• Anonym (Anonym)

    BVC-journal sekretessbelagd?

    Hej,

    beställde kopior av min BVC- och VC-journal pga att det vore intressant att läsa.
    Fick inte kopia på allt pga 25 kap. 1§ Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), se lagen i länken:
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400
    Är väldigt förvånad. Har detta hänt någon annan? Är det vanligt? Vad kan vara en anledning att sekretessbelägga någons journal?

  • Svar på tråden BVC-journal sekretessbelagd?
  • Anonym (Vems?)

    Är det din BVC-journal från när du var liten, eller ditt barns?

    Ifall journalen är från din barndom och innehåller något som rör din mammas hälsa, så är den delen skyddad enligt OSL. Du får bara reda på de delar av journalen som handlar om dig.

  • Anonym (Anonym)

    Ja, det är min journal.
    Varför skulle det stå något om min mammas hälsa i min journal?

  • Anonym (Vems?)

    Nu gissar jag bara, men ifall din mammas hälsa påverkar din hälsa så tror jag att det kan noteras i din BVC-journal.

  • Anonym (Anonym)

    Okej, tack!
    Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara då jag kan läsa det som står t ex om mammas allergier, men det du säger verkar rimligt.

  • Jemp
    Anonym (Anonym) skrev 2018-07-28 19:24:45 följande:

    Ja, det är min journal.

    Varför skulle det stå något om min mammas hälsa i min journal?


    Bvc ska ju (iaf idag) fånga upp förlossningsdepression och frågar om ärftliga sjukdomar tex
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2018-07-28 20:25:43 följande:
    Bvc ska ju (iaf idag) fånga upp förlossningsdepression och frågar om ärftliga sjukdomar tex
    Aha, det låter som en rimlig gissning med tanke på vissa saker!
  • Anonym (Nyfiken)

    Hur gör man för att begära ut sin egen Bvc-journal från när man var liten?

Svar på tråden BVC-journal sekretessbelagd?