• Äldre 1 Aug 15:10
    6432 visningar
    23 svar
    23
    6432

    Vilket flicknamn är finast?

    Välj det ni tycker är finast. Är båda fula så välj det minst fula.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket flicknamn är finast?
  • Äldre 1 Aug 15:16
    #1
    +1

    Tycker att Lea är bättre än Leah, har svårt för alla stumma h som kläms in överallt... Hannah, Sarah osv. För mej är det en indikator på att namnet ska uttalas engelskt, men det är sällan som Hannah vill heta "hännä" eller Sara vill heta "särrä" om ni förstår hur jag menar...
    Så menar du Lea med engelskt eller svenskt uttal?

  • Anonym (Leja)
    Äldre 1 Aug 15:23
    #2
    +2

    Leia eftersom det är en kultkaraktär i Star Wales. Leah gillar jag inte, stavningen makes no sense på svenska (vilket språk är det ens?)

  • Äldre 1 Aug 15:25
    #3
    nnnnnnnn skrev 2018-08-01 15:16:49 följande:

    Tycker att Lea är bättre än Leah, har svårt för alla stumma h som kläms in överallt... Hannah, Sarah osv. För mej är det en indikator på att namnet ska uttalas engelskt, men det är sällan som Hannah vill heta "hännä" eller Sara vill heta "särrä" om ni förstår hur jag menar...
    Så menar du Lea med engelskt eller svenskt uttal?


    Har faktiskt inte lagt märke till hur det uttalas på engelska, jag vill att det ska uttalas svenskt om jag väljer namnet.

    Men det känns som om något fattas med Lea, för kort. Dessutom om jag kollar namntoppen så är det stavningen Leah som de flesta valt.

    Är inte heller förtjust i h som inte uttalas, har en dotter som heter Sara och valde bort h:et. Men just Leah känns det ändå som att h:et borde vara där.
  • Äldre 1 Aug 21:20
    #4
    nnnnnnnn skrev 2018-08-01 15:16:49 följande:
    Tycker att Lea är bättre än Leah, har svårt för alla stumma h som kläms in överallt... Hannah, Sarah osv. För mej är det en indikator på att namnet ska uttalas engelskt, men det är sällan som Hannah vill heta "hännä" eller Sara vill heta "särrä" om ni förstår hur jag menar...
    Så menar du Lea med engelskt eller svenskt uttal?
    hahha ;D jag säger alla dessa H.. som i SaraHh. så det skulle verkligen bli Leahh för mig.. 
    -No Lollygagging HeHehuehuHuaHuehuehe
  • Anonym (Hj)
    Äldre 1 Aug 21:59
    #5

    Valde Leah då min dotter heter så med den stavningen!!

  • Äldre 2 Aug 13:11
    #6

    Förresten, tycker ni namnen passar på en vuxen kvinna?

    Jag vet inte varför jag har svårt för att se en vuxen kvinna med det namnet, kanske för att jag aldrig träffat på en vuxen som heter så. Men det kanske är så att namnet växer med personen och sedan kommer det naturligt?

  • Äldre 2 Aug 15:38
    #7

    Lea(helst med den stavningen) gillar jag. Enkelt, bekant, bibliskt, klassiskt. Leia är bara barnsligt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • senale­na
    Äldre 2 Aug 21:07
    #8

    Leia, vackert och lite mer ovanligt

    Leah, fint och börjar bli trendigt. 

    Bägge fungerar internationellt och passar på både småflickor och en vuxen person.

  • Äldre 4 Aug 23:17
    #9

    Tycker Leia är finast av dem. 

    Men som du till viss del var inne på är jag en smula osäker på om det skulle passa till en vuxen kvinna, i så fall tänker jag lite att nog Leah kanske passar bättre till en vuxen kvinna. Fast samtidigt tänker jag precis som du också lite att ett namn nog mycket väl kan växa med personen och sedan liksom komma helt naturligt. Tänker även lite att det nog om ett antal år kanske kan kännas ganska naturligt med vuxna kvinnor som heter namn som exempelvis Leia, och att det bara blir mer och mer så automatiskt med tiden i och med att flickor som fått sådana namn helt enkelt växer upp och blir vuxna.

  • Äldre 5 Aug 13:27
    #10

    Föredrar Leah.

Svar på tråden Vilket flicknamn är finast?