• Äldre 28 Jul 19:21
    15751 visningar
    16 svar
    16
    15751

    Min sambos dåliga självkänsla förstör vår relation!

    Hej fina ni!

    Jag behöver hjälp. Jag är tillsammans med en man som är ca 5 år äldre än mig. Han är 31. Och han har sååååå dålig självkänsla att de har påverkar hela vår relation sen dag ett. Först och främst har han noll självförtroende i sitt yrke vilket gör att han vägrar utbilda sig trots att jag har sagt att i hans yrke kommer han dubbla sin lön med nästan 15 tusen oc att vi kommer ha svårt med barn osv i framtiden om han ej gör det då han inte vill byta yrke. Sen misstolkar han allting, försöker hela tiden läsa mellan raderna, står ej upp för mg eller ens sig själv, en kommentar om kläder utseende osv kan få honom att krascha totalt, han har knappt några ambitioner och vi har pratat om detta i över ett år nu. Jag har försökt prata med honom och ge rådet nästan gett ultimatum att gå till en psykolog men han tar inte tag i det.

    Vad ska jag göra? Ska jag ge honom ett seriöst ultimatum nu eller ska jag bara lämna honom? Finns det hopp?

  • Svar på tråden Min sambos dåliga självkänsla förstör vår relation!
  • Äldre 28 Jul 19:56
    #1

    Ja, du.. hur länge har ni varit ett par?

  • Anonym (mmmm)
    Äldre 28 Jul 21:59
    #2

    Du verkar ha försökt prata förstånd med honom flera gånger. Ultimatum kanske behövs? Du kan ju inte må bra i detta så något måste göras. 

  • Anonym (lol)
    Äldre 29 Jul 03:49
    #3
    +1

    Dubbla sin lön med nästan 15 tusen? Han tjänar alltså mindre än 15 tusen i dagsläget?

    TS, det är inte din uppgift att förändra mannen, du ska bara påtala vad du förväntar dig av en partenr och (ev) pappan till dina barn. Väljer han att ändra sig så gör han det, annars får du antingen gilla läget eller söka efter en man som passar bättre på dina preferenser i form av självsäkerhet och ekonomi.

  • Anonym (Hans liv. Hans beslut­.)
    Äldre 29 Jul 05:30
    #4
    +1

    Din kille/pojkvän är 31 år och har ett yrke idag.

    Du är inte nöjd med hans yrke och vill att han omskolar sig för att tjäna mer pengar.

    Han har svårt att ta kritik.

    Du tvingar honom att gå till en psykolog för att reda ut saker som _du_ är missnöjd med.

    Du har krävt detta i mer än ett år och du är ca 25 år gammal.

    Herregud.

    Mitt råd till dig är att antingen accepterar du din kille som han är och lär dig gilla HONOM. Du får lära dig att uppskatta honom och tycka om honom som han är. Eller så får du gå vidare och hitta en kille som uppfyller dina kriterier såsom hur du vill ha en man.

    Vad är det som gör att ni kommer att ha svårt med barn om han inte omskolar sig och går till en psykolog? På vilket sätt skulle eventuella barn må bättre för att deras mamma har tvingat pappan till det hon tycker är "nödvändigt"?

    Diskussioner kan man ju alltid ha men här låter det mer som om du är missnöjd med det du har. En annan kille skulle kanske passa bättre?

  • Anonym (Elma)
    Äldre 29 Jul 06:02
    #5

    Tycker han själv att han har problem? Om inte så har han ju ingen anledning att gå till psykolog... terapi fungera dessutom inte särskilt bra om inte den som går i terapi är motiverad.

    Alla vill inte utbilda sig eller byta yrke, det är ju faktiskt inte upp till dig att bestämma...

  • sextio­talist
    Äldre 29 Jul 07:25
    #6
    Anonym (Hans liv. Hans beslut.) skrev 2018-07-29 05:30:58 följande:

    Din kille/pojkvän är 31 år och har ett yrke idag.

    Du är inte nöjd med hans yrke och vill att han omskolar sig för att tjäna mer pengar.

    Han har svårt att ta kritik.

    Du tvingar honom att gå till en psykolog för att reda ut saker som _du_ är missnöjd med.

    Du har krävt detta i mer än ett år och du är ca 25 år gammal.

    Herregud.

    Mitt råd till dig är att antingen accepterar du din kille som han är och lär dig gilla HONOM. Du får lära dig att uppskatta honom och tycka om honom som han är. Eller så får du gå vidare och hitta en kille som uppfyller dina kriterier såsom hur du vill ha en man.

    Vad är det som gör att ni kommer att ha svårt med barn om han inte omskolar sig och går till en psykolog? På vilket sätt skulle eventuella barn må bättre för att deras mamma har tvingat pappan till det hon tycker är "nödvändigt"?

    Diskussioner kan man ju alltid ha men här låter det mer som om du är missnöjd med det du har. En annan kille skulle kanske passa bättre?


    Du pekade på viktiga saker. Men det jag vänder mig emot, i en relation ska man inte lära sig att gilla personen, man ska älska personen som den är, gör man inte det, så ska man inte en kärleksrelation med den personen. Man ska inte lära sig att älska personen, man ska inte ändra personen.
  • sextio­talist
    Äldre 29 Jul 07:28
    #7

    Bryt upp för er bådas skull. Du minimerar honom, du vill ha en annan typ av man, hans självkänsla blir inte bättre av ditt sätt att vara mot honom.

    Finns det något du älskar hos honom alls?

  • Anonym (Ida)
    Äldre 29 Jul 08:00
    #8

    Ja, jag kan nog hålla med alla andra.. Jag tycker att det är du som är problemet här TS. Varför ens kommentera hans kläder? Jag skulle aldrig kommentera min sambos kläder, annat på ett positivt sätt. I en relation ska man höja varandra. 
    Om min sambo kommenterade mina kläder så skulle jag bli tokig, inte för att jag har dålig självkänsla, utan mer för att man inte gör så.

    Om han inte har några ambitioner jobbmässigt? Vad är problemet? Om han är nöjd så är väl det viktgast? Min sambo HAR ambitioner, men jobbar som ingenjör men trivs inte alls. Han är ledsen varje dag för att han inte trivs på jobbet. Finns inget värre för en som står bredvid.

    Jag tycker du får hoppa ned från dina höga hästar och sluta kritisera din sambo! Hoppas att han gör slut med dig istället. 

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 29 Jul 08:05
    #9

    Jag reagerar som andra på att det inte framgår av det du beskriver som att han har låg självkänsla, däremot att han har andra (i din mening lägre) mål och ammbitioner än du.

    Ett problem för honom är det ju om han själv väldigt gärna vill vidareutbilda sig men inte vågar. Då kan man ju säga att problemet är låg självkänsla. Men som du beskriver det låter det snarare som ni två vill lite olika med hans liv, och då är ju inte dina påtryckningar positiva.

    Men jag kanske missförstår?

  • Äldre 29 Jul 08:21
    #10

    Varför skulle det inte funka att skaffa barn med en lågavlönad partner? Man får ju anpassa sig efter de ekonomiska omständigheter som råder helt enkelt. Vill du ha en annan levnadsstandard så finns ju alla möjligheter att själv välja ett mer högavlönat yrke. Jag tycker också det låter lite som om du nedvärderar din sambos person och val. Blir man kör i en person så får man leva även med de egenskaper man kanske inte uppskattar.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 29 Jul 08:56
    #11

    Frågan är vill han vidareutbilda sig eller är det du som vill att han ska göra det ? Anser han att han har noll självförtroende eller är det du som anser att han har det ? Anser han att han inte tål några pikar och någon som helst kritik eller är det du som har svårt för att han inte tycks förstå din kritik eller gilla dina pikar ? Ett gammalt ordspråk säger att "det aldrig är bara ens fel när två träter"...

    Är han 31 år och har ett fast jobb som han trivs med så kan han skatta sig lycklig. Långt ifrån alla killar (eller tjejer för den delen) är i dagens samhälle så lyckligt lottade. Det går alldeles utmärkt att skaffa barn även om ingen av föräldrarna är höginkomsttagare och man inte bor i villa med pool, trädgård och utegrill och inte har råd med den fabriksnya Volvon.

    Det låter som att psykoterapi, både tillsammans och enskilt, inte vore en så tokig idé för er. För att utröna om ni har någon framtid tillsammans och att ni båda försöker lära er att förstå och respektera varandra. Eller så är det kanske läge att bryta nu innan det kommer barn in i bilden för har man redan svårt att förstå varandra så kommer det inte bli lättare då...

  • Anonym (Sj)
    Äldre 30 Jul 03:10
    #12

    Så om någon inte vill samma sak som dig har de låg självkänsla?

    Att må dåligt av att klankas ner av sin partner är inte låg självkänsla det är känsla av besvikelse och att man inte är respekterad.

    Att inte vilja utbilda sig eller skifta karriär är inte låg självkänsla, det är ett val man kan godkänna eller avböja.

    Jag skulle säga att forcera sin partner är hänsynslöst, respektlöst och egoistiskt och det gör bara människor med låg självkänsla, han vet vad han vill men han tvingar inte dig att vilja samma sak, det är ett tecken på en sund självkänsla.

  • Anonym (men)
    Äldre 30 Jul 11:16
    #13
    Sandra8282 skrev 2018-07-28 19:21:27 följande:

    Hej fina ni!

    Jag behöver hjälp. Jag är tillsammans med en man som är ca 5 år äldre än mig. Han är 31. Och han har sååååå dålig självkänsla att de har påverkar hela vår relation sen dag ett. Först och främst har han noll självförtroende i sitt yrke vilket gör att han vägrar utbilda sig trots att jag har sagt att i hans yrke kommer han dubbla sin lön med nästan 15 tusen oc att vi kommer ha svårt med barn osv i framtiden om han ej gör det då han inte vill byta yrke. Sen misstolkar han allting, försöker hela tiden läsa mellan raderna, står ej upp för mg eller ens sig själv, en kommentar om kläder utseende osv kan få honom att krascha totalt, han har knappt några ambitioner och vi har pratat om detta i över ett år nu. Jag har försökt prata med honom och ge rådet nästan gett ultimatum att gå till en psykolog men han tar inte tag i det.

    Vad ska jag göra? Ska jag ge honom ett seriöst ultimatum nu eller ska jag bara lämna honom? Finns det hopp?


    1. Förmodligen "vägrar" han utbilda sig för att han inte vill utbilda sig! Jag har också ett yrke jag skulle kunna vidareutbilda mig i, men jag vill inte. Jag trivs med det jag gör och klarar mig på lönen. Om du tycker att ni behöver mer pengar får DU utbilda dig högre så att du får en bättre lön.
    Får jag fråga vad du och han tjänar, på ett ungefär?

    2, Misstolkar eller är det du som helt enkelt inte kan förklara ordentligt hur du menar? Varför ens kommentera kläder och annat? Om han nu kraschar av kommentarer, varför ge andra kommentarer än positiva?

    3, Varför måste man ha ambitioner? Om man är nöjd som man är? Han kanske uppnåt de ambitioner han hade med val av yrke, bostad etc?

    4, om du inte kan sluta försöka förändra honom för att passa dig ska du såklart lämna honom. Så att både han och du kan träffa någon som är rätt för er.
  • Anonym (Ida)
    Äldre 31 Jul 08:11
    #14
    Anonym (men) skrev 2018-07-30 11:16:17 följande:
    1. Förmodligen "vägrar" han utbilda sig för att han inte vill utbilda sig! Jag har också ett yrke jag skulle kunna vidareutbilda mig i, men jag vill inte. Jag trivs med det jag gör och klarar mig på lönen. Om du tycker att ni behöver mer pengar får DU utbilda dig högre så att du får en bättre lön.
    Får jag fråga vad du och han tjänar, på ett ungefär?

    2, Misstolkar eller är det du som helt enkelt inte kan förklara ordentligt hur du menar? Varför ens kommentera kläder och annat? Om han nu kraschar av kommentarer, varför ge andra kommentarer än positiva?

    3, Varför måste man ha ambitioner? Om man är nöjd som man är? Han kanske uppnåt de ambitioner han hade med val av yrke, bostad etc?

    4, om du inte kan sluta försöka förändra honom för att passa dig ska du såklart lämna honom. Så att både han och du kan träffa någon som är rätt för er.
    TS fick kritik och inte medhåll och har sedan länge lämnat tråden... 
  • H37
    Wed 14 Feb 23:50
    #15
    -1

    Jag förstår trådskaparen till 100%


    Detta är inte en fråga om att rätta ?hen? eller tänka annorlunda. Detta är en fråga på rop på hjälp då hon är med en person som hen vill satsa på och tror på men ser hur den andra parten i relationen inte kanske är ?där? eller ?redo? Hen vill hjälpa till och försöka förstå och sträcker ut en hand kring problematiken i relationen.

    Jag vet inte vad du ska göra. Men jag vet att du bör hitta att sätt att kommunicera och fråga vad du kan göra för att hjälpa din partner men och fråga för att hjälpa dig själv.
    Förstår hen din frustration och hur mycket du bryr dig och den tid du lägger ner på att försöka?

    Prata, prata, förstå, stötte, väx tillsammans!

    Lycka till ❤️

  • H37
    Wed 14 Feb 23:52
    #16
    -2
    H37 skrev 2024-02-14 23:50:38 följande:

    Jag förstår trådskaparen till 100%


    Detta är inte en fråga om att rätta ?hen? eller tänka annorlunda. Detta är en fråga på rop på hjälp då hon är med en person som hen vill satsa på och tror på men ser hur den andra parten i relationen inte kanske är ?där? eller ?redo? Hen vill hjälpa till och försöka förstå och sträcker ut en hand kring problematiken i relationen.

    Jag vet inte vad du ska göra. Men jag vet att du bör hitta att sätt att kommunicera och fråga vad du kan göra för att hjälpa din partner men och fråga för att hjälpa dig själv.
    Förstår hen din frustration och hur mycket du bryr dig och den tid du lägger ner på att försöka?

    Prata, prata, förstå, stötte, väx tillsammans!

    Lycka till ❤️


    Fy tusan, massa stavfel och dåligt flow i menings-strukturen. Skyller på autokorrigering ??????
Svar på tråden Min sambos dåliga självkänsla förstör vår relation!