• Jossan21

    Havandeskapsförgiftning?

    Hej! Hur började havandeskapsförgiftning för er som haft det? Märkte igår att jag svullnat väldigt om både händer och fötter.. (har även lite ont av det!) tog ett blodtryck på mig själv, då låg trycket på 136/82 blev lite förvånad då trycket legat ganska lågt senaste dagarna.. kollar regelbundet! (Fick havandeskapsförgiftning med första barnet nämligen!) ska tilläggas att jag även haft huvudvärk o magont senaste dagarna o vi avbröt semestern pga av att jag inte känner mig pigg! Idag mår jag även illa.. jag får väl se hur jag mår under dagen antar jag? Blir jag sämre - kontakta förlossningen?! Annars ringa BM imorgon för att kolla tycket kanske? Hoppas jag slipper detta denna gång!!

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • cassandrah

    Hur mår du nu? Jag tycker det låter som början på havandeskapsförgiftning. Ring förlossningen och åk in på en koll :)

  • Jossan21
    cassandrah skrev 2018-07-29 18:55:59 följande:

    Hur mår du nu? Jag tycker det låter som början på havandeskapsförgiftning. Ring förlossningen och åk in på en koll :)


    hej!

    jag väntade till idag med att kontakta MVC då läget igår var oförändrat.
    Idag mätte jag dock ett blodtryck på 146/87 vid en blodtryckskontroll på VC i sånt blodtrycksrum. (kollade själv)
    Jag ringde BM direkt och ska dit nu snart för ytterligare ett blodtryck.
    jag känner mig allmänt hängig, ont huvudet och som sagt svullna händer o fötter. (ont i vaderna)
    vi får se vad BM säger nu.... hoppas dom tar mig på allvar när det gick som det gjorde sist.. :/ 
    har du haft havandeskapsförgiftning?
  • Sjuttiosjuan

    Hoppas du klarar dig denna gång! Jag fick högt BT veckorna innan BF och sattes på medicin. Dagarna innan BF gick jag väldigt högt BT och dagen innan BF fick jag väldigt ont i huvudet och mätte hemma till 200/110. Hade planerat snitt i dagarna eftersom min bebis låg i säte men när BT blev så högt vart det lite mer brådis att få ut henne. Blev aldrig HF för mig men dom borde ju definitivt ta dig på allvar om du haft det tidigare. Lycka till!!

  • Jossan21
    Sjuttiosjuan skrev 2018-07-30 12:42:34 följande:

    Hoppas du klarar dig denna gång! Jag fick högt BT veckorna innan BF och sattes på medicin. Dagarna innan BF gick jag väldigt högt BT och dagen innan BF fick jag väldigt ont i huvudet och mätte hemma till 200/110. Hade planerat snitt i dagarna eftersom min bebis låg i säte men när BT blev så högt vart det lite mer brådis att få ut henne. Blev aldrig HF för mig men dom borde ju definitivt ta dig på allvar om du haft det tidigare. Lycka till!!


    oj jävlar vilket högt blodtryck!! då kan du inte mått bra....
    vad har du för mätare? verkar den pålitlig? min har visat så olika....
    ja jag tycker också dom borde ta mig mer seriöst, förra graviditeten lovade dom mig massa extra koller under nästa, med fler tillväxtultraljud osv.. nu går jag in i vecka 31 imorgon och tycker inte att jag blivit kollad extra tyvärr... inget extra ultraljud eller liknande!! :/
    dessutom hoppas jag på att bli sjukskriven för blodtrycket men vet inte hur hårda dom är med det heller. Jag behöver vila så enkelt är det.
  • Jossan21
    Sjuttiosjuan skrev 2018-07-30 12:42:34 följande:

    Hoppas du klarar dig denna gång! Jag fick högt BT veckorna innan BF och sattes på medicin. Dagarna innan BF gick jag väldigt högt BT och dagen innan BF fick jag väldigt ont i huvudet och mätte hemma till 200/110. Hade planerat snitt i dagarna eftersom min bebis låg i säte men när BT blev så högt vart det lite mer brådis att få ut henne. Blev aldrig HF för mig men dom borde ju definitivt ta dig på allvar om du haft det tidigare. Lycka till!!


    idag var trycket 150/80..... så påväg upp :/ 
  • Sjuttiosjuan
    Jossan21 skrev 2018-08-01 20:51:52 följande:

    idag var trycket 150/80..... så påväg upp :/ 


    Då får du nog vara på din vakt! Lite tidigt att föda nu:( Hoppas det stannar av!
  • Jossan21
    Sjuttiosjuan skrev 2018-08-01 21:17:42 följande:
    Då får du nog vara på din vakt! Lite tidigt att föda nu:( Hoppas det stannar av!
    blivit sjukskriven fram till BF nu. ska gå på blodtryckskontroll 1 gång i veckan nu framöver, det känns tryggt att dom håller koll..
    Glad
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?