorberas mer naken (gäller även vuxna)

    Extra batterier och minneskort till kameran

    Mobilladdare

  • Anonym (Y)
    Äldre 28 Jul 12:43
    #6

    Solskydd såklart med!

  • Äldre 29 Jul 00:37
    #7
    Fjäril kär skrev 2018-07-28 11:32:30 följande:

    Jag har med Resorb vätskeersättning, solskyddsfaktor, skavsårsplåster, rumpsalva till blöjbarnen och ev egna mediciner.

    Om ni får turistmage dvs diarré så köp såna tabletter på plats då dom tar bättre än våra svenska.

    Något annat har jag inte behövt.


    Toppen.

    Jag har hört att det skall vara bättre tabletter i Thailand men aldrig i Spanien, tack för tips.

    Tänker alltid att jag ska packa då lätt men det är svårt.

    Framför allt till barnen. Något till stranden, något på kvällen. Kanske något tröja om det blir kallt. Extra skor. Osv osv osv.

    Men man kan ju köpa där om det skulle vara något.

    Hur tusan gör man med blöjor? Tar ni med eller köper ni där.

    Har hört att de brukar vara parfymerade. Har inget känsligt blöjbarn men en då.?
  • Äldre 29 Jul 00:39
    #8
    legomum skrev 2018-07-28 12:19:18 följande:

    Har alltid med mig på resa eteriska oljor och en diffuser. Kokosolja kan man alltid köpa på plats men vill ha egen aloe vera gel med.

    Resorb och huvudvärkstabletter.

    Plåster och en packe med våtservetter (liknande liberos) har barn med benägenhet till att få många skrapsår.

    Kamera (ev extra minneskort) och laddare.


    Eteriska oljor för vad? Använder aldrig also Vera hemma så det är nog inget för mig. Om du inte har något kanontid på vad det är bra för :)
  • Anonym (Abc)
    Äldre 29 Jul 07:05
    #9

    Badkläder, minst två uppsättningar per person. En eller två strandklänningar/tunikor. En eller två klänningar till middagar. 2-3 par shorts, 1-2 par kjolar. 5 linnen/blusar som passar både till promenaden och middagen och matchar alla underdelar. En långärmad tröja och en tunn jacka (om det inte är ett land då det är varmt hela natten, då räcker det med en tunnare långärmad att ha på flyget). Underkläder, en sporttop, två bh och ca 10 par trosor. Ett par bekväma skor och ett par flip flop.

    Ungefär så ser min packlista ut när vi ska resa bort en månad.

  • Äldre 29 Jul 07:31
    #10
    elsaedvin skrev 2018-07-29 00:39:20 följande:

    Eteriska oljor för vad? Använder aldrig also Vera hemma så det är nog inget för mig. Om du inte har något kanontid på vad det är bra för :)


    Aloe vera är skönt på huden efter solen (används även om man bränt sig), tillför fukt i mängder. Blandar man det med lavendel så har man ett bra myggmedel. Har man det i diffusern så har man skydd mot mygg i rummet.

    Använder även olika blandningar med eteriska oljor om jag har huvudvärk, muskelvärk, trött, varva ner på kvällen. Har det i ansiktskrämen för antageing, eller i bodybuttern för fötterna för öka blodcirkulationen (kalla fötter)... en hel del alltså.

    Aloe vera gel använder jag som sagt var på kvällen istället för dyr onödig eftersolkräm. Men har även svalkande effekt på brännskador och när barnen gjort sig illa och behöver lite snabb lindring kan de få en klick på såret innan rengöring o plåster.

    Jag gör som sagt var egen ansiktskräm och bodybutter som innehåller aloe vera gel.

    Så för Mig är det en kanonprodukt :)
  • Äldre 29 Jul 08:45
    #11
    elsaedvin skrev 2018-07-29 00:37:55 följande:

    Toppen.

    Jag har hört att det skall vara bättre tabletter i Thailand men aldrig i Spanien, tack för tips.

    Tänker alltid att jag ska packa då lätt men det är svårt.

    Framför allt till barnen. Något till stranden, något på kvällen. Kanske något tröja om det blir kallt. Extra skor. Osv osv osv.

    Men man kan ju köpa där om det skulle vara något.

    Hur tusan gör man med blöjor? Tar ni med eller köper ni där.

    Har hört att de brukar vara parfymerade. Har inget känsligt blöjbarn men en då.?


    Pampers blöjor finns att köpa och även andra sorter. Inga problem att köpa på plats. Aldrig sett några parfymerade. Jag har haft blöjor med för några dagar och sen köpt.

    Vad gäller packning av kläder så tänk nödvändighet och vad ni faktiskt ska göra. Ha koll på vilket väder ni får på plats. Då är det enklare att veta hur ni ska packa. Hur mycket kläder använder ni hemma en het sommardag ni tillbringar på stranden ? Utgå från det.

    Dubbel uppsättning av badkläder till alla, ett par bekväma skor för promenad och utflykter, badtofflor/sandaler, solhattar, 2 strandtunikor, 3 klänningar, shorts, en tunnare långärmad tröja av något slag, några toppar, bh o trosor.

    För barnen tänker jag likadant. Och som sagt, att skölja upp något plagg eller vädra ur det funkar fint.

    Och ska ni shoppa har ni ju automatiskt något ombyte till.

    Kläderna ni reser i stoppar ni undan och reser hem i också.
  • Äldre 29 Jul 20:56
    #12

    Kläder, hur mkt beror på. Mina barn behöver oftast 2 uppsättningar per dag. Jag har ett litet reseapotek med temp, alvedon, sårtvättservetter, plåster, pincett, nagelsax, resorb och lite annat. Sjukvårdskort från fsk för samtliga. Sen brukar jag packa någon bok och lite leksaker. Sandleksaker köper vi på plats. Jag brukar ta med blöjor, badblöjor, lite olika kex för flyget hem och klämmisar.

Svar på tråden Era bästa tips, solsemester