• Wtf1983

    Tvingas att arbeta

    I need help!

    Jag har mått väldigt dåligt psykiskt det senaste året p.g.a jobb men även mycket bakgrund osv.

    Jag tog steget och sa upp mig på mitt jobb och ville prova på ett nytt jobb.

    Jag ringde och förklarade och berättade att jag haft det svårt och behövde gå vidare med nytt jobb och sa då att jag skulle vile PROV jobba hos de.

    Mannen sa då självklart! Jag ska försöka få in några läropass och skrapa ihop timmar till dig...

    Jag har nu gjort 3 läropass och känner redan du att jag inte trivs där med varken jobb eller kollegor. Kollegorna är skitsamma då man oftast jobbar ensam menmen!

    Jag tänkte då att jag är snäll och meddelar redan nu så att de har tid på sig att förbereda och lägga om scheman osv.

    Jag ringde idag och fick prata med en väldigt otrevlig ledare.

    Jag berättade och förklarade hur jag kände och att jag ville vara snäll och berätta i tid. (Mitt första ?riktiga? pass är 8/8, alltså om ca 1 vecka..)

    Han blev då jätte arg och förklarade för mig att jag inte tänker klart, jag kommer sätta de i skiten för att de är så dåligt om folk (vilket jag inte visste om) han sa att jag endast fått börja för p.g.a just personalbristen (vilket också inte nämndes när jag sökte)

    Han sa det ena och det andra och klandrade mig för mycket och jag sa att det mesta han sa hade jag ingen aning om. Han försöker nu alltså ?tvinga? mig vara kvar där trots min vilja.

    Jag förklarade att utan motivation och vilja har iallafall jag svårt att lära mig.

    Den största biten i det här nu är att jag har inget påskrivet kontrakt där, inget anställningsavtal eller något!

    Vad ska jag göra?

    Jag vill verkligen inte vara där och känns inte så mycket bättre när man så gott som blir tvingad för att jobba för de när de dels inte tagit på sig att skriva något kontrakt eller liknande eller berättat för mig från start att det är ont om folk osv.

    Snälla ge mig tips.

    Jag har väl ingen skyldighet för att stanna hos dig när inget avtal finns?

  • Svar på tråden Tvingas att arbeta
  • Anonym (tasigikragen)

    Muntligt avtal gäller väl också? Har du sagt att du ska jobba tycker jag det är ganska dåligt av dig att inte göra det. De pass du tackat ja till borde du absolut jobba på tycker jag. Du har bara varit där 3 gånger, det är ju ingenting, ge det i alla fall någon månad innan du bestämmer dig. De har ju ändå betalat lön till dig för att gå bredvid 3 dagar och pusslar med scheman för att få det att funka, lagt ner tid och energi på dig och tänkt att viss personalbrist har löst sig, och nu får de börja om på nytt och har plötsligt bara en vecka på sig att hitta någon ny att lära upp.

  • Wtf1983

    Det har inte pratats mycket om passen och jag sa klart och tydligt i början att jag ville prova på. Aldrig hört talas om muntliga avtal och inte gått med på något

  • Wtf1983

    Det har inte pratats mycket om passen och jag sa klart och tydligt i början att jag ville prova på. Aldrig hört talas om muntliga avtal.

  • Anonym (K)

    Alltså herregud... du verkar vara en riktig ?jag?-människa av värsta sorten, riktigt mesig. Varför skulle dom lägga tid och engagemang på att lära dig ett jobb och inte förvänta sig att du ska vara kvar där? Att du ville ?prova på? är en ganska sjuk syn på det hela när du gått tre läropass, du borde isf sagt nått efter första. Det är inte ett fritidsintresse man vill se om man gillar utan ett JOBB.

  • Anonym (Tro)

    Känner dig krängt över hur illa samhället behandlar dig? Som försöker ge dig ett jobb.

  • telly

    Om ni inte har nåt avtal, kan du känna dig säker på att du får betalt för dessa tre pass?

    Sen brukar det vara ont om folk på de flesta ställen så det borde inte komma som nån överraskning att de blir besvikna. Däremot, chefen överreagerar när han blir så arg, du var ju tydlig från början att du bara ville prova och nu har du gjort det. Han kan inte tvinga dig.

  • Anonym (Hanna)

    Vad är din fråga? Om de har juridisk rätt att kräva att du jobbar? Hur sannolikt det är att de i så fall driver frågan vidare om du vägrar?

    Jag kan inte detta, men grunden är ju hur överenskommelsen ser ut. Är du alltså inbokad på vissa pass som du tackat ja till? I så fall har ni ju ett muntligt avtal som du bryter. Men sen är som sagt nästa fråga om de anser det värt att driva vidare om det bara handlar om några pass och vad som sagts i övtigt . Kollektivavtal och så spelar väl också in.

    Det är ett betalt arbete du har?

    Kontakta facket om du funderar på dina rättigheter och skyldigheter i denna fråga (centralt inte fackklubben på arbetsplatsen). Där lär du få de bästa svaren.

  • Anonym (försörjning?)

    TS hur tänker du försörja dig om du inte hittar ett arbete som "passar" in på dina krav eller din motivation? 
    Hur får du pengar i nuläget 

    Personligen skulle jag aldrig anställa någon som är så bortskämd som dig 

  • Anonym (jl)
    Anonym (K) skrev 2018-08-01 07:07:30 följande:

    Alltså herregud... du verkar vara en riktig ?jag?-människa av värsta sorten, riktigt mesig. Varför skulle dom lägga tid och engagemang på att lära dig ett jobb och inte förvänta sig att du ska vara kvar där? Att du ville ?prova på? är en ganska sjuk syn på det hela när du gått tre läropass, du borde isf sagt nått efter första. Det är inte ett fritidsintresse man vill se om man gillar utan ett JOBB.


    Alltså herregud... du verkar vara en människa som bara lever för att arbeta.

    DET kallar jag mesigt! 

    Kom tillbaka den dagen du har blivit sjuk av ditt jobb. Så förstår du kanske att man kan bli lite "kräsen", för det finns alltså riktigt många dåliga jobb därute. Det är kanske ett sådant TS har provat på. 

    Du har förhoppningsvis haft tur och har ett bra jobb som du gillar och mår bra av?
  • Anonym (skattebetalare)

    Få se nu, idag är jag ledig och mår bra, sitter i soffan och kollar FL.
    Hela helgen måste jag JOBBA, upplever att jag blir trött och det finns en massa krav på mig. Jag måste utföra tråkiga saker, prata med folk jag normalt inte skulle umgås med och dricka tråkigt automatkaffe istället för att grilla och dricka vin.
    Stackars mig.
    Kanske jag kan sjukskriva mig?

  • Anonym (jl)
    Anonym (skattebetalare) skrev 2018-08-16 13:55:58 följande:

    Kanske jag kan sjukskriva mig?


    Nä, det behöver du inte, om du har det bra.

    Men man behöver alltså inte acceptera dåliga arbetsvillkor, bara för att man har någon slags idé om att "så är det att jobba". 

    Det är den inställningen som gör att det finns som många skitjobb. Finns alltid nån idiot som går med på det. Ett tag i alla fall. Varför tror du de har personalbrist?
  • Anonym (12345)

    Du vill inte arbeta på ditt nya jobb?
    Lite svårt att förstå vad du menar.

Svar på tråden Tvingas att arbeta