• Lindinii

    Ni som har bebisar!

    Jag har börjat sätta lite "regler" till släkten å vänner när bebis är fött.

    Alltså tvätta alltid händer innan ni håller i bebis, kladda å pilla inte i ansiktet å att ni ska va helt friska i 1-2 veckor innan ni träffar bebis. Å såna där självklara saker.

    Men då säger då dom men varför de du måste ju låta bebisen få infektioner å bli sjuk å sånt.

    Och jag blir så arg när dom säger så.

    Självklart kommer ju bebisen få massa infektion risker å de när bebis blir större.

    Men under nyfödd till 1 år ska man väl tänka sig lite för när de gäller sånt.

    Med tanke på RS viruset.. sen har ju inte små barn något immunförsvar heller.

    Har alltid tvättat händerna när jag tar i någons bebis, kladdar inte i ansiktet. MEN kan smeka huvudet på dom när dom är lite ledsna å ska sova.

    Eller låter jag helt överbeskyddande?!?

    De är liksom enkla "regler" jag vill ha till min bebis pga av infektion risken å RS virus.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-31 09:35
    Menar 1-2 veckor beroende på sjukdom.
    Och om nu dom känner sig osäkra att de är friska som ska komma på besök. Så får dom inte komma.

    Te.x att de har vart förkylda å bara lite rinnsnuva å halsont så får de ändå inte komma.

    Jag har en svägerska som hade en kompis hemma när hon hade vart förkyld å bara lite rinnsnuva kvar. Å de smittades på ca 4-5 månaders bebis å va nära på att stryka med.

    Det är DÄRFÖR jag känner mig lite extra försiktigt mot infektioner i början av bebisens tid. För jag är beräknad den 14 januari mitt i den dumma tiden!

  • Svar på tråden Ni som har bebisar!
  • EpicNurse

    Att tvätta händerna och inte pilla i ansiktet låter rimligt. Men att folk ska vara friska i en halv månad innan de får komma nära barnet är överdrivet, och det kommer du också inse när barnet väl är fött.

    Bebisar har visst då ett immunförsvar, och de kommer få förkylningar osv och det är normalt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • anonym4

    Hade samma regler när mitt barn var så liten och fick ibland höra sån idioti som du. Är rak av mig så mitt svar blev helt enkelt att ett så litet barn är känsligare för infektioner och kan bli väldigt sjuk. Och antingen gör man som vi säger eller så får man inte träffa barnet.

  • Mascaraklumpar

    Blir man arg över andras okunskap så kommer man vara arg en stor del av tiden. Säg bara att det är okej att de har den åsikten, men att det är du och den andra föräldern som bestämmer vad som gäller kring barnet.

    Risken för RS är i princip obefintlig just nu, bara som en parantes (men du kanske inte föder än på ett tag?). En förkylning eller magsjuka kan dock vara nog så jobbiga för en liten bebis, så det är fortfarande bra att vara försiktig med smittor.

    Här kan du följa RS-rapporteringen från och med oktober:

    www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/sjukdomsstatistik/rsv-veckorapporter/senaste-rsv-rapporten/

  • Lindinii
    EpicNurse skrev 2018-07-31 08:37:17 följande:

    Att tvätta händerna och inte pilla i ansiktet låter rimligt. Men att folk ska vara friska i en halv månad innan de får komma nära barnet är överdrivet, och det kommer du också inse när barnet väl är fött.

    Bebisar har visst då ett immunförsvar, och de kommer få förkylningar osv och det är normalt.


    Skrev 1-2 veckor beroende på sjukdom såklart. Jag vill inte riskera min bebis för massa skit när den är 3 veckor gammalt.

    Ja jo de har lite immunförsvar självklart men inte lika mycket som en vuxen direkt.

    Om nån av mina kompisar eller nån annan är förkyld så om dom kommer hit å myser bebis så blir ju den sjuk!

    Å då vill man ju gärna att personen ska vara helt frisk, när dom är osäkra att de kanske känner av förskylning fortfarande så får de ju inte komma.
  • Lindinii
    anonym4 skrev 2018-07-31 08:40:35 följande:

    Hade samma regler när mitt barn var så liten och fick ibland höra sån idioti som du. Är rak av mig så mitt svar blev helt enkelt att ett så litet barn är känsligare för infektioner och kan bli väldigt sjuk. Och antingen gör man som vi säger eller så får man inte träffa barnet.


    De känns ju så självklart att göra så. Men tydligen inte för alla.

    En svägerska till mig har en bebis. Å när den va ca 4-5 månader så va någon hos dom med bara lite rinnsnuva. Personen hade precis blivit frisk men hade rinnsnuva å de tydligen fick bebisen RS viruset. Å va då nära på att stryka med.

    Och nu när man får ett eget då blir man ännu mer känsligare för infektioner å sånt. Å vill vara noga med att tvätt Å händerna å allt de där.
  • Lindinii
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-31 08:46:29 följande:

    Blir man arg över andras okunskap så kommer man vara arg en stor del av tiden. Säg bara att det är okej att de har den åsikten, men att det är du och den andra föräldern som bestämmer vad som gäller kring barnet.

    Risken för RS är i princip obefintlig just nu, bara som en parantes (men du kanske inte föder än på ett tag?). En förkylning eller magsjuka kan dock vara nog så jobbiga för en liten bebis, så det är fortfarande bra att vara försiktig med smittor.

    Här kan du följa RS-rapporteringen från och med oktober:

    www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/sjukdomsstatistik/rsv-veckorapporter/senaste-rsv-rapporten/


    Hehe är inte arg hela tiden. Men de är inte bara detta med att tvätta händerna å sånt. De är mer saker å nu vart jag lite frustrerad bara. Men de har gått över nu.

    Jag är beräknad den 14 januari å de är ju den tiden "dumma" tiden.

    Ja de är så man känner också när de inte direkt har något immunförsvar. Självklart har de ju lite immunförsvar men inte som en vuxen.
  • annabellelee

    Nej, jag har inga sådana regler. Mina vänner har vanligt folkvett och petar inte bebisen i munnen, och att klappa en bebis på kinden för den inte av.

  • annabellelee

    Vi har dessutom en storebror på 2,5 år hemma, som blir sjuk på dagis, och att hålla honom i karantän i 2 veckor är omöjligt, så bebisen utsätts för bakterier den vägen.

    Jag antar att du inte har äldre barn...

  • Lindinii
    annabellelee skrev 2018-07-31 09:21:41 följande:

    Vi har dessutom en storebror på 2,5 år hemma, som blir sjuk på dagis, och att hålla honom i karantän i 2 veckor är omöjligt, så bebisen utsätts för bakterier den vägen.

    Jag antar att du inte har äldre barn...


    Nej detta är min första.

    Förstår att man inte kan hålla karantän å allt sånt.

    Men när jag skrev att de ska vänta 1-2 veckor va att om de är osäkra på att de är friska så vill inte jag att de ska komma å besöka eller mysa bebis.

    Pga att jag har en svägerska som hade en kompis hemma å va frisk men va bara lite rinnsnuva kvar efter förkylning. Å då fick bebisen RS viruset å va nära på att stryka med.

    Så jag känner att jag ville vara extra försiktigt.

    Självklart kommer ju bebis bli förkyld också å infektioner men att låta nån som är förkyld mysa bebis eller sånt känns ju inte kul när man kan hindra att bebis blir sjuk just första halv året åtminstone. För jag är beräknat 14 januari mitt i den tiden. Då vill man inte riskera något sånt.
  • ninjamamman

    Oj, det kommer bli jobbigt för er om ni får fler barn ts. Kan du ens tänka tanken att gå till förskolan och hämta barnet medan din bebis är omringad av 20 ungar som har snor rinnandes mer till munnen?

Svar på tråden Ni som har bebisar!