• Kiwibiwi

    Årsmodell på bilen?

    Alltså om det står

    " fordonsår/modellår: 2012/2014

    Vilken årsmodell har bilen då?

    Vi har alltid trott att det är en 2013 iaf

    Vi går i tankarna att sälja bilen men då är det bra å veta vilken årsmodell vi har ????????

  • Svar på tråden Årsmodell på bilen?
  • Anonym (Z)

    Kolla i reg beviset när den är uttagen i trafik. Då vet du hur gammal den är.

  • Kiwibiwi
    Anonym (Z) skrev 2018-08-01 13:29:34 följande:

    Kolla i reg beviset när den är uttagen i trafik. Då vet du hur gammal den är.


    Den är ju tillverkad oktober 2012, men 2012 är inte årsmodellen på den

    Den är uttagen i trafik 2013, men det är ju inte detsamma som årsmodellen på den?
  • Fontana

    Om bilen är tillverkad i oktober 2012 så är det alldeles säkert årsmodell 2013. 

    I bilvärlden brukar modellskiftet av någon anledning ske redan i slutet av sommaren. (Men numera har man väl helt tagit bort beteckningen "årsmodell"? Åtminstone i svenska register.)

    Försök googla någon sida som visar er bilmodells historia. Är det en helt ny modell så är det ju lätt att se, annars brukar det åtminstone vara lite förändringar i grill, strålkastare, lister och så vidare.

  • AndreaBD

    Det är väl bara att googla på registreringsnumret? Jag vet att när jag bokat tid till besiktning, på nätet, så kom det upp också vilket år det var först registrerad.

  • Kiwibiwi
    Fontana skrev 2018-08-02 13:09:25 följande:

    Om bilen är tillverkad i oktober 2012 så är det alldeles säkert årsmodell 2013. 

    I bilvärlden brukar modellskiftet av någon anledning ske redan i slutet av sommaren. (Men numera har man väl helt tagit bort beteckningen "årsmodell"? Åtminstone i svenska register.)

    Försök googla någon sida som visar er bilmodells historia. Är det en helt ny modell så är det ju lätt att se, annars brukar det åtminstone vara lite förändringar i grill, strålkastare, lister och så vidare.


    Ja vi har alltid sagt att det är en 13 men blev förvirrad av dedär 2012/2014 haha men tack:)
  • Kiwibiwi
    AndreaBD skrev 2018-08-02 13:11:04 följande:

    Det är väl bara att googla på registreringsnumret? Jag vet att när jag bokat tid till besiktning, på nätet, så kom det upp också vilket år det var först registrerad.


    Nej det är inte "bara", eftersom jag läst 3 olika årsmodeller genom det sättet så, å enligt trafikverket är det 2012/2014
Svar på tråden Årsmodell på bilen?