• Veronica161921

    Vart kan jag skänka kläder?

    Hejsan Jag bor i jordbro/snart upplandsväsby i stockholm och har samlat ihop en sopsäck med kläder (skor, tröjor, bikinis, tshirts, byxor osv!) Nu kommer problemet! Jag vill hellre skänka så det kommer till något annat land kanske något land i afrika eller annat land. Men vart vänder man sig då?

  • Svar på tråden Vart kan jag skänka kläder?
  • OlgaElvira

    Det är inte bra stöd till ett fattigt land att skänka kläder/saker. Det konkurrerar ut lokala skräddare och skomakare. Bäst är att skänka till Myrorna eller liknande som säljer kläderna i Sverige och kan då bekosta en symaskin till en kvinna t.ex. som då blir självförsörjande och kan bekosta sina barns skolgång. Eller använda för att bidra till borrande av en brunn så att kvinnorna inte behöver gå långt för att hämta vatten i en flod. Med brunnen får de rent vatten och mer tid att arbeta i jordbruket eller ta hand om djuren.

  • Veronica161921
    OlgaElvira skrev 2018-07-30 17:07:46 följande:

    Det är inte bra stöd till ett fattigt land att skänka kläder/saker. Det konkurrerar ut lokala skräddare och skomakare. Bäst är att skänka till Myrorna eller liknande som säljer kläderna i Sverige och kan då bekosta en symaskin till en kvinna t.ex. som då blir självförsörjande och kan bekosta sina barns skolgång. Eller använda för att bidra till borrande av en brunn så att kvinnorna inte behöver gå långt för att hämta vatten i en flod. Med brunnen får de rent vatten och mer tid att arbeta i jordbruket eller ta hand om djuren.


    Aha, så tänkte jag inte! Blir nog att jag skänker till kläder i en sån box då Glad
Svar på tråden Vart kan jag skänka kläder?