• Äldre 31 Jul 08:08
    21064 visningar
    59 svar
    59
    21064

    Vilken ras

    Hallå ja!

    Jag och sambon har börjat gå i hundtankar på riktigt nu. Vi håller på och letar efter en ras som passar oss men hittar inte riktigt rätt. Ingen av oss har haft egen hund tidigare men jag har spenderat mycket tid med både andras hundar och en tid jobbat på hunddagis. Har även under många år intresserat mig för träning, mest lydnad och en del tricks.

    Våra önskemål på hund är en mellanstor, inte överdrivet mycket pälsvård(typ genom borstning varje vecka) och inte för hög energinivå. Vi vill dock inte ha de vanligaste raserna som schäfer, golden, labrador osv då vi ej vill bidra till sönderavling där de flesta hundar får alla möjliga problem med kroppen.

    Någon här som har ett förslag på en hund som skulle passa?

  • Svar på tråden Vilken ras
  • Äldre 2 Aug 23:01
    #41
    +1

    Vad du än väljer köp en rasren skk-reggad hund.

    Du vet hur dan rasen är och vad du får.

    Du vet rassjukdomar och hälsostatistik.

    Du kan själv kolla upp statistik och hälsa.

    Skulle det bli problem finns det jurister på skk som kan hjälpa.

    Uppfödarna måste följa reglerna annars blir dom uteslutna (eller varnade beroende på)

    Köper du en blandras vet du inte vad i de olika raserna som slår. Sällan något av föräldradjuren är undersökta för rassjukdomar (även blandraser kan få det)

    Du vet inte om tiken haft flera kullar och om den fått vila emellan.

    Cockerpoo är ingen ras utan blandras, liksom alla andra pudelblandningar.

    Renrasiga utan stamtavla räknas som blandraser. Att registrera valparna kostar ca: 5-600kr./valp. Vilket gör att man kan ta flera tusenlappar mer betalt för valparna. Så att dom inte reggas pga kostnad är skitsnack.

    Troligare är att någon utav hundarna inte håller måttet, inte är undersökt eller har en avelsspärr.

    Läs på!!

  • Äldre 2 Aug 23:12
    #42
    Hönanagda12 skrev 2018-08-02 23:01:04 följande:

    Vad du än väljer köp en rasren skk-reggad hund.

    Du vet hur dan rasen är och vad du får.

    Du vet rassjukdomar och hälsostatistik.

    Du kan själv kolla upp statistik och hälsa.

    Skulle det bli problem finns det jurister på skk som kan hjälpa.

    Uppfödarna måste följa reglerna annars blir dom uteslutna (eller varnade beroende på)

    Köper du en blandras vet du inte vad i de olika raserna som slår. Sällan något av föräldradjuren är undersökta för rassjukdomar (även blandraser kan få det)

    Du vet inte om tiken haft flera kullar och om den fått vila emellan.

    Cockerpoo är ingen ras utan blandras, liksom alla andra pudelblandningar.

    Renrasiga utan stamtavla räknas som blandraser. Att registrera valparna kostar ca: 5-600kr./valp. Vilket gör att man kan ta flera tusenlappar mer betalt för valparna. Så att dom inte reggas pga kostnad är skitsnack.

    Troligare är att någon utav hundarna inte håller måttet, inte är undersökt eller har en avelsspärr.

    Läs på!!


    This! 


     


     


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 2 Aug 23:39
    #43
    Ignoramus skrev 2018-08-02 12:01:47 följande:

    Nja, nanny dogs blev de senare, annars hade de nog kallats american nanny dog terrier. Utan det kom när kamperna förbjöds och hunden behövde ett annat existensberättigande, haha. Ursprungssyftet var, om inte hundkamp, så tjurkamper. De har avlats för egenskaper och instinkter som är önskvärda i såna sammanhang, och med det kommer - som för alla andra raser - både gott och ont.

    Det goda är, som du säger, att de är EXTREMT människokära och förarveka. En sån hundtyp hade ju inte funkat i sitt ursprungssyfte om de inte varit det, liksom. Så allt det du skriver om hundarnas egenskaper håller jag med om tillfullo -- när det kommer till människor. Andra hundar däremot? Not so much.

    Visst finns det många kamphundar som funkar med andra, men minst lika många som verkligen inte gör det. Och skulle något hända då är risken för en dödlig utgång betydligt högre än den stoooora majoriteten av andra raser. Såna instinkter avlar man inte bort på några generationer, och kamphundsägare borde veta vad de har i kopplen. Jag tycker smutskastningssidan går för långt ibland (särskilt i samband med människor där risken för bett i princip är noll), och jag tycker att många välvilliga kamphundsägare också skadar sin ras/hundtyp genom att vägra acceptera hundens förflutna och de egenskaper och instinkter som kommer med det.

    Får spader varje gång någon säger "men min kamphund är så snäll! Chihuahuas däremot!!! Vet ni hur många som har sprungit fram och attackerat min hund?! Chihuahuaor är farliga, inte kamphundar!"... Nä, chihuahuaor är inte farliga. Naturligtvis ska de inte springa fram till andra hundar, men de är inte farliga. Majoriteten har väl dessutom fått operera bort större delen av tänderna, haha. En kamphund som hugger blir däremot nästan genast livsfarlig eller orsakar iaf stora skador.


    Precis som bullyn då, som användes för tjurhetsning och hundkamper.
    Kan ju säga att min hund hade blivit attackerad 3 ggr av chihuahuas innan jag fick tag på henne. Sen blev även vi faktiskt anfallna av 2-3 små råttor (chihuahuas)  och andra mindre raser. Sammanlagt 5-6 hundar. Vi försökte ta löpet då min hund bara inte fick hugga en av dom. Men dom kom runt trädet och högg henne i bakbenen. Men jag höll henne så hon inte kunde hugga någon då vi hade blivit drabbade ytterliggare en gång men då enligt lagens mening. Samtidigt stod matten och asgarvade åt oss över att vi var så löjliga som försökte ta oss bort från hennes små råttor. Men idag har jag fått henne att acceptera mindre hundar, har dock inte provat chihuahua:er och lär nog aldrig att göra. Men nästa gång det händer tar jag nog en misshandel för att ge personen en fet lavett om den hånar oss igen!
  • Äldre 2 Aug 23:40
    #44
    Hönanagda12 skrev 2018-08-02 23:01:04 följande:

    Vad du än väljer köp en rasren skk-reggad hund.

    Du vet hur dan rasen är och vad du får.

    Du vet rassjukdomar och hälsostatistik.

    Du kan själv kolla upp statistik och hälsa.

    Skulle det bli problem finns det jurister på skk som kan hjälpa.

    Uppfödarna måste följa reglerna annars blir dom uteslutna (eller varnade beroende på)

    Köper du en blandras vet du inte vad i de olika raserna som slår. Sällan något av föräldradjuren är undersökta för rassjukdomar (även blandraser kan få det)

    Du vet inte om tiken haft flera kullar och om den fått vila emellan.

    Cockerpoo är ingen ras utan blandras, liksom alla andra pudelblandningar.

    Renrasiga utan stamtavla räknas som blandraser. Att registrera valparna kostar ca: 5-600kr./valp. Vilket gör att man kan ta flera tusenlappar mer betalt för valparna. Så att dom inte reggas pga kostnad är skitsnack.

    Troligare är att någon utav hundarna inte håller måttet, inte är undersökt eller har en avelsspärr.

    Läs på!!


    Trots, eller vad jag ska säga, att jag själv har en blandras som är frisk som en jävla idiot, har en mage av f-ing stål och inte fattar att det är 30+ grader utomhus den här sommaren så håller jag med dig.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 2 Aug 23:50
    #45
    LoonyL0vegood skrev 2018-07-31 08:08:25 följande:

    Hallå ja!

    Jag och sambon har börjat gå i hundtankar på riktigt nu. Vi håller på och letar efter en ras som passar oss men hittar inte riktigt rätt. Ingen av oss har haft egen hund tidigare men jag har spenderat mycket tid med både andras hundar och en tid jobbat på hunddagis. Har även under många år intresserat mig för träning, mest lydnad och en del tricks.

    Våra önskemål på hund är en mellanstor, inte överdrivet mycket pälsvård(typ genom borstning varje vecka) och inte för hög energinivå. Vi vill dock inte ha de vanligaste raserna som schäfer, golden, labrador osv då vi ej vill bidra till sönderavling där de flesta hundar får alla möjliga problem med kroppen.

    Någon här som har ett förslag på en hund som skulle passa?


    Jag skulle varmt rekommendera riesenschnauzer, fäller inget, behöver ingen direkt pälsvård med borstning och så vidare. Social, barnvänlig mm. jag skulle kunna göra listan Hur lång som helst men bättre hund är svårt att hitta

  • Äldre 2 Aug 23:58
    #46
    Är bullyn verkligen så gammal då? Trodde det var ett relativt nytt påhitt. Dessutom känns den inte tillräckligt hälsosam för att överhuvudtaget klara av nån tjurhetsning... Oavsett tycker jag inte att någon nånsin bör köpa en bully. ;) 

    Ja, jo, jag fattar som sagt att det är provocerande när de släpper fram sina hundar, speciellt om de dessutom har mage att stå där och hånskratta när du bara försöker rädda deras hundar. Men du kan ju inte på riktigt frukta för din hunds liv i de situationerna, eller hur? Min hund hade inte haft en chans om en kamphund hade flugit på henne, det hade varit över på en halv sekund. Att chihuahuaor och andra småhundar springer fram med jämna mellanrum har jag däremot ingenting emot (trots att min hund inte gillar andra), det är rent krasst den andra ägarens problem. 

    Däremot har jag ju den "lyxen" att min hund inte på allvar kan skada någon annan, och alltså är det naturligt att jag inte blir lika störd av dessa besök. Men du kan fortfarande inte jämföra "lös, framspringande hund som lös, framspringande hund". Det är lite som att jämställa vattenpistoler med bazookas.  

    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-08-02 23:39:41 följande:
    Precis som bullyn då, som användes för tjurhetsning och hundkamper.
    Kan ju säga att min hund hade blivit attackerad 3 ggr av chihuahuas innan jag fick tag på henne. Sen blev även vi faktiskt anfallna av 2-3 små råttor (chihuahuas)  och andra mindre raser. Sammanlagt 5-6 hundar. Vi försökte ta löpet då min hund bara inte fick hugga en av dom. Men dom kom runt trädet och högg henne i bakbenen. Men jag höll henne så hon inte kunde hugga någon då vi hade blivit drabbade ytterliggare en gång men då enligt lagens mening. Samtidigt stod matten och asgarvade åt oss över att vi var så löjliga som försökte ta oss bort från hennes små råttor. Men idag har jag fått henne att acceptera mindre hundar, har dock inte provat chihuahua:er och lär nog aldrig att göra. Men nästa gång det händer tar jag nog en misshandel för att ge personen en fet lavett om den hånar oss igen!
  • Äldre 3 Aug 00:18
    #47
    Ignoramus skrev 2018-08-02 23:58:36 följande:
    Är bullyn verkligen så gammal då? Trodde det var ett relativt nytt påhitt

    Väldigt nytt till och med. Enligt deras egen amerikanska kennelklubb kom rasen till runt 1990, kennelklubben etablerades 2004 och UKC godkände rasen 2013. 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 3 Aug 02:50
    #48
    Aniiee skrev 2018-08-02 23:40:50 följande:

    Trots, eller vad jag ska säga, att jag själv har en blandras som är frisk som en jävla idiot, har en mage av f-ing stål och inte fattar att det är 30+ grader utomhus den här sommaren så håller jag med dig.


    Blandraser kan absolut va bra hundar & är lika älskade helt klart. Det säger jag inget om, men man vet egentligen inte vad man får.
  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 3 Aug 13:38
    #49
    Hönanagda12 skrev 2018-08-02 23:01:04 följande:

    Vad du än väljer köp en rasren skk-reggad hund.

    Du vet hur dan rasen är och vad du får.

    Du vet rassjukdomar och hälsostatistik.

    Du kan själv kolla upp statistik och hälsa.

    Skulle det bli problem finns det jurister på skk som kan hjälpa.

    Uppfödarna måste följa reglerna annars blir dom uteslutna (eller varnade beroende på)

    Köper du en blandras vet du inte vad i de olika raserna som slår. Sällan något av föräldradjuren är undersökta för rassjukdomar (även blandraser kan få det)

    Du vet inte om tiken haft flera kullar och om den fått vila emellan.

    Cockerpoo är ingen ras utan blandras, liksom alla andra pudelblandningar.

    Renrasiga utan stamtavla räknas som blandraser. Att registrera valparna kostar ca: 5-600kr./valp. Vilket gör att man kan ta flera tusenlappar mer betalt för valparna. Så att dom inte reggas pga kostnad är skitsnack.

    Troligare är att någon utav hundarna inte håller måttet, inte är undersökt eller har en avelsspärr.

    Läs på!!


    Intressant! För imorse blev min hund anfallen och huggen av en renrasig hund! Utan minsta förvarning ifrån den renrasiga utan bara en plötslig "knäpp". Min hund tittade inte ens åt den andras håll och dom hade varit nära varandra i 10 min. Så skulle påstå att det finns verkligen inga garantier! Den högg dessutom sin ägare i handen.

    Så lägg ner, alla djur är olika oavsett människans "sanningsenliga" statistiker! Sen visst kanske en del sjukdomar man känner igen är viss typiska för ras till ras men längre än så bör man inte gå i sitt dömande eller tänkande! 

    De har alla olika kvaliteter och kvantiteter utifrån individ till individ.
  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 3 Aug 13:44
    #50
    Ignoramus skrev 2018-08-02 23:58:36 följande:
    Är bullyn verkligen så gammal då? Trodde det var ett relativt nytt påhitt. Dessutom känns den inte tillräckligt hälsosam för att överhuvudtaget klara av nån tjurhetsning... Oavsett tycker jag inte att någon nånsin bör köpa en bully. ;) 

    Ja, jo, jag fattar som sagt att det är provocerande när de släpper fram sina hundar, speciellt om de dessutom har mage att stå där och hånskratta när du bara försöker rädda deras hundar. Men du kan ju inte på riktigt frukta för din hunds liv i de situationerna, eller hur? Min hund hade inte haft en chans om en kamphund hade flugit på henne, det hade varit över på en halv sekund. Att chihuahuaor och andra småhundar springer fram med jämna mellanrum har jag däremot ingenting emot (trots att min hund inte gillar andra), det är rent krasst den andra ägarens problem. 

    Däremot har jag ju den "lyxen" att min hund inte på allvar kan skada någon annan, och alltså är det naturligt att jag inte blir lika störd av dessa besök. Men du kan fortfarande inte jämföra "lös, framspringande hund som lös, framspringande hund". Det är lite som att jämställa vattenpistoler med bazookas.  

    Klart jag fruktade för hennes liv. Kanske inte för den direkta faran men självklart för den indirekta faran, kallad för människan! Dessutom et man inte vilka bakterier och annat skit hon kunde ha blivit drabbad utav. Man har noll kännedom om den andra hunden i en sådant möte. Kan vara import eller vad som helst.
  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 3 Aug 13:47
    #51
    Aniiee skrev 2018-08-03 00:18:44 följande:
    Väldigt nytt till och med. Enligt deras egen amerikanska kennelklubb kom rasen till runt 1990, kennelklubben etablerades 2004 och UKC godkände rasen 2013. 

    Alltså du, nu vet jag att du inte har någon aning om vad du skriver! Har tvivlat några ggr på andra inlägg utav dig men nu fick jag det äntligen bekräftat.

    Klicka på länken och läs första meningen i Historik!


    www.skk.se/sv/hundraser/engelsk-bulldogg/


    Sen sluta lek att du kan någonting för uppenbarligen et du inte ett skit om vad du pratar om! 

  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 3 Aug 14:00
    #52
    Aniiee skrev 2018-08-03 00:18:44 följande:

    Väldigt nytt till och med. Enligt deras egen amerikanska kennelklubb kom rasen till runt 1990, kennelklubben etablerades 2004 och UKC godkände rasen 2013. 


    Man kan t om höra på deras namn.. Bull=tjur/Bully=översittare, dogg /fick t om ett extra g i dog för hund.
  • Äldre 3 Aug 14:13
    #53

    Det har alltid pratats om bullyn, inte den engelska bulldoggen. Och bullyn är en ny ras.


    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-08-03 13:47:15 följande:

    Alltså du, nu vet jag att du inte har någon aning om vad du skriver! Har tvivlat några ggr på andra inlägg utav dig men nu fick jag det äntligen bekräftat.

    Klicka på länken och läs första meningen i Historik!

    www.skk.se/sv/hundraser/engelsk-bulldogg/

    Sen sluta lek att du kan någonting för uppenbarligen et du inte ett skit om vad du pratar om! 


  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 3 Aug 14:17
    #54
    Ignoramus skrev 2018-08-03 14:13:52 följande:

    Det har alltid pratats om bullyn, inte den engelska bulldoggen. Och bullyn är en ny ras.


    jag gillar dig och lyssnar läser gärna det du skriver, men detta får jag nog be dig om att länka information då jag inte hitta efter google sökningen.
  • Äldre 3 Aug 14:20
    #55

    en.m.wikipedia.org/wiki/American_Bully :)


    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-08-03 14:17:42 följande:

    jag gillar dig och lyssnar läser gärna det du skriver, men detta får jag nog be dig om att länka information då jag inte hitta efter google sökningen.


  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 3 Aug 14:45
    #56
    Aniiee skrev 2018-08-03 00:18:44 följande:
    Väldigt nytt till och med. Enligt deras egen amerikanska kennelklubb kom rasen till runt 1990, kennelklubben etablerades 2004 och UKC godkände rasen 2013. 
    Ursäkta jag hade fel!
  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 3 Aug 14:48
    #57
    Ignoramus skrev 2018-08-03 14:20:39 följande:

    en.m.wikipedia.org/wiki/American_Bully :)


    Okai tack för infon! Jag hade fel. Usch gillar inte hur människan leker med naturen.
  • Äldre 3 Aug 14:55
    #58
    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-08-03 14:45:39 följande:
    Ursäkta jag hade fel!
    Helt ok, men tänk på att vara tydlig och inte börja med att omnämna en ras för ett smeknamn. Gör först tydligt vilken ras du pratar om, sen kan du använda smeknamnet =)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 3 Aug 18:07
    #59
    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-08-03 13:38:03 följande:

    Intressant! För imorse blev min hund anfallen och huggen av en renrasig hund! Utan minsta förvarning ifrån den renrasiga utan bara en plötslig "knäpp". Min hund tittade inte ens åt den andras håll och dom hade varit nära varandra i 10 min. Så skulle påstå att det finns verkligen inga garantier! Den högg dessutom sin ägare i handen.

    Så lägg ner, alla djur är olika oavsett människans "sanningsenliga" statistiker! Sen visst kanske en del sjukdomar man känner igen är viss typiska för ras till ras men längre än så bör man inte gå i sitt dömande eller tänkande! 

    De har alla olika kvaliteter och kvantiteter utifrån individ till individ.


    Ursäkta men vad har det men saken att göra? En agressiv hund är en agressiv hund.

    Köper du en golden/bc kan den se ut som en golden men vilja valla som en bc. Tusan den kanske vill valla & apportera samtidigt?

    Eller så kanske du får en hund som ser ut som en bc men är som en golden.

    Köper du en golden vet du att du får en golden. Sen kan du få en hund med mer eller mindre arbetslust helt klart, men det beror mycket på linjerna. Du får inte en hund som ser ut som en golden men som vill valla. För det hör inte till rasegenskaperna.
Svar på tråden Vilken ras