• ExitSong

    Kan man skruva isär det här skrivbordet? (Bild)



    Hej!

    Jag har tummen mitt i näven och har impulsköpt ett härligt skrivbord, varpå jag kom på att vi ju inte har någon dragkrok på bilen, som är en elbil med vanlig baklucka och ingen kombi. Skrivbordet står på auktionskammaren för avhämtning och vi har inte kunnat se den annat än på bilderna på onlineauktionen, men ni som har snarlika skrivbord, eller har någon koll på händiga grejer - tror ni kan kan ta isär det på något vis och stuva in i bilen? Eller är såna här typ limmade?

    Tänkte när vi väl fått hem åbäket att jag skulle putsa det med hyfsat finkornigt sandpapper och lacka om det, hoppas det funkar. Jag skulle aldrig i livet måla det typ schabby-chicvitt, men det är ju en smaksak. Hur som helst, alla tips om hur man får isär det är av godo :)
  • Svar på tråden Kan man skruva isär det här skrivbordet? (Bild)
  • ExitSong
    Anna60 skrev 2018-08-01 14:27:23 följande:

    Hyr en van på en bilfirma


    Tack för tipset, ja, det var min plan A, men de få som var lediga de dagarna var dyra som skruttsingens, men det är i alla fall nödlösningen. Smidigast vore om det bara var att skruva isär den, men har ingen aning om hur såna där ser ut på undersidan, om det är synliga skruvar eller hur de joxar ihop dem... Jag och mina impulsköp...
  • Anna60
    ExitSong skrev 2018-08-01 14:33:17 följande:
    Tack för tipset, ja, det var min plan A, men de få som var lediga de dagarna var dyra som skruttsingens, men det är i alla fall nödlösningen. Smidigast vore om det bara var att skruva isär den, men har ingen aning om hur såna där ser ut på undersidan, om det är synliga skruvar eller hur de joxar ihop dem... Jag och mina impulsköp...
    Det är ju inget IKEA-bord direkt. Jag hade vänt upp-och-ner på bordet och kikat efter skruvar och liknande. Det ser ut att vara gediget byggt. 
  • ExitSong
    faren skrev 2018-08-01 14:43:14 följande:

    Kan du inte låna ett takräcke nånstans? Det hade väl funkat.


    Smart idé, men tyvärr har vi en leasingbil som inte går att sätta takräcke på. Hade varit fina fisken annars.
  • ExitSong
    Anna60 skrev 2018-08-01 14:37:23 följande:
    Det är ju inget IKEA-bord direkt. Jag hade vänt upp-och-ner på bordet och kikat efter skruvar och liknande. Det ser ut att vara gediget byggt. 
    Ja, jag tror jag ber maken svänga förbi auktionsfirman och kolla på undersidan, så kan vi ta med lite skruvdragare och allt vad det heter och försöka få isär det när vi ska hämta det. På något vis måste det ju gå att meka isär tänker jag, bara det inte är limmat och spacklat och sånt.
  • OlgaElvira

    Den ser ut att vara från 30-/40-talet. Då satte man ofta ihop möbler med hjälp av träplugg och lim. De gjordes inte för att kunna tas isär.

    Fråga auktionsfirman om de kan hjälp er med att få hem den, det kan ju inte var ett okänt problem för dem. Annars ta kontakt med en flyttfirma och hör vad de ska ha för att köra hem den till er.

  • ExitSong
    OlgaElvira skrev 2018-08-01 14:56:48 följande:

    Den ser ut att vara från 30-/40-talet. Då satte man ofta ihop möbler med hjälp av träplugg och lim. De gjordes inte för att kunna tas isär.

    Fråga auktionsfirman om de kan hjälp er med att få hem den, det kan ju inte var ett okänt problem för dem. Annars ta kontakt med en flyttfirma och hör vad de ska ha för att köra hem den till er.


    Tack för svaret. Ja, har också en känsla av att man ofta limmade denna typ av möbler. Ja, auktionsfirman har hemkörning från 600 spänn. Det är nästa nödlösning. Men flyttfirma har jag inte tänkt på, gör de alltså denna typ av uppdrag också? Det måste jag kolla, det kanske är billigare med lite tur :)


Svar på tråden Kan man skruva isär det här skrivbordet? (Bild)