• Ttyks

    Min Holländska flickvän flytta till sverige men 18 år gammal?

    Hejsan. Min flickvän från holland och jag vill nu att hon flyttar hit.

    Hon är 18 år gammal, jag jobbar till och från, jag är 21 år gammal, har aktivitetsersättning till och från med, är svenskfödd. Inkomst: ca 10 000kr efter skatt, vanligtvis.

    Vad tror ni? Är helt lost på denna fronten, enda jag vet är att hon måste lära sig svenska och sedan studera eller börja jobba. Problemet är att SFI är för 20 år och uppåt.

    Någon som kan hjälpa mig?

    Mvh.

  • Svar på tråden Min Holländska flickvän flytta till sverige men 18 år gammal?
  • Ttyks

    Glömde tillägga: hon har en väldigt trasig familj och gör studierna ännu svårare för henne, så hon har två år kvar på gymnasiet.

  • Anonym (H)

    Oavsett hur trasig familj hon har så låter det ju bättre att hon studerar klart, då är hon 20år och har rätt till sfi. Du kan OMÖJLIGT försörja henne på 10 000kr i månaden tyvärr, hur gärna du/ni än vill att det ska funka.

  • Ttyks

    Jo det är ju det jag känner med. Håller på att öka arbetstimmarna så jag får ut ca 17 efter skatt istället men men..

  • Anonym (H)
    Ttyks skrev 2018-07-30 19:35:41 följande:

    Jo det är ju det jag känner med. Håller på att öka arbetstimmarna så jag får ut ca 17 efter skatt istället men men..


    Ni är fortf två personer, det ska betalas hyra, el, försäkringar, mat, kläder, smink, hygienartiklar osv. Vänta två år, det går fort:)
  • Ttyks

    Jo men så är det ju. Yes, kollar hur läget ligger till, och det är väldigt osmart att hon flyttar hit nu. Åtminstone inte lika smart som att vänta tills hon är klar.

  • Anonym (Ja)
    Ttyks skrev 2018-07-30 19:41:08 följande:

    Jo men så är det ju. Yes, kollar hur läget ligger till, och det är väldigt osmart att hon flyttar hit nu. Åtminstone inte lika smart som att vänta tills hon är klar.


    På 17000 kr kan man absolut leva 2 personer, om man planerar och prioriterar. Under en period levde vi 2 vuxna och en bebis på 16000 kr, det var inga större problem. Så länge man inte har många och höga utgifter.

    Sen varifrån har du fått informationen att det är 20 år på sfi? Ifrån 16 år och uppåt tror jag att det är. Kan ju va olika I olika kommuner, men har för mig att det ska gälla överallt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-30 20:17:24 följande:

    På 17000 kr kan man absolut leva 2 personer, om man planerar och prioriterar. Under en period levde vi 2 vuxna och en bebis på 16000 kr, det var inga större problem. Så länge man inte har många och höga utgifter.

    Sen varifrån har du fått informationen att det är 20 år på sfi? Ifrån 16 år och uppåt tror jag att det är. Kan ju va olika I olika kommuner, men har för mig att det ska gälla överallt.


    På Skolverket står det:

    Vem har rätt att läsa på sfi?

    Man har rätt att delta i kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare, sfi, från och med andra kalenderhalvåret det år då man fyller 16 år. Det gäller under förutsättning att man uppfyller båda dessa kriterier:

    Man är bosatt i Sverige.

    Man saknar de grundläggande kunskaper i svenska språket som utbildningen syftar till att ge.
  • Tow2Mater

    Har hon lite ambition kan hon lära sig svenska redan nu, SFI är inget krav, och deras kvalitet verkar variera stort beroende på kommun etc.

  • Fjäril kär

    Frågan är ju snarare vad händer om det inte håller? Hur väl känner ni varandra?

    Efter 8 månader i sverige är kärleken slut och här sitter hon med noll inkomst och inget boende .. ? Har hon trasslig bakgrund vill/kan hon kanske inte återvända heller

    Det händer väldigt mycket i utvecklingen mellan 18 och 20 år och det är rätt vanskligt att inte ha en uttänkt plan för er tillvaro.

  • Anonym (AR)

    Hon kommer ju från ett EUland, kolla vad som gäller då. Hjälp henne att få ett jobb där hon lär sig svenska, det fixar sig nog. Inte svårt för holländare att lära sig svenska. Sen kan hon gå färdigt gymnasiet i Sverige.

  • Tiina87
    Ttyks skrev 2018-07-30 19:27:06 följande:

    Glömde tillägga: hon har en väldigt trasig familj och gör studierna ännu svårare för henne, så hon har två år kvar på gymnasiet.


    Då är det nog vra att hon gåt klart gymnasiet och flyttar när hon är 20 istället.
Svar på tråden Min Holländska flickvän flytta till sverige men 18 år gammal?