• Thorleif Viking

    Sömnproblematik

    Hejsan familjeliv!

    Första tråden här, länge läst som icke medlem.

    Jag är snart 30 och har en längre tid lidit av övervikt. Ligger ganska stadigt runt 115kg och är 185 lång. Har länge missbrukat energidryck. Allt från red Bull, power King och monster. Har väl druckit mycket Coca Cola i mina dagar också men där är inte koffeinhalten så hög.

    Nu för tiden så kan jag somna ståendes nästan och tröttheten kommer väldigt fort. Jag kan vara igång och greja med allt möjligt sedan sätter jag mig i soffan och 2min senare sover jag.

    Detta är naturligtvis fruktansvärt irriterande för min fru eftersom jag kan somna mitt i en konversation...

    För 5 år sedan hade jag inga som helst problem med att vara uppe hela nätterna men det är nästan omöjligt i dagens läge. Kan somna om vi är bortbjudna och på bio etc. Inte ens om jag har väldigt viktiga saker att grubbla över kan jag hålla mig vaken, något jag kunde förr.

    Jag är en person som klarat mig på ca 4h sömn per natt förr i tiden, trotts samma förhållanden som nu utom ålder och barn. Barnen i sig är inte svåra då de sover väldigt bra om nätterna så det är inte det som gör mig trött.

    Kan jag ha förstört något under alla dessa år av missbruk av energidryck, dvs koffeinmissbruk. Kan ha druckit 3-4 energidrycker om dagen i perioder. Eller är det åldern som gör det. Har folk liknande erfarenheter?

    Dela gärna med er och om ni löste problemet på något sätt. Har börjat träna igen i hopp om att både gå ner i vikt samt vinna tillbaka energi.

Svar på tråden Sömnproblematik