• Anonym (Kaffedraken)

    Klädsel begravning

    Ska på begravning om en vecka. Hur är det med att inte ha ?bara? axlar. Kan man ha en klänning med stora breda (ca4 cm) axelband utan kofta över?

  • Svar på tråden Klädsel begravning
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är inte riktigt accepterat att ha bara axlar i kyrkan. Det räcker att ha en liten sjal över axlarna eller en tunn kofta draperad över. Kan kännas lite fånigt, men är man i kyrkan, så får man ta seden dit man kommer.

  • Anonym (Kaffedraken)
    hon mot strömmen skrev 2018-08-01 00:08:11 följande:

    Inga bara axlar. Sedan beror det på vad som står i dödsannonsen. .äldre personer är det svart klädsel som gäller.


    Ofta svart till äldre men Inte alltid.. Min pappa (77) ville ha valfri, hellre ljus än svart klädsel. Kändes väldigt fint <3
  • Anonym (Kaffedraken)

    Står det ingenting om klädsel är det svart kostym med vit/svart slips beroende på hur nära anhörig nan är. Kvinnor ska bära svart klädsel, vid kjol ska den vara knälång.

    Men står det ljus klädsel eller annat i annonsen så respekterar man det.


    Madde 35 skrev 2018-08-01 00:29:53 följande:

    Ofta svart till äldre men Inte alltid..

    Min pappa (77) ville ha valfri, hellre ljus än svart klädsel. Kändes väldigt fint <3


  • Anonym (Kaffedraken)

    Diskret och mörkare klädsel om man är osäker, absolut inte bara axlar eller axelband.

    Svart är inte nödvändigt (jag har varit på en del begravningar, olika åldrar, och nog inte varit med om helsvart någon gång).

Svar på tråden Klädsel begravning